אופניים
אופניים

שרירי בטן – לא רק יופי (חלק א’)

פורסם בתאריך: 30.8.20 12:37

ידוע לכל כי שרירי הבטן מהווים את “הקישוט” המרכזי של מבנה גוף שרירי. בפיתוח גוף, בדוגמנות, או פשוט כדי להיראות טוב (אפשר גם בלי ניתוח למתיחת בטן) – קוביות בבטן הן בגדר חובה, ובלי בטן חטובה לא תגיעו רחוק.

עם זאת, חשוב לדעת כי התפקיד החשוב ביותר של שרירי הבטן הוא להוות בסיס חזק ותפקודי שעליו נעים שני פלגי הגוף – העליון והתחתון. שרירי בטן חלשים עלולים לגרום לירידה בביצועים הספורטיביים, ליציבה רעועה ולכאבים בגב התחתון. בניגוד לשרירים אחרים בגוף, שרירי הבטן אינה נתמכים על ידי עצם – לשרירי הבטן יש תחל ואחז גרמיים, אך אין מאחורי השרירים עצם שתומכת אותם – ולכן הם מהווים את החיבור הפיזי אנטומי של בית החזה לאגן וממלאים תפקיד חשוב בהגנה על האיברים הפנימיים.

כאשר מדברים על שרירי הבטן, רוב האנשים חושבים על השריר הישר הבטני (RECTUS ABDOMINUS), אשר אחראי למראה בטן עם קוביות. שריר זה נמצא בין החלק התחתון של כלוב הצלעות וזיז הסיף (XIPHOID – החלק התחתון של הסטרנום) לשפה הקדמית של אגן הירכיים והפיוביק סימפיזיס (PUBIC SYMPHYSIS). כאשר שריר זה מתכווץ (מתקצר) הוא מביא את החלק התחתון הקדמי של כלוב הצלעות לכיוון החלק הקדמי של אגן הירכיים. פעולה זאת נקראת גם כפיפת גב בגלל שכאשר תנועה זו מתרחשת, האזור המותני (לומברי) והאזור החזי (טורקלי) של הגב מתכופפים קדימה. ניתן להתאמן על שריר זה בעזרת סוגים שונים של כפיפות בטן (CRUNCHES).

קבוצת שרירים נוספת בבטן היא השרירים האלכסוניים של הבטן (ABDOMINAL OBLIQUE MUSCLES). שרירים אלו נמצאים בצדי השריר הישר הבטני ועוטפים את המותניים. קיימות שתי מערכות של שרירים אלכסוניים – האלכסוניים החיצוניים (שאותם ניתן לראות אצל אנשים בעלי אחוז שומן נמוך) והאלכסונים הפנימיים (שאותם לא ניתן לראות מכיוון שהם עמוקים יותר). התפקיד של שרירים אלו הוא לעזור לשריר הישר הבטני בכפיפת הגב ובביצוע רוטציה של הגב ועמוד השדרה. ניתן להתאמן על שריר זה באמצעות כפיפות בטן, רוטציות של הגב או כפיפות צדיות.

שריר נוסף בבטן, אשר יש האומרים שהוא החשוב ביותר, ממוקם בשכבת הביניים העמוקה של קיר הבטן ונקרא השריר הרחב הבטני (TRANSVERSE ABDOMINUS). השריר הרחב הבטני ממוקם לרוחב הבטן מתחת לשריר הישר הבטני ולשרירים האלכסוניים. זהו השריר היחיד בבטן שאינו גורם לתנועה של עמוד השדרה. התפקיד של השריר הרחב הבטני הוא למשוך כלפי פנים את הבטן ולגרום ללחץ תוך בטני. במילים אחרות כאשר השריר הרחב הבטני מתכווץ, ההיקף של חלקו האמצעי של הגוף יורד והטבור מתקרב לעמוד השדרה. במקרים רבים רואים אנשים עם בטן חטובה אך נפוחה, והסיבה לכך היא בדרך כלל שריר רחב בטני חלש.

 

 

תרגילי בטן שאפשר ומומלץ לעשות בבית:
1. אופניים

 

אופניים

אופניים

2. הרמת ברכיים לחזה

 

הרמת ברכיים לחזה

הרמת ברכיים לחזה

3. כפיפת בטן על כדור יציבה

 

כפיפת בטן על כדור יציבה

כפיפת בטן על כדור יציבה

4. כפיפת בטן עם רגליים מורמות

 

כפיפת בטן עם רגליים מורמות

כפיפת בטן עם רגליים מורמות

5. כפיפת בטן עם ידיים ישרות מעל הראש

 

כפיפת בטן עם ידיים ישרות מעל הראש

כפיפת בטן עם ידיים ישרות מעל הראש

 

* הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר