רחוב אסתר המלכה
רחוב אסתר המלכה

אימון יתר (חלק א’)

והפעם: רחוב אסתר המלכה

פורסם בתאריך: 18.1.20 22:03

היסטוריה: שמה העברי היה הדסה בת אביחיל, ושמה הבבלי אסתר נגזר משם האלה הבבלית אשתר. עלילותיה ועלילות דודה מרדכי היהודי מסופרות במגילת אסתר העומדת בבסיס המסורת על חג פורים. אסתר היא אחת משבע הנביאות בתנ”ך, והיא זכתה לתיאור המפורט והמורכב ביותר של דמות נשית בספר הספרים. היא משמשת גם סמל להתפתחות נשית מנערה שעושה את דבר דודה ובעלה לאשה עצמאית וסמכותית שעומדת על דעתה.

אימון יתר: אימון יתר הוא מצב שבו המתאמן אינו מגיב לגירוי האימוני בקבלת האפקט האימוני הרצוי (פיצוי היסף) אלא בירידה ביכולות – במסה, בכוח, בסיבולת, במהירות, ביכולת הקואורדינטיבית ובזריזות (אימון יתר עשוי לגרום לירידה באחת מהיכולות, בחלקן או בכולן).

אימון היתר נובע בדרך כלל מעומס אימונים גדול במשך זמן ארוך וללא תקופות מנוחה הולמות. יכולתו של הגוף לספוג את האימון הגופני (סוגו, עצימותו ונפחו) מושפעת מגורמים רבים, שהעיקרים שבהם הם היכולת הגופנית, התפריט התזונתי, מצב הבריאות הכללי, גורמים סביבתיים (אקלים, גובה וכו’) וגורמים אישיים (חיים פרטיים, עבודה וכו’). כאשר הגוף עובר סף מסוים, כתלות במכלול הגורמים הנ’’ל, הוא נכנס למצב של אימון יתר. לעתים הגוף נכנס למצב של אימון יתר גם בלי לבצע אימונים קשים (מתמידים בשגרת האימונים הרגילה אך יש בעיה בגורמים האחרים), וכתוצאה מכך קיימים מצבים שבהם אימונים קלים המבוצעים במצב שהגוף אינו מסוגל לספוג זאת עלולים לגרום לאימון יתר. מצב אימון היתר מגביר את הנטייה לפציעות ולמחלות.

סימנים קליניים לאימון יתר הם ירידה ביכולת האימון והביצוע; ירידה בסיבולת ובקואורדינציה השרירית, בעיקר בענפי ספורט הדורשים מיומנות טכנית גבוהה כמו התעמלות ומשחקי כדור; ירידה בתיאבון ובמשקל; עייפות וחולשת שרירים, גם כאשר מורידים את עצימות האימון; הפרעות שינה על אף העייפות הרבה; ועלייה בקצב הלב ובלחץ הדם במנוחה.

מערכות רבות בגוף נפגעות במצב של אימון יתר, אך המערכות העיקריות הנפגעות הן מערכת העצבים, מערכת החיסון והמערכת ההורמונלית. פגיעה במערכת העצבים – אימון היתר גורם לפגיעה בפעולת מערכת העצבים האוטונומית, כאשר בדרך כלל הוא גורם לפעילות יתר של מערכת העצבים הסימפטטית (בעיקר במצב מנוחה). הניורוטרנסמיטר העיקרי של מערכת זאת הוא אדרנלין. שיבוש זה גורם לעלייה בדופק ובלחץ הדם ולירידה בתיאבון. בשלבים מתקדמים תיתכן פגיעה גם בפעולת המערכת הפראסימפטטית, שהניורוטרנסמיטר העיקרי שלה הוא אצטילכולין. שיבוש זה גורם להיפומטאבוליזם (ירידה בפעילות המטאבולית) וכתוצאה מכך לעייפות ולירידה בלחץ הדם ובחום הגוף. פגיעה במערכת החיסון – נפוצה בקרב ספורטאים, בעיקר בתקופות של אימונים קשים ותחרויות שבהם מוטל על הספורטאי לחץ פיזי ונפשי. אימון היתר מעלה את הנטייה ללקות במחלות זיהומיות, בעיקר זיהומים נגיפיים (וירליים) בדרכי הנשימה העליונות ובמערכת העיכול.

מערכת החיסון מפעילה שלוש זרועות הפועלות במשולב במלחמה בגורמי הזיהום – זרוע תאית, זרוע דמית וזרוע בלענית. אימון היתר פוגע בכל שלוש הזרועות. זרוע תאית – הזרוע התאית נלחמת בנגיפים (וירוסים). במצב של אימון יתר יש עלייה במספר תאי הלימפוציטים מסוג T מדכאים (Tsuppressors) יחסית לתאים מסוג T מסייעים (Thelpers), והדבר גורם לכך שחשיפה לגורם זיהום נגיפי מעלה את הסיכוי להידבקות במחלה נגיפית. זרוע דמית (הומורלית) – הזרוע הדמית מכילה בעיקר נוגדנים שנלחמים בחיידקים (בקטריות). במצב של אימון יתר נפגעת יכולת ייצור הנוגדנים, וכתוצאה מכך נפגעת הגנת הגוף נגד חיידקים. זרוע בלענית – הזרוע הבלענית מתאפיינת בתאים בלעניים שבולעים גורמים זרים על ידי הגעה מדופן כלי הדם, תוך תנועה מכוונת (כימוטקסי) לעבר הגורם הזר ובליעתו (פאגוציטוזה). מצב של אימון יתר פוגע בעיקר ביכולת התנועה המכוונת, וכתוצאה מכך נפגעת יכולת הבליעה וההרג.

ווייז: נחנה את הרכב בתחילת רחוב אסתר המלכה בשכונת נוה דוד.

האימון: באימון הפעם נשים דגש על עבודה על כוח מתפרץ. לצורך חימום נרוץ במשך 15 דקות בריצה קלה (דרגת קושי 4). ולאחר מכן נבצע מתיחות דינמיות לשריר הירך האחורי.

בחלקו הראשון של האימון נרוץ עשר פעמים בריצה מתגברת למרחק של 100 מטר (בעלייה) ונחזור בריצה קלילה. בסיום ננוח במשך שלוש דקות.

בחלקו השני של האימון נעבוד על מרחקים קצרים של 20 מטר, שבהם נקפיד על יציאה מהירה מהמקום ועל ריצה מהירה למרחק קצר. נבצע את הריצה הקצרה 20 פעמים. בחמש הפעמים הראשונות נרוץ כשרגל ימין לפנים ורגל שמאל מאחור, בחמש הפעמים הבאות נרוץ כשרגל שמאל לפנים ורגל ימין מאחור, בחמש הפעמים הבאות נרוץ כשרגל ימין לפנים ובעמידת מוצא שפופה; ובחמש הפעמים האחרונות נרוץ כשרגל שמאל לפנים ובעמידת מוצא שפופה.

בסיומו של האימון מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר