כרמל אולפינים (צילום: אילן מליסטר, המשרד להגנת הסביבה)
כרמל אולפינים (צילום: אילן מליסטר, המשרד להגנת הסביבה)

בגלל הפרות: צו מינהלי נגד כרמל אולפינים

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי הצו המינהלי הוצא לאחר שכרמל אולפינים לא התקינה אמצעים להפחתת פליטות של תחמוצות חנקן בשלושת דודי קיטור ולא עמדה בערך הפליטה של תחמוצות החנקן באופן שגרם לזיהום אוויר חזק ובלתי סביר. כמו כן נשקלת הטלת עיצומים כספיים על החברה

פורסם בתאריך: 31.1.21 11:48

המשרד להגנת הסביבה הוציא צו מינהלי לחברת כרמל אולפינים (כאו"ל) מקבוצת בז"ן בעקבות חריגות והפרות של תנאי היתר הפליטה.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי הצו הוצא מכוח סעיף 45 לחוק אוויר נקי, וזאת לאחר שהחברה לא התקינה אמצעים להפחתת פליטות של תחמוצות חנקן בשלושת דודי הקיטור שבמפעל, ולא עמדה בערך הפליטה של תחמוצות החנקן באופן שגרם לזיהום אוויר חזק ובלתי סביר. מטרתו של הצו היא להפחית את כמות הפליטות ממתקני החברה באופן מיידי, ועל כן קבע המשרד במסגרת הצו ערכי פליטה מחמירים לתנורי הפיצוח של החברה ועמידה בקצב פליטה של 39 ק"ג/שעה מכל מקורות הפליטה שלה.

שני מקורות פליטת תחמוצות החנקן העיקריים של כרמל אולפינים הם דודי הקיטור ותנורי הפיצוח. במסגרת היתר הפליטה נדרשה החברה להגיש תוכנית ולהתקין אמצעים להפחתת הפליטות מדודי הקיטור עד 1 בינואר, אך הדבר לא בוצע במועד. כמו כן נקבע בהיתר קצב פליטה שעתי של 47 ק"ג/שעה לכל מתקני החברה, והשימוש בתנורי הפיצוח הוגבל לשמונה מתוך עשרה תנורים בכל עת. התקנת אמצעי הטיפול בדודי הקיטור היתה אמורה להביא להפחתה משמעותית של תחמוצות החנקן.

החברה פנתה אל המשרד כמה פעמים בבקשה לדחות את מועד התקנת אמצעי הפחתת הפליטות של דודי הקיטור עד למאי 2022 בשל אילוצים הנובעים ממגיפת הקורונה וקשיים כלכליים שאליהם היא נקלעה. לאחר שהמשרד דחה את בקשותיה פנתה החברה ימים ספורים לפני מועד כניסת הדרישה לתוקף והציעה כי במסגרת התקנת אמצעים להפחתת פליטות היא תבצע הפחתה משמעותית יותר של הפליטות מתנורי הפיצוח (תחת ההפחתה הצפויה מדודי הקיטור). אחד הנימוקים היה שהפחתת תחמוצות החנקן מתנורי הפיצוח (נוסף על ההפחתה הצפויה מדודי הקיטור החל ממאי 2022) תביא לכך שפליטות תחמוצות החנקן יצומצמו בכמות משמעותית עד לתום תוקף היתר הפליטה בשנת 2023, ואף יהיו נמוכות יותר מאלה שהיו צפויות על פי דרישות היתר הפליטה.

 

 

המשרד בחן את הצעתה של החברה ומצא כי לא ניתן להסתפק באמצעים אלה וכי נוסף על כך יש להוריד את קצב הפליטה השעתי לכל מתקני החברה בהתאמה. לאחר שנמצא כי מ-1 בינואר הפרה החברה את תנאי היתר הפליטה בכך שלא התקינה את האמצעים הנדרשים, מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה שלח לה התראה והזמנה להעברת טיעונים בכתב בדבר כוונתו של המשרד לנקוט אמצעי אכיפה בגין הפרות אלו. בשל אי העמידה בתנאי ההיתר שוקל המשרד לנקוט נגד החברה אמצעי אכיפה נוספים, ובהם הטלת עיצום כספי.

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: "לא נאפשר כל חריגה או הפרה של תנאי היתר הפליטה שניתן למפעל, ונפעל כדי להפחית את הפליטות באופן מיידי. לא נהסס לנקוט את כל הכלים העומדים לרשותנו כדי להבטיח סביבה נקייה ממזהמים למען בריאות הציבור".

בעקבות הוצאתו של הצו אמרה יו"ר איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה עו"ד שרית גולן שטיינברג: "אני מברכת את המשרד על החלטתו לנקוט פעולות אכיפה נגד כרמל אולפינים. פעם אחר פעם קבוצת בז"ן על חברותיה השונות מוכיחה כי לא ניתן לסמוך עליה על רקע הפרת היתרי הפליטה והחוק. זוהי גם הסיבה לכך שעמדתו של איגוד הערים על 12 הרשויות החברות בו זהה לעמדת המשרד, ואנו דורשים את סגירתה של התעשייה הפטרוכימית כולה במפרץ חיפה".

גולן שטיינברג הוסיפה: "אני מצטרפת לקריאה אל ועדת המנכ"לים לקבל את ההחלטה לסגור את המפעלים המזהמים, תוך קביעת תאריך שלא יאוחר משנת 2025. לא זו בלבד שאסור לאפשר לבז"ן להתרחב ולהקים מפעלי ייצור המבוססים על דלקים פוסיליים, אלא יש לדרוש את הפסקת פעילותם לחלוטין".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. חיפאי

    הם למדו לצפצף על המדינה, איכות הסביבה, קנסות, צווים מנהליים וכו'-מדינה בלי שיניים

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר