מפעל דור כימיקלים (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
מפעל דור כימיקלים (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

המשרד להגנת הסביבה אסר על הפעלת הצנרת של דור כימיקלים

המשרד להגנת הסביבה החמיר את התנאים שבהם ניתן להשתמש בצינורות שלא הושבתו בעקבות דליפת החומרים המסוכנים ממפעל דור כימיקלים, ואסר על פעולת הצינור המזרים MTBE בין דור לבז"ן. במשרד מדגישים כי מדובר בכשל כולל במערכות בקרת הדליפות של המפעל

פורסם בתאריך: 3.6.19 12:27

מערך השינוע התת קרקעי של חומרים מסוכנים אשר שייך למפעל דור כימיקלים ועובר בשטחים ציבוריים יושבת בהוראת המשרד להגנת הסביבה. בהודעה שמסר המשרד היום (שני) נכתב כי המשרד עצר באופן מיידי את פעולת הצנרת והציב תנאים מחמירים לצורך חידוש פעולתה. בשני קווים שאינם עוברים בשטחים ציבוריים התיר המשרד את המשך ההזרמה בכפוף לבדיקות מיידיות ודחופות, וזאת לאחר הערכת סיכונים שמצאה כי אין בהפעלתם כדי לסכן את הציבור.

לפי הודעת המשרד, פעולתם של שני צינורות של דור כימיקלים הופסקה סביב אירוע דליפת הגז והם מולאו במים. מכלל שמונה הצינורות של המפעל שלושה מושבתים כבר שנים. באשר לצינורות שלגביהם נקבע הסדר מיוחד – האחד מוביל MTBE ממסוף הכימיקלים לדור כימיקלים, השני מוליך גז למפעל יוניליוור והשלישי מוביל MTBE מדור כימיקלים לבז"ן. צינור זה הוא המשמעותי ביותר מבחינת המפעל.

במשרד להגנת הסביבה הדגישו כי העובדה שדליפת הגז התגלתה רק בעקבות תלונות אזרחים לרשות הכבאות ולעיריית חיפה, ולא באמצעות מערכות הגילוי המוקדם וההתרעה, מצביעה על כשל כולל במערכות בקרת הדליפות של המפעל. מערכת גילוי הדליפות הקיימת על צינור ה-C4 לא הצליחה לגלות את הדליפה במשך ימים. כתוצאה מכך עולה החשד כי "המפעל אינו ערוך ברמה הנדרשת לגילוי ולמניעה של דליפות ממערך קווי השינוע של חומרים מסוכנים".

המשרד להגנת הסביבה כבר ביצע בעבר פעולות אכיפה נגד דור כימיקלים מכוח חוק אוויר נקי, שהובילו לצווי סגירה מינהליים, לפתיחת תיקים פליליים והרשעת מנהלים בבתי משפט, לעיצומים כספיים ועוד. במשרד ממשיכים לחקור את האירוע, לרבות חשד לרשלנות ולקלות דעת של החברה ולחשיפת הציבור לסכנה סביבתית משמעותית ובלתי סבירה.

 

 

בהודעת המשרד מצוין כי משרד האנרגיה ומשרד הכלכלה פנו רשמית למשרד להגנת הסביבה וציינו כי חלק מהחומרים המסוכנים שמובלים בצנרת המפעל נדרשים לצורך פעילות משקית חיונית, ושהפסקת פעילותה תביא לפגיעה בציבור. בהתאם לכך הוחלט כי הקו שעובר בין מסוף הכימיקלים לדור כימיקלים ימשיך לשמש להזרמת MTBE תוך הקפדה על תנאים מחמירים.

מחברת דור כימיקלים נמסר בתגובה: "החברה פעלה ותמשיך לפעול על פי החוק וההנחיות הגורמים המקצועיים האמונים על הנושא. יצוין כי מיד לאחר האירוע לפני כשלושה שבועות השביתה חברת דור מיוזמתה את הצנרת הרלוונטית ופעלה במקביל לתחזוקה ולקיום בדיקות מחמירות בכל הצנרת שברשותה. התנאים הנוספים שקבע המשרד להגנת הסביבה הם מחמירים מאוד ויקשו על פעילותו הסדירה של המפעל, לרבות החשש לפגיעה במשק בכלל ובמשק האנרגיה בפרט. חברת דור תפעל ליישום הנחיות המשרד להגנת הסביבה".

ראש העיר עינת קליש רותם אמרה בתגובה: "אנו מברכים על החלטת המשרד להגנת הסביבה ועל תמיכתו במסקנות של עיריית חיפה לשלול את רישיון העסק של כל קווי הצנרת שמחוץ למפעל".

יו"ר איגוד הערים האזורי להגנת הסביבה שרית גולן שטיינברג: "האיגוד תומך בהחלטת המשרד להגנת הסביבה על הפסקת פעילות הצנרת של דור כימיקלים. זו טעות לאפשר למפעל שאירעה בו תקלה להמשיך ולהזרים גזים מסוכנים בידיעה שמערכות הבקרה של המפעל לא פועלות כראוי. מדובר בהחלטה אחראית ונכונה. האיגוד פועל מול המפעל למצוא את הטכנולוגיה המיטבית לאיתור דליפות בצנרת, והחברה תחויב להשתמש בה בכלל צינורות השינוע שלה".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר