מפעל דור כימיקלים (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
מפעל דור כימיקלים (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

התקבלה בקשת דור כימיקלים להמשיך בשינוע חומרים מסוכנים

בית המשפט לעניינים מינהליים השאיר על כנו את הצו הארעי המאפשר לחברת דור כימיקלים להמשיך לשנע חומרים מסוכנים בצנרת חיצונית, למעט הקו החשוד בדליפה, בתנאי שהחברה תתגבר את הבדיקות לצנרת

פורסם בתאריך: 29.5.19 15:11

שופטת בית המשפט המחוזי תמר שרון נתנאל קיבלה את בקשתה של חברת דור כימיקלים לאפשר לה להמשיך לשנע חומרים מסוכנים בצנרת חיצונית. בכך סתר בית המשפט את עמדתה של עיריית חיפה, שהודיעה לדור כימיקלים שהרישיון שלה להעברת חומרים מסוכנים פקע ואסרה עליה כל שימוש בצנרת. השופטת הכירה בכך ששני הצדדים – העירייה ודור כימיקלים – העלו טענות כבדות משקל, ובהן טענות משפטיות הקשורות לעצם הליך השימוע ושאלות "עובדתיות ומקצועיות בנושאי בטיחות". יצוין כי מדובר בהארכה של הצו הארעי שפרסם בית המשפט ביום חמישי ולא בפסיקה סופית בעתירה, שדיון בה יתקיים ב-2 ביולי.

השופטת הכירה בכך שמדובר באירוע חמור, אם כי לדבריה "נראה שהמשרד להגנת הסביבה, שהוא הגוף המקצועי האמון על הבטיחות, אינו סבור שקיים סיכון של ממש בהמשך הפעלת הצינורות האחרים". לדברי השופטת, "יש רגליים לטענה כי רק בנס לא נגרם נזק חמור. יש עוד לציין כי האירוע טרם הסתיים, שכן על פי הערכת הגורמים המוסמכים בבטן האדמה עדיין מצויים כיסים של גז אשר יש צורך לטפל בהם". עם זאת ציינה השופטת כי "אמנם עצם העובדה שאירע אירוע דליפה מצביעה על כך שמערכות הבדיקה וההתראה שהותקנו אינן מתריעות על דליפה עם תחילתה ואף לא כאשר היא מצטברת לכמות משמעותית, אך ניתן לנקוט אמצעים אחרים אשר יפחיתו חשש לדליפה ויאיינו סיכון שהיא תצטבר לממדים מסוכנים שכאלה".

 

 

השופטת ציינה עוד כי יש שיקולים שונים לסיכויי העתירה להתקבל, ובהם החשיבות של החומר MTBE שמספקת דור כימיקלים ושנחוץ לייצור דלק באוקטן גבוה ומונע נזק לאיכות הסביבה, אך "השיקול המרכזי והחשוב ביותר הוא השיקול של הבטחת שלום הציבור ובריאותו, על אף שאין זה השיקול היחיד, שאחרת היינו מונעים כל שימוש בחומרים מסוכנים ובאמצעים שונים המסכנים חיי אדם, שבהם אנו עושים שימוש יום יומי. אין חולק שבכל טיפול ובכל שימוש בחומר מסוכן טמון פוטנציאל של נזק לבריאות הציבור ולשלומו, אלא שאנו מכירים בהכרח אשר בשימוש בהם, הכרח המוכתב על ידי צורכי החיים המודרניים". לדבריה, עיקרון הזהירות המונעת, שהעירייה ביקשה ליישם, מחייב נקיטת אמצעי זהירות חריפים גם כשאין ודאות שהנזק יתממש רק כאשר מדובר בנשק פוטנציאלי אדיר ובקטסטרופה צפויה. כאשר אפשר להבטיח את שלום הציבור באמצעים מידתיים יותר, גם האמצעים שיש לנקוט בהם צריכים להיות מידתיים.

בעקבות כך החליטה השופטת כי "הצו הארעי שניתן על ידי, לרבות האיסור על הפעלת הקו החשוד עד לזיהוי וניטור מלא של התקלה, תיקונה וקבלת אישור כל הגורמים הרלוונטיים, לרבות הרשות, יעמוד בתוקפו עד למתן החלטה המורה אחרת". היא התנתה זאת בכך שדור כימיקלים תקיים פעמיים בשבוע סיורים מקיפים לאורך כל תוואי הצנרת לצורך איתור מפגעי ריח או מפגעים אחרים המחשידים בקיומה של דליפה. על החברה גם להמציא תיעוד של סיורים אלה לתיק בית המשפט מדי שבוע ולהודיע מיד במקרה של חשד לדליפה. כמו כן החברה נדרשת לבצע בדיקת לחץ תקנית בארבעה צינורות שבהם לא בוצעה בדיקה כזו בשנה הנוכחית.

את העירייה ייצגו היועצת המשפטית עו"ד ימית קליין, ואת דור כימיקלים ייצגו עוה"ד משה מזור וארז לוי ממשרד גולדפרב זליגמן.

מעיריית חיפה נמסר כי היא מברכת על החלטת השופטת שבהחלטתה "משלבת באופן מרשים חשיבה ודאגה לשלום הציבור ולביטחונו. בניגוד למנדט המצומצם של עיריית חיפה, המאפשר או מתן רישיון עסק או שלילתו, לבית המשפט קיימת יכולת למצוא פתרונות יצירתיים".

ראש העיר עינת קליש רותם: "אני שמחה שכבוד השופטת הורתה על הפסקת פעילות שני הצינורות הפגומים, אך לא הסתפקה רק בזאת ודרשה גם לקיים בדיקות לארבעת הצינורות הנוספים תחת לוחות זמנים ברורים וצפופים ובתנאים קפדניים. אין כל ספק שעלינו לכונן יחסי עבודה תקינים, הוגנים ומקצועיים עם המפעלים ועם גופי הממשל, והכל על פי החוק. לשם פנינו מועדות".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אזרח מודאג

    מקווה שילדי עובדי המשרד לאיכות הסביבה יפגעו מכימיקלים של מפעלים מסוכנים וגם ילדי השופטת כך הם יבינו את הסכנה מהכימיקלים אנחנו האזרחים מוכנים לוותר על המודרניזציה למען בריאות הציבור .חבל שרק אסונות גורמים לחשיבה חיובית לטובת בריאות הציבור ולבניית אמצעים לשמירה על בריאות הציבור

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר