רחוב עודה נדה
רחוב עודה נדה

מחזור הדם (חלק ב’)

והשבוע: רחוב עודה נדה

פורסם בתאריך: 10.11.18 19:07

היסטוריה: עודה נדה היתה דודתו של מייסד הכפר כבאביר ג’לאל א־דין מכת האחמדיים, שאימצה את אחיינה לאחר שהוריו נפטרו כשהיה ילד. ג’לאל א־דין נחשב לאבי משפחת עודה שהיתה בעבר רוב רובה של אוכלוסיית כבאביר. הכפר הוקם על רכס הכרמל באמצע המאה ה־19, ועד קום המדינה הוא היה כפר קטן שהתקיים במנותק מחיפה. כיום מהווה הכפר את אחת משכונותיה של חיפה.

מחזור הדם הגדול: מחזור הדם הגדול נקרא גם המערכת הכללית הסיסטמית או המחזור הסיסטמי, ותפקידו הוא לספק חמצן לכל הרקמות בגוף. מחזור זה מעביר דם בין איברי הגוף השונים ללב ובחזרה – דם עשיר בחמצן נכנס לעלייה השמאלית וממשיך אל החדר השמאלי. מחדר זה יוצא הדם אל האאורטה (אבי העורקים). האאורטה עוברת לאורך הגוף, וממנה מתפצלים עורקים גדולים המעבירים דם לכל הגוף. מהעורקים מתפצלים עורקיקים ומהם נימים אשר מהווים חלק מהאיברים ומהרקמות ואחראים על העברת מזון לכל תא.

באמצעות הנימים יוצאים חמצן ומזון מהדם ונכנסים אל התאים, ואילו מהתאים יוצא פחמן דו חמצני. בשלב זה הנימים מתלכדים לוורידונים ומתחילים במסע חזרה אל הלב. מהוורידונים מגיע הדם לשני ורידים גדולים – הווריד הנבוב העליון והווריד הנבוב התחתון – שמחזירים דם לעלייה הימנית של הלב. מהעלייה הימנית ממשיך הדם, שכעת הוא עשיר בפחמן דו חמצני ודל מאוד בחמצן אל החדר הימני. מהחדר הימני עובר הדם לעורק הפולמונרי ומשם אל הריאות. בשלב זה מבצעת המערכת את השלב האחרון במחזור הדם – חילוף הפוך של הגזים. חמצן נכנס מהריאות אל הדם, ופחמן דו חמצני נכנס מהדם אל הריאות, ומשם הוא נפלט החוצה. הדם (שוב עשיר בחמצן) נכנס אל העלייה השמאלית, משם אל החדר השמאלי, ובכך מסתיים מחזור הדם.

מחזור הדם הקטן: מחזור הדם הקטן נקרא גם המערכת הריאתית או מחזור הדם הריאתי, ותפקידו הוא להפוך דם דל בחמצן ועשיר בפחמן דו חמצני לדם עשיר בחמצן ודל בפחמן דו חמצני. מחזור זה מעביר דם מהלב אל הריאות ובחזרה – דם דל בחמצן ועשיר בפחמן דו חמצני נכנס מהווריד הנבוב לעלייה הימנית וממשיך אל החדר הימני. משם הוא זורם לריאות דרך עורק הריאה שמתפצל לשני עורקים (עורק אחד לכל ריאה) ומובל לנאדיות הריאה, שם הוא מועשר בחמצן ומשחרר לנאדיות את הפחמן הדו חמצני שהיה בו. מנאדיות הריאה הוא עובר לווריד הריאה, ודרכו הוא זורם אל העלייה השמאלית.

הירשמו עכשיו לקבלת עדכונים על הנושאים שמעניינים אתכם

ווייז: נחנה את הרחוב בתחילת רחוב עודה נדה בשכונת כבביר.

האימון: האימון מתמקד בסיבולת אנאירובית, ובמסגרתו נרוץ מתחילתו של רחוב עודה נדה, נרד ברחוב כבירים, ונעלה ברחוב רענן עד למפגש עם רחוב עודה נדה (600 מטר), ובהמשך נרוץ רק ברחוב עודה נדה (150 מטר). לצורך החימום נבצע מתיחות אקטיביות לכל שרירי הגוף ונקיף את המסלול שלוש פעמים בריצה קלה.

חלק ראשון: נקיף את המסלול פעמיים בקצב בינוני-גבוה (דרגת קושי 8-7) ופעם אחת בקצב גבוה (דרגת קושי 9-8). בסיומו של כל סיבוב ננוח במשך שתיים-שלוש דקות.

חלק שני: נרוץ מתחילתו של רחוב עודה נדה ועד לסופו חמש פעמים בשיא המהירות, ונחזור בריצה קלה. בסיומה של כל פעם ננוח במשך דקה-שתיים.

בתום האימון ננוח במשך חמש דקות, ואחר כך מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

אז כל מה שצריך זה ללבוש את בגדי הספורט, לקרוא את הטור, לצלם את עצמכם בעת ביצוע האימון, להעלות את התמונה בדפי הפייסבוק “כלבו – חיפה והצפון” או “סטודיו 2aim”, ולהיכנס להגרלה שהפרס שלה הוא שבועיים של אימונים אצלי בסטודיו.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר