זיהום האוויר על פני המפרץ (שי אילן)
זיהום האוויר על פני המפרץ (שי אילן)

המשרד להגנת הסביבה: ירידה משמעותית בזיהום במפרץ

לפי דוח של המשרד להגנת הסביבה חלה ירידה של 56 אחוז בזיהום מתעשייה בהשוואה לשנת 2014 וירידה של 20 אחוז בזיהום מתחבורה מאז הפעלת תוכנית אזור אוויר נקי בשנה שעברה. יו"ר איגוד הערים האזורי: "החגיגות הן מוקדמות מדי"

פורסם בתאריך: 10.6.19 09:04

דוח שפרסם היום (שני) המשרד להגנת הסביבה קובע כי נמשכת מגמת הירידה ברמת הזיהום באזור מפרץ חיפה שמקורו גם בתעשייה וגם בתחבורה. הדוח כולל לראשונה סקירה של השינויים באיכות האוויר לאחר הפעלת התוכנית אזור אוויר נקי שהחלה בחודש מרץ 2018.

הדוח החדש, שהוא למעשה עדכון של הדוח שפורסם בשנת 2017, נשען על התוכנית הלאומית להפחתת הזיהום במפרץ לשנים 2020-2015 המיושמת מכוח החלטת ממשלה מספר 529. לפי הדוח, יישום הצעדים שנקבעו כדי להפחית את הזיהום הצליח יותר מהצפוי, ובעוד שהיעד להפחתת הזיהום מתעשייה הוגדר כ-48 אחוז בהשוואה לשנת 2014, בפועל הושגה הפחתה של 56 אחוז. עם זאת, המשרד לא הצליח לעמוד ביעד ההפחתה של גופרית דו חמצנית וחלקיקים נשימים עדינים, שריכוזם ירד בעשרה אחוזים וב-13 אחוז בהתאמה, בשל "העיכובים המתמשכים בפרישת רשת חלוקת הגז במפרץ חיפה".

בדוח נכתב כי "רוב מפעלי המפרץ אמורים לעבור הסבה לגז טבעי במהלך שנת 2019 ורובם גם השלימו את ההסבה הפנים מפעלית וממתינים להגעת צנרות הגז". הדוח מעריך שאם פרישת רשת הגז הטבעי תעמוד ביעדי הממשלה, מגמת הפחתת פליטת המזהמים תימשך. באופן כללי, קובע הדוח, ירידת הפליטה של כל המזהמים מתעשייה בהשוואה לשנת 2009 מגיעה לשיעור של 80-60 אחוז.

ביחס לזיהום האוויר מתחבורה מתייחס הדוח לכך שמכוניות פולטות שני סוגים של מזהמים – חלקיקים וגזים – וגורס שהחלקיקים הם המזיקים ביותר לבריאות הציבור. הזיהום החלקיקי נפלט בעיקר מרכבי דיזל, ובפרט מרכבים ישנים וכבדים שכניסתם לאזורי מגורים בחיפה הוגבלה. בעקבות הדרישה להתקין מסננים והצעדים האחרים הנכללים ביוזמה התקיימה בדיקה אשר השוותה את ערכי הזיהום מפחמן שחור לפני ואחרי הפעלת האכיפה. לפי הנתונים שנמדדו, ערכי הפחמן השחור הופחתו ב-20 אחוז בתחנת הניטור התחבורתית ברחוב העצמאות בשנה שחלפה לעומת התקופה המקבילה בשנה שקדמה לה. ריכוז תחמוצת החנקן ירד בתקופה זו ב-14 אחוז.

הדוח מוסיף וקובע שהשוואה של הערכים שנמדדו בחיפה לריכוזים שנמדדו באותה התקופה בתל אביב ובירושלים מגלה שבאופן כללי, זיהום האוויר מתחבורה בחיפה נמוך ב-20 אחוז מהזיהום בשתי הערים האחרות. הדוח מציין גם את המעבר לאוטובוסים חשמליים ולמשאיות אשפה המונעות בגז ולסבסוד המעבר של משאיות במשקל של עד 12 טון במנהרות הכרמל כגורמים שמשפיעים ככל הנראה על ההפחתה האמורה.

 

 

יו"ר איגוד הערים האזורי להגנת הסביבה עו"ד שרית גולן שטיינברג מסרה בתגובה: "למרבה הצער, החגיגות הן מוקדמות מדי. עדיין רבים מהחומרים הנפלטים מהתעשייה לא מנוטרים למרות היותם מסוכנים לבריאות האדם או שהם מהווים סיכון בשל היותם נפיצים. באיגוד נדרוש לנטר גם אותם. דוגמה להיעדר ניטור של חומר מסוכן עולה מהאירוע אחרון של דליפת הגז מצנרת גז של דור כימיקלים. הדליפה ממחישה את הסיכון הנשקף לתושבי המפרץ לאחר שבמשך שבועות לא גילו את מקור הדליפה, ולמעשה עד היום לא יודעים המיקום המדויק שלה בצנרת. יש לפעול לבחינה קבועה ומדויקת של הצנרות ולעצור פעילות צנרות מסוכנות".

גולן שטיינברג מוסיפה וטוענת כי "בעניין האכיפה גם אין בשורה של ממש. למרבה הצער, המשרד להגנת הסביבה, למרות הצהרותיו של השר ובניגוד לטובת הציבור, בחר לתת הזדמנות שנייה לבז"ן והוציא להם צו נוסף לתיקון ליקויים במקום לסגור מתקנים, למרות שחריגות בנזן נמשכות בניגוד לחוק אוויר נקי. שגרת חייהם של מאות אלפי תושבים היא זיהום אוויר מתעשייה וריחות דלק באוויר, בעיקר בימי שרב. מי שמתגורר בסמיכות לתעשייה הפטרוכימית לא נהנה במיוחד מפרויקט אזור אוויר נקי מתחבורה. לצד כל אלה אני מזכירה כי דוח מבקר המדינה שפורסם לאחרונה הוא מטריד מאוד ביחס לאכיפה שמתבצעת כלפי המפעלים, ורק לפני שבועיים גילינו כי למרבה הצער המשרד ייצא לאכיפה מחמירה רק במקרים של מאות אחוזים של חריגה מהחוק. אני מצפה מהמשרד להגנת הסביבה לא לשמוח על המובן מאליו אלא לחתור ביחד עם איגוד הערים להגנת הסביבה לאכיפה בלתי מתפשרת כלפי כל מקורות הזיהום במפרץ חיפה, כולל מתעשייה פטרוכימית".

מארגון מגמה ירוקה נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה מוכיח פעם אחר פעם עד כמה הוא מנותק מהמציאות בכל מה שקשור להגנה על הסביבה. מקריאת הדוחות השונים של המשרד המורים על הפחתה לכאורה לאורך שנים היינו מצפים להרגיש שיפור באיכות האוויר, ירידה ניכרת במספר החולים במחלות נשימתיות בקרב תינוקות ועוד. הדוח החדש מלמד כי עיקר ההפחתה נובעת מסגירת מפעלים, וזו הוכחה לרגולציה הכושלת. מציגים דוח יפה לצורכי הישרדות, כשבפועל בבז"ן נרשמו עליות בפליטת חומרים אורגניים נדיפים וחומרים מסרטנים. כשהיתה למשרד הזדמנות ליישם את צו 45 ולסגור מתקנים על מנת לעצור את פליטות הבנזן, הוא בחר להשתפן ולהמשיך לאיים. אנו, ארגוני הסביבה והתושבים, כבר לא נמצאים שם. אין לנו צורך בעוד דוחות מניפולטיביים. קיבלנו די מהם. כעת אנו דורשים מעשים. תושבי מפרץ חיפה וראשי הערים מבינים שאפשר אחרת, שזו לא גזרת גורל ושאי אפשר לסמוך יותר על הבטחות של המשרד להגנת הסביבה והמפעלים. הציבור התעורר לאחר שנים של פגיעה ודורש את השינוי באופן תקיף ומיידי. אנחנו דורשים את פינוי התעשייה הפטרוכימית מלב מטרופולין חיפה ואת אישור תוכנית 'צפון ירוק' של רשות מקרקעי ישראל באופן מיידי".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר