מפעל דור כימיקלים (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
מפעל דור כימיקלים (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

דור כימיקלים עתרה נגד עיריית חיפה

בעקבות החלטתה של עיריית חיפה לא לחדש לחברת דור כימיקלים את רישיון העסק לצורך שינוע חומרים מסוכנים בצינורות תת קרקעיים, הגישה החברה לבית המשפט עתירה מינהלית נגד מנהל מחלקת רישוי עסקים בעירייה אהרון אליאס, ראש העיר עינת קליש רותם והעירייה

פורסם בתאריך: 29.12.19 07:57

חברת דור כימיקלים הגישה לבית המשפט המחוזי בחיפה, ביושבו כבית משפט לעניינים מינהליים, עתירה מינהלית נגד מנהל מחלקת רישוי עסקים בעיריית חיפה אהרון אליאס, ראש העיר עינת קליש רותם בתפקידה כראש רשות הרישוי, עיריית חיפה ובתי הזיקוק לנפט בע"מ (כמשיבה פורמלית; ב"כ) וכן בקשה דחופה למתן צו ביניים ארעי באשר לסירוב לחדש לה רישיון עסק לצורך שינוע חומרים מסוכנים בצינורות תת קרקעיים.

בעתירה ביקשה דור כימיקלים להורות על ביטול החלטתו של אליאס שלא לחדש לה רישיון עסק, ובמקביל הוגשה גם בקשה דחופה למתן צו ביניים ארעי "משום הנזק העצום שאמור להיגרם לעותרת, וחשוב מכך – לצדדים שלישיים, למשק ולציבור כולו".

בבקשה למתן צו ביניים ארעי ביקשה דור כימיקלים מבית המשפט להוציא צו ש"יורה על התליית החלטת המשיב 1 (אליאס; ב"כ) לסרב לחדש למבקשת רישיון עסק ו/או היתר זמני לשינוע חומרים מסוכנים בצינורות תת קרקעיים עד להכרעה בעתירה המינהלית". בבקשה לצו הוסיפה דור כימיקלים כי "ההחלטה על אי חידושו של ההיתר הזמני של המפעל פורסמה בדף הפייסבוק של המשיבה 2 (קליש רותם; ב"כ) עוד ב-19 במאי 2019. ההחלטה דנא אינה אלא מקצה שיפורים (פסול) ביחס לניסיון קודם של המשיבות 2 ו-3 (קליש רותם ועיריית חיפה; ב"כ) להשבית את פעילות המבקשת משיקולים שבינם לבין השיקולים שאותם יש לשקול במסגרת בקשה לחידוש רישיון עסק ו/או מתן היתר זמני אין דבר".

לאחר עיון בבקשה למתן צו ביניים קבע סגן נשיא בית המשפט המחוזי השופט אברהם אליקים כי הוא לא מצא הצדקה לתת צו ביניים ארעי, וכי "הבקשה והעתירה יתבררו בפני השופטת נתנאל שרון". עוד קבע השופט כי המשיבים ימסרו תגובה לבקשה עד 6 לינואר (יום שני הבא).

בעקבות ההחלטה הגישה דור כימיקלים בקשה דחופה לעיון מחדש בהחלטה בבקשה למתן צו ביניים ארעי, ולחלופין לקביעת מועד דיון דחוף. לפי בקשה זו מתברר כי ב-11 בדצמבר "סירב המשיב 1 לחדש למבקשת את ההיתר הזמני ו/או את רישיון העסק שניתן לה לשם שינוע חומרים מסוכנים בצנרת תת קרקעית". לטענתה של דור כימיקלים, "ההחלטה (של אליאס; ב"כ) לקתה במספר פגמים מהותיים המחייבים את ביטולה" והיא נשענת על "שיקולים פוליטיים, זרים ופסולים שאת ביטויים ניתן למצוא, בין השאר, בפרסומים של המשיבה 2 מ-19 במאי" ועל "מסד עובדתי שגוי מן היסוד".

 

 

עוד טוענת דור כימיקלים כי "ההחלטה אינה סבירה כל עיקר, שעה שזו עומדת בסתירה למצגים שהוצגו למבקשת על ידי המשיבים (ולא רק על ידם) משך כחצי מאה, ולפיהם בידיה כל האישורים הנדרשים". כמו כן נטען כי "ההחלטה להשבית את פעילות המפעל, מהרגע להרגע, לאחר 50 שנות פעילות, וללא קביעת הוראות מעבר – בשל מחלוקת משפטית שעניינה אם האישורים שהיו בידי המבקשת לאורך 50 שנות פעילותה מקיימים את הדרישות הקבועות בחוק התכנון והבנייה אם לאו – אינה סבירה ואינה מידתית באופן קיצוני".

"משמעותה המיידית של ההחלטה היא סגירת שערי מפעל המבקשת הפועל זה עשרות בשנים, אשר אחראי לפרנסתן של מאות משפחות בישראל ואשר פעילותו משפיעה במישרין על כושר ייצור הבנזין של המשיבה הפורמלית (בתי הזיקוק לנפט; ב"כ) המהווה מפעל חיוני, ובכך גם על הציבור בכללותו".

כזכור, ב-18 במאי אותרה דליפת גז בצנרת שבין המפעלים דור כימיקלים ובז”ן, שגרמה לסגירת אזור נרחב במפרץ חיפה. בבדיקה שנערכה במקום התברר כי מדובר ב-C-4 – גז תעשייתי דליק, נפיץ ורעיל. כמה ימים לאחר מכן ערכה קליש רותם שימוע למנהלי דור כימיקלים, ובהמשך היא הודיעה על פקיעת תוקפו של הרישיון של החברה לשינוע חומרים מסוכנים בצינורות תת קרקעיים. אלא שכעבור כמה ימים נוספים קיבל בית המשפט את בקשתה של חברת דור כימיקלים לאפשר לה להמשיך לשנע חומרים מסוכנים בצנרת חיצונית. כעת כאמור הוחלט בעירייה לא לחדש את הרישיון של דור כימיקלים, ובשל כך הגישה החברה את העתירה.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "בעקבות אירוע הדליפה החמור שאירע בחודש מאי 2019 הושבת הצינור של חברת דור כימיקלים שבו התגלתה התקלה בהוראת המשרד להגנת הסביבה. במקום צינור זה הופעל צינור אחר לאחר שעבר בדיקות קפדניות רבות. נוסף על כך דרש המשרד מהמפעל לבצע בדיקות מקיפות עבור כל הצנרת החוץ מפעלית של המפעל. המפעל סיים לבצע כל הבדיקות עבור הקווים הפעילים, ולאחר שכולם נמצאו תקינים, נכון להיום כל הקווים עובדים. המשרד ממשיך לעקוב אחר פעולת המפעל ועמידתו בתקנים ובדרישות".

תגובת העירייה תפורסם לכשתתקבל.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. לא ההנהגה הקודמת ולא החדשה יכולות עליהם !!!

    הכסא מתחלף – הזיהום נשאר אצלנו.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר