הליכת סרטן
הליכת סרטן

למען בריאות ילדינו (חלק א')

פורסם בתאריך: 13.9.20 10:55

כמה פעמים ביום אנחנו מדברים על האוכל? האם ילדינו אוכלים נכון? האם הם מקבלים מספיק אבות מזון? האם הם יודעים מהי תזונה נכונה? האם אנחנו יודעים? לפעמים אנחנו חושבים שהם אוכלים מעט מדי ולפעמים הרבה מדי – מי מוסמך לייעץ? ומי יכול לפתור את הוויכוחים סביב האוכל? שאלות אלו ואחרות עולות בקרבם של הורים רבים.

לתזונה נכונה ונבונה, אשר מספקת את כל רכיבי המזון הנדרשים בהתאם לדרישות התזונתיות בגילאים השונים ועל בסיס דפוסי אכילה בריאים, יש חשיבות גדולה – החל במרכיב הבריאותי, דרך המרכיב הקוגניטיבי-שכלי והמרכיב רגשי, וכלה במרכיב החברתי – שכולם כמובן שזורים זה בזה. אלא שקצב החיים המהיר גורם לכך שתשומת הלב של ההורים לנושא תזונתם של ילדים ובני נוער, כמו גם לתזונה שלהם עצמם, אינה עומדת תמיד בראש סדר העדיפויות, אלא אם מתגלות בעיה בריאותית או השמנה.

כאשר לא אוכלים נכון עלולים להיווצר חוסרים תזונתיים כמו מחסור בברזל, בסידן, באבץ, בחלבון, במגנזיום ועוד, שגורמים לתופעות לוואי כגון נשירת שיער, היעדר ריכוז, עצבנות, עייפות, הפרעות אכילה והשמנה.

השמנה בגיל הצעיר

היום כבר ברור כי השמנה בכל גיל קשורה לתחלואה ולתמותה. כאשר נבדק הקשר בין השמנה לתמותה מגורמים שונים נמצא כי ככל שעולה דרגת ההשמנה, כך עולה הסיכון לתחלואה ולתמותה ממחלות רבות, ובהן סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, סרטן מסוגים שונים, מחלות מרה ומחלות פרקים.

בעשורים האחרונים נרשמה עלייה של כ־50 אחוז בשכיחות ההשמנה בקרב ילדים ובני נוער. הנתונים מצביעים על כך ש־80-75 אחוז מבני הנוער השמנים יגדלו להיות מבוגרים שמנים על כל המשתמע מההיבטים הבריאותיים והחברתיים. בארץ נמצא כי 22-11 אחוז מהילדים סובלים מהשמנת יתר וכי 30 אחוז מהמבוגרים השמנים היו בעבר ילדים שמנים.

כדאי לדעת שלילדים שמנים בגיל 3 עם הורים במשקל תקין יש סיכון נמוך לפתח השמנה בגיל מבוגר, כך שהשמנה בפני עצמה ללא גורם גנטי מהווה מדד ניבוי חשוב להשמנה בבגרות. כמו כן, לילד מתחת לגיל 10 עם הורה שמן אחד יש סיכוי של פי שניים ויותר להיות מבוגר שמן מאשר לילד עם שני הורים רזים. יתרה מכך – מתבגר שמן עלול להיות מבוגר שמן ללא קשר להורים.

הסיכונים בהשמנה בגיל צעיר

מהבחינה הבריאותית יש כאמור קשר בין השמנה בגיל צעיר להתפתחות של תחלואה בגיל מבוגר.

מהבחינה החברתית סובלים הילדים ובני הנוער השמנים מדימוי ומהערכה עצמית נמוכים, כאשר יש לכך השלכות גם לעתיד, כמו השתלבות במסגרות של עבודה וחברה, חיי זוגיות ונישואים ועוד. זאת ועוד – ילדים מקשרים השמנה עם ליקויי אופי שליליים כמו עצלנות, ישנוניות, טיפשות, איטיות ורשלנות.

השמנה בגיל הנעורים היא מורכבת מאוד מבחינה פיזיולוגית ובעיקר מבחינה רגשית. גיל הנעורים מתאפיין בהתמרדות, בהתבגרות מינית, בהתבגרות חברתית, בעיצוב אישיות ובהשפעה חסרת תקדים של המדיה. זהו גיל הטומן בחובו לחצים אישיים, סביבתיים, חברתיים ומשפחתיים. מחקר שנעשה ב־1,000 נערות בגיל בית הספר התיכון הראה כי 50 אחוז מהן רוצות מותניים צרות יותר וירכיים קטנות יותר, ו־63 אחוז מהן רוצות לרזות באופן כללי, בעיקר בגלל המראה החיצוני.

אך למרות המודעות הרבה בחברה המודרנית לבקרה ולשמירה על משקל נאות, אנו מגלים יותר ויותר צעירים שמנים, שסיכוייהם להישאר שמנים במשך כל חייהם הם גדולים.

 

 

תרגילי כושר לילדים שאפשר לעשות בבית

הליכת סרטן: יושבים כשכפות הידיים וכפות הרגלים על הרצפה. מרימים את הישבן למעלה ומתקדמים כאשר רק כפות הידיים והרגליים נוגעות ברצפה. מגיעים אל קצה החדר וחוזרים לאחור באותו מנח גוף. השרירים שעובדים בתרגיל זה הם שרירי חגורת הכתפיים, הבטן, הגב והרגליים.

זריקת כדור אל הקיר: עומדים ואוחזים כדור בשתי הידיים, ואז יורדים למצב של ישיבה (סקווט). ממצב זה עולים בבת אחת למצב של גוף ישר, ותוך כדי כך זורקים את הכדור אל קיר, תופסים, וחוזר חלילה. השרירים שעובדים בתרגיל זה הם מיישרי הרגליים (ארבע ראשי, כופפים וירך אחורית), הישבן, הבטן, זוקפי הגב, חגורת הכתפיים והחזה.

 

זריקת כדור אל הקיר

זריקת כדור אל הקיר

 

הליכת דוב: עומדים בעמידת ארבע בפישוק ברגליים ובידיים, כאשר העקבים מעט באוויר, הברכיים בכיפוף קל והישבן כלפי מעלה. מתקדמים עם יד נגדית לרגל בצעדים רחבים וגדולים. השרירים שעובדים בתרגיל זה הם שרירי הבטן, חגורת הכתפיים והגב. התרגיל משפר את הקואורדינציה ואת תחושת הגוף במרחק.

 

הליכת דוב

הליכת דוב

 

* הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר