תרגיל מס' 12
תרגיל מס' 12

כל מה שרציתם לדעת על הגב התחתון (חלק ד‘)

פורסם בתאריך: 7.6.20 10:54

בשלושת השבועות האחרונים סקרנו את המבנה האנטומי של הגב התחתון, הצגנו את הסיבות לכאבים בגב התחתון, והצענו תרגילים לחיזוקו ולהפגת הכאבים. הפעם נעסוק בטיפולים שונים, וכמו תמיד נציע עוד תרגילים שיסייעו לכם להיפטר מהכאבים.

טיפולים מומלצים: הטיפולים במקרים של כאבים בגב התחתון הם פיזיותרפיה, נוגדי כאב ודלקת, טיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים (במקרים של כאבים כרוניים) וכן זריקות וטיפולים פולשניים.

אם תרגילים וחזרה לפעילות לא סייעו להפגת הכאבים מומלץ לפנות לפיזיותרפיה. לטיפול בכאב ניתן להשתמש באמצעים תרופתיים כגון נוגדי כאב ודלקת (NSAIDS), אך יש לזכור כי מדובר בטיפול סימפטומטי, אך חשוב להבין שהוא מטפל בכאב ובדלקת אך לא בבעיה עצמה. יש לזכור ששימוש בתרופות מומלץ לטווח קצר ועלול להזיק לסובלים מבעיות כרוניות כמו יתר לחץ דם, מחלות לב, סוכרת, כיב פפטי ועוד. במקרים של כאב קשה שאינו מרפה יש טיפולים תרופתיים ופרוצדורות שניתן לעבור, אך צריך לזכור שגם הם אינם מטפלים במקור הבעיה אלא בסימפטום, כלומר הכאב.

גב תחתון תפוס: כמעט בכל בעיית גב קיימות חולשה ויציאה משליטה של המערכת השרירית. השרירים עוברים ממצב של ייצוב קואורדינטיבי ומתואם של הגב להתכווצות חזקה סביב האזורים הכאובים שהגוף חש כי הם לא יציבים. התכווצות חזקה היא התחושה שאנו חווים כ”גב תפוס”. הדרך לטפל בכאב זה היא חזרה לפעילות ולתרגול של השליטה השרירית. ניתן גם להשתמש לתקופה קצרה בנוגדי כאב ודלקת בהתאם למצב הרפואי.

כאבי גב תחתון הנגרמים מדלקת: לפני הכל – הבהרה. בעברית, המושג דלקת משמש הן כמילה נרדפת למושג זיהום (Infection) והן כמושג לתהליך של אודם, חום ובצקת ברקמה (Inflammation). המשמעות הכפולה של המילה גורמת לבלבול ולדאגה אצל רבים הסובלים מבעיה אורתופדית ושנאמר להם כי הם סובלים מדלקת. בעוד שזיהום הוא אכן סיבה לדאגה, הרי שהדלקת המתלווה לבעיות גב היא לרוב תגובת ריפוי טבעית של הגוף לעומסים המכניים. בבעיות גב מסוימות, העומסים הפועלים בגב והכוחות המופעלים על השרירים ועל הגידים גורמים לתגובה דלקתית מוגזמת – חום, נפיחות ובצקת סביב האזור המודלק. חשוב להבין שדלקת כגון זו אינה זיהומית אלא תגובתית בלבד. עם זאת הבצקת המתלווה לדלקת המקומית יכולה להשפיע על ענפי עצבים סמוכים ולגרום להקרנה ולכאב.

הטיפול בדלקת בבעיות גב באמצעות תרופות נוגדות דלקת הוא סימפטומטי בלבד, ולרוב הצלחתו היא חלקית וזמנית. על מנת לטפל בדלקת בצורה נכונה יש לטפל בגורמים למחלה, כלומר עומסים, שליטה שרירית וכו’, ולשקם את המקום הפגוע.

במקרים מעטים, כאבי גב תחתון נובעים מרקע דלקתי “אמיתי”. אלו הם מקרים שבהם קיימת פעילות של מערכת החיסון נגד הגוף עצמו – אנקילוזינג ספונדיליטיס, ראומטואיד ארתריטיס, ארתריטיס על רקע פסוריאזיס ועוד סיבות על רקע של הימצאות דלקת באזורים אחרים בגוף כמו מחלה דלקתית של מערכת העיכול (IBD).

 

 

תרגילים להקלה על כאבי גב תחתון: בשבועות הקודמים הצגנו בפניכם את תרגילים מס’ 9-1, והפעם נציג ארבעה תרגילים נוספים.

תרגיל מס’ 10: טוויסטים. שכבו על הגב, מתחו את העורף, שמרו על כתפיים נינוחות, תנו לברכיים ליפול לצד ימין והישארו במצב זה במשך עשר שניות. בנשימה הבאה תנו לברכיים ליפול לצד שמאל והישארו גם במצב זה במשך עשר שניות. בצעו את התרגיל שש פעמים בכל רגל. שימו לב – בצעו את התרגיל רק אם המתיחה מרגישה נעימה ולא מגבירה את הכאב בגב.

 

תרגיל מס' 10

תרגיל מס' 10

 

תרגיל מס’ 11: Pelvic Tilt. שכבו על הגב, הניחו את כפות הידיים על עצמות האגן הקדמיות ובצעו גלגול אגן לפנים וגלגול אגן לאחור, כלומר קימור וקיעור של של הגב. בצעו את התרגיל באיטיות עשר פעמים.

 

תרגיל מס' 11

תרגיל מס' 11

 

תרגיל מס’ 12: חיזוק שרירי הליבה וזוקפי הגב. עמדו בעמידת שש כאשר הרגליים ברוחב האגן והידיים ברוחב הכתפיים. שלחו את רגל ימין ישרה לאחור ואת יד ימין ישרה לפנים, החזיקו בתנוחה זו תוך ניסיון לאזן את שתי עצמות האגן הקדמיות עם איסוף של הבטן ותוך שמירה על כך שהגב לא יהיה מוקשת מדי, והישארו במצב זה במשך עשר שניות. החליפו צד ובצעו את התרגיל עשר פעמים בכל צד.

תרגיל מס’ 13: חיזוק שרירי הבטן Chest Lift. שכבו על הגב כאשר הידיים שלובות מאחורי הראש, המרפקים בזוויות העיניים והאגן במנח נייטרלי. בנשיפה כופפו את הגב לפנים עד לאזור קו השכמות (לא צריך לעלות גבוה מדי), הקפידו שהעבודה מבוצעת תוך שימוש בשרירי הבטן העמוקים, ושימו לב שהבטן לא “קופצת” החוצה. בצעו את התרגיל 12 פעמים למרכז, עשר פעמים לצד ימין ועשר פעמים לצד שמאל.

 

תרגיל מס' 13

תרגיל מס' 13

 

* הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר