רחוב וודג'ווד
רחוב וודג'ווד

מערכת הנשימה (חלק א’)

והשבוע: רחוב וודג’ווד

פורסם בתאריך: 21.10.18 10:47

היסטוריה: יאשיה קלמנט וודג’ווד (1943-1872) היה חבר פרלמנט בריטי שהתפרסם במאבקו למען מדיניות בריטית פרו ציונית פעילה. בתום מלחמת העולם הראשונה הצטרף וודג’ווד למפלגת הלייבור, ובשנת 1924 הוא התמנה לשר. כידידה של תנועת העבודה בארץ ישראל ושל הסתדרות העובדים הוא הקים בשנת 1929 את ליגת הדומיניון השביעי, שחבריה סברו כי יש לשלב את ארץ ישראל באימפריה הבריטית. בשנת 1938 ביקר וודג’ווד בארץ, התרשם ממנה עמוקות ומתח ביקורת חריפה על מדיניות הספר הלבן. בעבר נקרא הרחוב על שמו של אדוארד קיתרוטש (קית’ רוץ’), מושל המחוז בתקופת המנדט, אך עם קום המדינה הציע ח”כ דוד הכהן לחלק את הרחוב לשלושה חלקים – לחלקו העליון לקרוא על שם וודג’ווד, לחלקו השני עד רמת הדר לקרוא על שם בריגדיר פרדריק הרמן קיש, ולחלקו האחרון על שם גנרל אורד צ’ארלס ווינגייט. שינוי השם נועד להשיב כגמולו לקיתרוטש שלא היה אהוד ולגמול לשלושת האנגלים שגילו אהדה לציונות.

מערכת הנשימה: מערכת הנשימה מאפשרת את חמצון הדם הדרוש לצורך הפקת אנרגיה ואת פליטת הפחמן הדו חמצני המהווה תוצר לוואי לתהליך זה. מערכת הנשימה מורכבת מדרכי האוויר העליונות ומדרכי האוויר התחתונות. דרכי האוויר העליונות כוללות את האף, את הפה ואת חלקו העליון של קנה הנשימה, ודרכי האוויר התחתונות כוללות את המשכו של קנה הנשימה, את הסימפונות ואת הריאות. בית החזה כולל גם את הצלעות, את עצם החזה (סטרנום), את השרירים הבין צלעיים ואת הסרעפת.

תפקידיו של האף הם סינון וחימום האוויר. האף בנוי מתעלות שמגדילות את שטח הפנים של דרכי האוויר (מערות האף), וכך הוא מתחמם וסופח לחות. במערות האף יש שכבת שערות מיקרוסקופיות ורירית שקולטות חלקיקי אבק ומזהמים אחרים. שטח הפנים של מעבר האוויר בפה קטן באופן משמעותי מזה של האף והוא אינו מכוסה שיער, ולכן ניקויו וחימומו של האוויר בו מועט.

בפתח קנה הנשימה נמצא מכסה הגרון (אפיגלוטיס). תפקידו הוא לנתב את האוויר לקנה ואת המזון לוושט. האפיגלוטיס הוא פיסת סחוס שסותמת בדרך כלל את הושט, וכאשר מתבצע תהליך הבליעה הוא עובר וסותם את הקנה. קנה הנשימה מורכב מטבעות סחוס לא שלמות בצורת פרסה, וביניהן יש רקמת חיבור. צורה זו מאפשרת לוושט להתרחב בעת הבליעה. מיתרי הקול נמצאים בקנה, מעל נקודת הקרינה שנמצאת קצת מעל פיצול הקנה, והם מתכווצים ונפתחים בעת הדיבור. הקנה מתפצל לשתי סימפונות – אחת לכל ריאה.

 

כל אחת מהסימפונות מתפצלת לסימפונות נוספות, קטנות יותר ויותר, עד שלבסוף הן מגיעות לנאדיות הריאה. נאדיות הריאה הן שקיקים קטנים בעלי קרום שבצדן האחד נוזל הנאדית ובצדן השני נימים. בנאדית הריאה מתרחש חילוף הגזים – מולקולות החמצן והפחמן הדו חמצני מומסות בנוזל הנאדית ועוברות, על פי חוקי הפעפוע, בין הנימים לנאדיות.

קיומן של הנאדיות מגדיל את שטח הפנים של הריאה, וכך מתבצע חילוף גזים יעיל יותר. הריאות עטופות בין שני קרומי הפלואורה (אדר בעברית) שביניהן נוזל השרוי בלחץ נמוך יחסית ללחץ האוויר, כך שהקרומים נשמרים צמודים זה לזה. קרום הפלואורה הראשון מחובר לריאה, והשני מחובר לדפנות חלל החזה (כלוב הצלעות והסרעפת). בעת שאיפה מתרחב חלל החזה וביחד איתו קרום הפלואורה המחובר אליו, שני הקרומים נשארים צמודים, וכך הקרום המחובר לריאות גורם להרחבתן, ליצירת תת לחץ בתוכן וכתוצאה מכך לכניסת אוויר לריאות.

קבוצות של נאדיות מתחלקות לאונות, כאשר כל אונה מתפקדת בצורה עצמאית וכל פגיעה באונה אחת לא תשתק את כל הריאה. בריאה הימנית יש שלוש אונות ובשמאלית שתיים מכיוון שחוד הלב ממוקם שם.

ריכוז החמצן בשאיפה 21 אחוז, וריכוז החמצן בנשיפה הוא 16 אחוז. ריכוז הפחמן הדו חמצני בשאיפה הוא 0.038 אחוז, וריכוז הפחמן הדו חמצני בנשיפה הוא ארבעה אחוזים. ריכוז גזים אחרים בשאיפה הוא 0.76 אחוז, וריכוז גזים אחרים בנשיפה הוא שישה אחוזים. לעומתם, ריכוז החנקן בנשיפה ובשאיפה הוא 78 אחוז.

ווייז: נחנה את הרכב בחלקו התחתון של רחוב וודג’ווד, סמוך לכיכר שמחברת אותו לשדרות קיש ולרחוב יפה נוף.

האימון: אורכו של הרחוב הוא 500 מטר. לאחר חימום שבו נעלה את הרחוב בהליכה ונרד בו בריצה קלילה מטה, נעבור לאימון שיחולק לשלושה חלקים של 15 דקות כל אחד.

חלק ראשון: נרוץ בקצב קל את הרחוב הלוך וחזור במשך 15 דקות בדרגת קושי 5. בסיום ננוח במשך שתי דקות וחצי ונשתה מים.

חלק שני: נרוץ בקצב מתגבר את הרחוב הלוך וחזור במשך 15 דקות בדרגת קושי 7. בסיום ננוח במשך ארבע דקות ונשתה מים.

חלק שלישי: נרוץ בקצב מהיר את הרחוב הלוך וחזור במשך 15 דקות בדרגת קושי 9-8.

בתום האימון ננוח במשך חמש דקות, ואחר כך מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

אז כל מה שצריך זה ללבוש את בגדי הספורט, לקרוא את הטור, לצלם את עצמכם בעת ביצוע האימון, להעלות את התמונה בדפי הפייסבוק “כלבו – חיפה והצפון” או “סטודיו 2aim”, ולהיכנס להגרלה שהפרס שלה הוא שבועיים של אימונים אצלי בסטודיו.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר