שדה התעופה בחיפה (צילום: Oyoyoy, Wikipedia CC-BY-SA-3.0)
שדה התעופה בחיפה (צילום: Oyoyoy, Wikipedia CC-BY-SA-3.0)

"מטוסים קלים רבים לא טסים בנתיבי הטיסה שלהם"

לדבריה של יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה שרית גולן שטיינברג, מבדיקת רעש שביצע האיגוד בקרית חיים עולה כי רעש‏ המטוסים אינו מצביע על חריגה אך מטוסים רבים אינם טסים בנתיבי הטיסה שלהם וחגים מעל בתי תושבים

פורסם בתאריך: 18.12.19 11:19

איגוד ערים להגנת הסביבה ביצע בדיקה ומדידת רעש מטוסים בקרית חיים, ומהדוח שהגיעה לידיה של יו"ר האיגוד עו"ד ‏שרית‏ גולן ‏שטיינברג עולה כי "רעש‏ המטוסים ‏נמוך ‏משמעותית ‏מנתונים ‏המצביעים‏ על ‏חריגה‏ מקריטריון ‏המשרד להגנת הסביבה, ‏אך הדבר ‏אינו ‏רלוונטי מכיוון ‏שמרבית ההפרעה נגרמת על ידי מטוסים שנמצאים במקום שבו הם כלל אינם אמורים להיות".

את הבדיקה ואת המדידה ביצע יוסי ‏אלעזר, רכז מניעת ‏רעש באיגוד ה‏ערים, לבקשתה של גולן שטיינברג, וזאת בשל "תלונות של תושבי‏ קרית ‏חיים ‏על ‏רעש‏ מפעילות ‏מטוסים ‏ועל‏ מעבר‏ מטוסים‏ מאסיבי ‏מעל‏ הקריה", שהחלו להיערם לאחר ‏סגירת שדה ‏דב בתל אביב.

אלעזר כתב כי במסגרת הבדיקה נעשו פניות ‏למנהל ‏שדה ‏התעופה‏ בחיפה, ש"אמר ‏כי ‏אין ‏שום ‏שינוי ‏מבחינת ‏הקצאת ‏נתיבים ‏ושטחי‏ אימונים, ‏ושבנושא ‏זה ‏יש ‏לפנות ‏לרשות‏ התעופה ‏האזרחית (רת"א) אם קיימות ‏חריגות ‏מהנתיבים ‏המוקצים. בבקשה‏ לקבל‏ מידע‏ על ‏נתיבי‏ התעופה התקבלה‏ התשובה ‏הבאה: 'לאחר ‏פינוי ‏שדה ‏דב, ‏חברת ‏אופק ‏ומפעילים ‏נוספים ‏עברו‏ לחיפה, ‏ולכן מספר ‏הטיסות ‏וסדרי ה‏גודל של המטוסים ‏גדלו. קיימים ‏נתיבי‏ טיסה ‏אשר ‏יוצאים מחיפה ‏ונכנסים אליה, ‏ועוברים ‏מעל ‏לקריות (הנתיבים ‏היוצאים ‏לכיוון ‏צפון-מזרח), כאשר ‏יש ‏נתיב‏ משדה‏ חיפה‏ לכיוון ‏נקודת ‏גילעם ‏אשר‏ בנתיב ‏זה ‏המטוסים ‏מטפסים ‏לגובה של ‏1,500רגל‏ (בטיפוס ‏המטוס ‏מייצר ‏יותר ‏רעש), יציאה ‏והצטרפות‏ לנקודת ‏אפק, ‏נתיב ‏חוזר ‏מכיוון ‏עכו‏, וטיסות ‏באזור ‏ההקפה ‏של ‏חיפה".

עוד נכתב כי "מכיוון שמספר המטוסים‏ ש‏טסים ‏בחיפה ‏גדל ‏בצורה ‏משמעותית,‏ כך‏ גם‏ התחושה ‏של ‏יותר רעש. מבדיקה ‏שערכנו ‏מול ‏מגדל ‏חיפה ‏לא ‏הובחנה ‏מגמה ‏של ‏חריגות ‏בנהלים".

 

 

אלעזר מציין כי מדידת ‏הרעש ‏בוצעה ב-24 בנובמבר במרפסת-גג ברחוב ‏הגדוד ‏העברי בקרית ‏חיים, וכי עולה ממנה כאמור כי רעש ‏המטוסים אמנם ‏נמוך ‏משמעותית‏ מנתונים ‏המצביעים ‏על ‏חריגה, אך ‏"ההתרשמות‏ הכללית ‏היא ‏שמסת ‏המטוסים‏ שהצטרפה ‏לשדה ‏חיפה ‏אינה ‏מודעת‏ לנתיבי ‏הטיסה‏ המותרים ‏באזור ‏ולהימנעות ‏הנדרשת‏ מטיסה‏ מעל ‏אזורים מיושבים, ובכך‏ מייצרת ‏מטרד ‏שלא ‏היה ‏קודם‏ לכן והוא‏ אינו ‏מחויב ה‏מציאות".

גולן שטיינברג מסרה בתגובה ל"כלבו – חיפה והצפון": "אמנם הבדיקות שערכנו לא מצאו שיש חריגה, אך נמצא בבירור כי מטוסים קלים רבים לא טסים בנתיבי הטיסה שנקבעו להם ויוצרים מטרד סביבתי משמעותי, שכן הם טסים מעל בתי מגורים בגובה נמוך יחסית. עיקר המפגעים הם בשעות הערב או בימי שבת. מנכ"ל האיגוד עופר דרסלר ואני ניפגש עם מנהל רת"א על מנת שיפעיל את סמכויותיו ביחס לאותם טייסים כדי לוודא שכל טייס שטס בחיפה יכיר את נתיבי הטיסה, ואם יחזור על מעשיו יינקטו כלפיו צעדים. נוסף על כך נבחן את האפשרות להגביל את מספר המטוסים הקלים שיכולים לטוס משדה התעופה, בעיקר בימי שבת".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. מתי

    הדרישה לרת"א צריכה להיות מאוד ברורה.
    דו"ח מכ"ם של המטוסים שהמריאו ברמה שבועית ובדיקת האכיפה שרת"א עשה לאותם מטוסים שלפי הדוח חרגו מנתיבים מורשים.

    רק כך אפשר יהיה לוודא שלא מדובר במס שפתיים.

  2. דוד

    חכו חכו, למדינה יש תוכנית להעביר לחיפה גם את הפעילות של ש"ת הרצליה כדי שאפשר יהיה לפנותו לטובת "הורדת מחירי הדיור" עאלק.
    מה שיש עכשיו בחיפה היום זה "ילד קטן" לעומת מה שצפוי אם מטוסי הרצליה יעברו לחיפה.

  3. תושב

    גב' גולן-שטיינברג – עליכן להבהיר לרת"א שאם הם לא יאכפו את הטיסה במסלולים המורשים, אתם תמצאו את הדרך להטיל סנקציות על השדה, עד כדי עצירת פעילות זמנית ברמה המינהלית ולחץ על המשטרה לבצע מעצרים של עבריינים, ברמה הפלילית.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר