רחוב החשמונאים
רחוב החשמונאים

התמודדות עם בעיות משקל בילדים (חלק ב’)

והפעם: רחוב החשמונאים

פורסם בתאריך: 22.2.20 21:11

היסטוריה: החשמונאים היו משפחת כוהנים ממודיעין ששלטה בממלכת יהודה בשנים 167-37 לפני הספירה. ראשיתו של בית חשמונאי היתה במרד של משפחת הכוהנים, צאצאיו של מתתיהו הכהן, נגד הגזרות הדתיות של השלטון הסלאוקי היווני ששלט באזור בתקופת בית שני. הם שלטו בארץ מעלייתו של מתתיהו הכהן ועד למותו של אחרון מלכי בית חשמונאי – אנטיגונוס השני שנשבה ונהרג עם כיבוש הארץ על ידי רומי. תקופת שלטונם התאפיינה בהרחבת גבולות הממלכה לראשונה מאז מותו של צדקיהו – אחרון מלכי בית דוד – והיתה התקופה האחרונה לעצמאות מדינית ולהתרחבותה של ממלכת יהודה עד לתקומת מדינת ישראל כ־2,000 שנה לאחר מכן. הרומאים מינו את הורדוס בן אנטיפטרוס האדומי למלך, וזה הרג את צאצאי החשמונאים.

התמודדות עם תת משקל בילדים: בצדה השני של סקאלת בעיות המשקל בקרב ילדים נמצאים אלה הסובלים מתת משקל ואלה שבסיכון לתת משקל. הדבר עשוי להיות נורמלי, בעיקר אם ילד גדל ומתפתח באופן נורמלי, התזונה שלו היא בריאה והוא פעיל ואנרגטי. עם זאת, תת משקל עשוי להיות סימן לבעיה, ולכן מומלץ לערוך בדיקות רפואיות, בעיקר אם הילד אינו עולה במשקל או סובל מירידה במשקל, משלשולים ומהקאות, אין לו תיאבון, התזונה שלו היא לקויה ואין לו אנרגיות.

חשוב לדעת – תת משקל בילדים עשוי להוות סימן להפרעות אכילה, בעיקר אם הילדים מודאגים יתר על המידה מכך שהם צריכים לרדת במשקל, יש להם דימוי גופני נמוך, הם עוסקים באופן מוגזם בפעילות גופנית, משתמשים בחומרים משלשלים ומקיאים. תופעה שעלולה להתרחש אצל נערות מתבגרות היא הפסקת הווסת.

 

ה־American Heart Association הוציא שורה של הנחיות לתזונת ילדים, ובהן הקפדה על צריכה קלורית מספקת שתאפשר גדילה נורמלית ותקינה ואיזונה באמצעות פעילות גופנית יומיומית; ביצוע של פעילות גופנית בכל יום במשך 60 דקות לפחות – משחק נמרץ, רכיבה על אופניים או על רולר בליידס, חוג ספורט או הליכה עם הכלב נחשבת; אכילה של ירקות – טריים או קפואים – בכל יום, ורצוי בכל ארוחה; צמצום משמעותי בצריכת רטבים עתירי שומן כמו אלף האיים, אלפרדו וקטשופ; הפחתת השימוש בסוכר, כולל ממשקאות מתוקים ומיצים; העדפה של שמן צמחי (המומלצים ביותר הם שמן קנולה ושמן זית) בבישול, באפייה ובטיגון על פני מרגרינה או חמאה; הקפדה על מדידת גודל המנה הנאכלת באמצעות כלי מידה סטנדרטיים כמו כוס, כף וכפית (שימו לב: המנה הרשומה על אריזת הקורנפלקס למשל היא כוס); אכילה של יותר דגים (מכל הסוגים); הסרת העור מהעוף טרם הבישול וכמובן טרם האכילה (העור מכיל כמויות גדולות של שומן); בחירה בחלקי בשר רזים כמו עוף והודו (בעיקר חזה. יש גם חלקי בשר בקר רזים); אכילת לחם ודגני בוקר מדגנים מלאים; אכילת יותר קטניות וטופו; הפחתת השימוש במלח, באבקות מרק, במזון מקופסאות שימורים ובמזונות מעובדים.

ווייז: נחנה את הרכב ברחוב ווינגייט ברמת הדר, סמוך לחלקו התחתון של רחוב החשמונאים.

האימון: אורכו של הרחוב הוא 450 מטר ואנו נרוץ בו 16 פעמים, ובסך הכל 14,400 מטר. נחלק את האימון לריצה בעלייה ולריצה בירידה. לצורך חימום נרוץ במעלה ובמורד הרחוב פעמים.

חלק ראשון, פעמים 4-1: נרוץ מחלקו התחתון של הרחוב אל חלקו העליון בריצה מהירה, ונרד בהליכה. בסיומה של כל פעם ננוח במשך שתי דקות, ואחרי הפעם החמישית ננוח במשך חמש דקות.

חלק ראשון, פעמים 8-5: נרוץ מחלקו התחתון של הרחוב אל חלקו העליון בריצה מהירה, ונרד בריצה קלילה כחלק מהתאוששות. בסיומה של כל פעם ננוח במשך שתי דקות, ואחרי הפעם החמישית ננוח במשך חמש דקות.

חלק שני, פעמים 12-9: נרוץ מחלקו העליון של הרחוב אל חלקו התחתון בריצה מהירה, ונעלה בהליכה. בסיומה של כל פעם ננוח במשך שתי דקות, ואחרי הפעם החמישית ננוח במשך חמש דקות.

חלק שני, פעמים 16-13: נרוץ מחלקו העליון של הרחוב אל חלקו התחתון בריצה מהירה, ונעלה בריצה קלה. בסיומה של כל פעם ננוח במשך שתי דקות, ואחרי הפעם החמישית ננוח במשך חמש דקות.

בסיומו של האימון מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר