רחוב ווינגייט
רחוב ווינגייט

פעילות גופנית ובולימיה נרווזה (חלק א’)

והפעם: שדרות ווינגייט

פורסם בתאריך: 1.2.20 23:21

היסטוריה: צ’רלס אורד ווינגייט (1944-1903) היה קצין בריטי אוהד המפעל הציוני שכונה בארץ ישראל “הידיד”. ווינגייט, שנולד בהודו, נשלח לארץ כקצין מודיעין, ומתוך אמונה בתנ”ך הוא תמך בציונות ובזכותם של היהודים על ארץ ישראל. במאורעות 1939-1936 הוא סייע ליישוב היהודי בארץ על ידי הקמת פלוגות הלילה המיוחדות, שהורכבו מחיילים בריטים ומחברי ההגנה ואשר תפקידן היה לפשוט על אנשי כנופיות ובסיסיהם בכפרים הערבים. בגלל נטייתו החיובית לציונות הוחזר ווינגייט לבריטניה, ובמלחמת העולם השנייה הוא לחם באתיופיה ואחר כך בבורמה, שם הפגין את יכולתו כמנהיג של כוח פשיטה במלחמת גרילה. בהמשך הוא נשלח שוב לבורמה, בפקודתו הישירה של ראש ממשלת בריטניה ווינסטון צ’רצ’יל, והפעם בדרגת גנרל, והנהיג כוח פשיטה גדול. במערכה זו נהרג ווינגייט בתאונת מטוס.

בולימיה נרווזה: בעולם המערבי, עם התקדמות תהליך המודרניזציה, אנו עדים לצד השלילי של העיסוק הבלתי פוסק בגופנו, שמקבל את ביטויו בין השאר בהפרעות אכילה כמו אנורקסיה נרווזה (מחלת נפש שמתפתחת בעיקר בקרב נערות ונשים צעירות, שבה מרעיבה החולה את עצמה, לעתים עד למוות) ובולימיה נרווזה (הפרעת אכילה שמתפתחת בעיקר אצל נשים ואשר מתאפיינת בהתקפי זלילה המלווים בדרך כלל בהקאה רצונית ובעיסוק מתמיד בפיקוח אחר משקל הגוף).

בכולנו מקונן הרצון הלגיטימי והתמים לרדת במשקל, אשר מביא לנהירה המונית אחרי דיאטות שונות שמבטיחות להגשים עבורנו את החלום ולהפוך אותנו לרזים, יפים ומאושרים בן לילה. העיסוק במראה החיצוני הולך וגובר ככל שהחברה הופכת להיות תחרותית יותר ורמת החיים עולה. מועדוני ספורט וכושר, טכניקות לעיצוב הגוף, שיטות שונות להרזיה מהירה – כל אלו נפוצים יותר ויותר. נוסף על כך משדרות המדיות השונות, ובעיקר הפרסומות שמוצגות בהן, את חשיבותם של היופי והמשיכה המינית ואת מודל האשה השדופה והדקיקה כאידיאל היופי. סגידה זאת לרזון היא אחד מהגורמים לשכיחות המתגברת של בולימיה נרווזה.

שכיחות הפרעות אכילה כמו אנורקסיה נרווזה ובולימיה נרווזה היא גדולה בהרבה בקרב בנות בהשוואה לבנים (אחוז אחד מאוכלוסיית הנשים לעומת 0.1 אחוז מאוכלוסיית הגברים). לעתים מפתחים חולי הבולימיה גם אנורקסיה.

קריטריונים לאבחנה: הקריטריונים לבולימיה נרווזה הם אפיזודות חוזרות של אכילה בלתי מבוקרת שאינה קשורה לרעב או לתיאבון, והתנהגות לא מקובלת על מנת להוריד במשקל – הקאות יזומות, שימוש בחומרים משלשלים או משתנים, פעילות גופנית כפייתית, שימוש בממריצים וצום. אפיזודות האכילה הבלתי מבוקרות ו/או ניסיונות הירידה במשקל מתרחשים לפחות פעמיים בשבוע במשך שלושה חודשים.

סימנים קליניים: הבסיס לסימנים הקליניים הוא השימוש באמצעים בלתי מקובלים לירידה במשקל, ובעיקר הקאות יזומות שגורמות לעלייה של חומצות קיבה ומיצי עיכול אל חלל הפה.

 

סימפטומים: הסימפטומים העיקריים לבולימיה נרווזה הם משקל גוף משתנה, נזק לשיניים (חומצות הקיבה שמגיעות אל חלל הפה בהקאות הורסות את שכבת האמייל של השיניים), פצעים באצבעות (החולים דוחפים אצבעות לגרונם על מנת להקיא, וחומצות הקיבה שמגיעות אל חלל הפה בהקאות גורמות לפצעים באצבעות), דלקת בוושט (שנגרמת מזרימה חוזרת – ריפלוקס – של חומצה ומיץ קיבה בזמן ההקאות), אוסטאופורוזיס ונטייה לשברים (הידלדלות רקמת העצם כתוצאה ממחסור במינרלים שבונים את העצמות, ובעיקר סידן, בשל תזונה לקויה), התייבשות חמורה (שנובעת משימוש בחומרים משלשלים ומשתנים ומהקאות, ואשר גורמת לחולשה, להתעלפויות ולנזק לכליות).

סכנות: הסכנות העיקריות במחלה זאת נובעות מהפרעות אלקטרוליטיות אשר פוגעות במשק המינרלים בגוף (בעיקר אשלגן, כלור ונתרן). הפרעות אלו גורמות לחולשה, להתכווצויות שרירים ולהפרעות קצב לבביות (בחדרי הלב) שעלולות לסכן חיים.

ווייז: נחנה את הרכב בסוף רחוב ווינגייט.

האימון: אורכו של הרחוב הוא 1,000 מטר, ואנחנו נרוץ את המסלול שש פעמים, ובסך הכל שישה ק”מ. במהלך האימון נקפיד על טכניקות הריצה בעלייה ובירידה.

פעם ראשונה: מתחילת הרחוב עד למרכז הרפואי בני ציון נרוץ בקצב קל במשך 60 שניות ונלך במשך 60 שניות. מהמרכז הרפואי ועד לסוף הרחוב נרוץ בקצב קל במשך 30 שניות ונלך במשך 60 שניות. בסיום ננוח במשך שלוש דקות.

סימנים קליניים:הבסיס לסימנים הקליניים הוא השימוש באמצעים בלתי מקובלים לירידה במשקל, ובעיקר הקאות יזומות שגורמות לעלייה של חומצות קיבה ומיצי עיכול אל חלל הפה.

פעם שנייה: מסוף הרחוב עד למרכז הרפואי בני ציון נרוץ בקצב קל במשך 90 שניות ונלך במשך 30 שניות. מהמרכז הרפואי ועד לתחילת הרחוב נרוץ בקצב קל. בסיום ננוח במשך שלוש דקות ונשתה מים.

פעם שלישית: מתחילת הרחוב עד למרכז הרפואי בני ציון נרוץ בקצב קל במשך 120 שניות ונלך במשך 30 שניות. מהמרכז הרפואי ועד לסוף הרחוב נרוץ בקצב קל. בסיום ננוח במשך שלוש דקות.

פעם רביעית: מסוף הרחוב עד לתחילתו נרוץ בקצב קל. בסיום ננוח במשך שלוש דקות ונשתה מים.

פעמים חמישית ושישית: נרוץ בירידה ובעלייה ברצף בקצב קל, ובסיום ננוח במשך שלוש דקות ונשתה מים.

בסיומו של האימון מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר