ארוחה אוזבקית (צילום מתוך דף הפייסבוק uzbekfood hayfa)
ארוחה אוזבקית (צילום מתוך דף הפייסבוק uzbekfood hayfa)

על פלוב אוזבקי שמעתם? עכשיו הגיע הזמן לטעום

חלומה הגדול של יאנה שור, שעלתה לארץ עם משפחתה לפני שנה מאוזבקיסטן, הוא לפתוח בית קפה קטן בעיר התחתית כדי להכיר לחיפאים את האוכל האוזבקי. הקורונה אמנם מעכבת את התוכניות, אך עד שהן יתממשו היא מבשלת בביתה מנות מהמטבח האוזבקי, שיגיעו אליכם במשלוח עד הבית

פורסם בתאריך: 19.8.20 17:10

יאנה שור, 33, עלתה לארץ לפני שנה מאוזבקיסטן עם בעלה, ילדיה, הוריה וסבתה בת ה-99, ומיד התאהבה – בישראלים, בריחות ובעיקר בטעמים שגרמו לה להרגיש כמו בבית. באוזבקיסטן עבדה שור כאנליסטית, אך את זמנה הפנוי היא בילתה לצד בעלה שהוא שף שמתמחה באוכל אוזבקי. היא למדה ממנו את סודות הבישול הלאומי וניהלה רישום מסודר של מתכונים סודיים שעברו במשך שנים במשפחתו וגם של שפים שעבדו לצדו. במשך שמונה שנים היתה בבעלותם מסעדה שבה הם הגישו אוכל מסורתי, וחלומה הגדול של שור הוא לפתוח בית קפה קטן בעיר התחתית כדי "להכיר לחיפאים את האוכל האוזבקי שאני עושה באהבה ושגורם לאושר והנאה". בינתיים הקורונה מעכבת את התוכניות, ועד שהחלום יתממש היא מבשלת בביתה מנות מהמטבח האוזבקי, שיגיעו אליכם במשלוח עד הבית.

"המטבח האוזבקי הוא אחד מהמגוונים באסיה כי אוזבקיסטן ממוקמת על נתיביה של דרך המשי הגדולה", מספרת שור, "לכל ארוחה יש דרך בישול מסורתית משלה, ולכל מנה יש אין ספור שיטות להכנה, כמו למשל הפלוב שהוא סמל האוכל האוזבקי. יש יותר מ-1,000 מתכונים של פלוב אוזבקי שידוע גם בשם פילאף או אושפלוב, ויש אפילו ספרי בישול שמוקדשים רק למנה הזו".

 

פלוב אוזבקי (צילום מתוך דף הפייסבוק uzbekfood hayfa)

פלוב אוזבקי (צילום מתוך דף הפייסבוק uzbekfood hayfa)

 

 

מה ההבדל בין הפלוב האוזבקי לזה הבוכרי?

"המטבח של יהודי בוכרה אינו ידוע בתיבול חזק אלא בטעמים עדינים. התבלינים העיקריים שמשמשים את הפלוב האוזבקי הם כמון, כוסברה, כורכום, פלפל ומעט צ'ילי חריף. בבשר ובעוף אנחנו משתמשים במשורה כדי להעשיר מנה ולא כמרכיב העיקרי שלה. המנה הבוכרית היא סוג של פילאף עוף ואורז, ואילו הפלוב האוזבקי מורכב מאורז, מבשר ומירקות, ואליהם מוסיפים פירות יבשים, ראשי שום ותבלינים".

 

סמסה (צילום מתוך דף הפייסבוק uzbekfood hayfa)

סמסה (צילום מתוך דף הפייסבוק uzbekfood hayfa)

 

אלו עוד מאכלים אתם מכינים?

"סמסה, שמכונה במקומות מסוימים סמוסה, היא מלכת המטבח. זהו מאפה עם מילויים שונים כמו עוף, בקר, כבש, או ירקות, שאפשר למצוא אותו גם בדוכנים בצדי הדרכים וגם במסעדות פאר. אני ממליצה על מילוי של בשר טלה טחון דק עם הרבה תבלינים. המאפה נשאר פריך מבחוץ, והשכבות הפנימיות ומיצי הבשר מעניקים חוויה גסטרונומית בכל ביס. יש גם מאכל שנקרא חליסה שעשוי מחיטה, משעורה ומבשר טחון והוא מבושל במשך שבע-שמונה שעות. אנחנו אופים לחם לבשקה שהוא עגול ושטוח ואפוי בתנור חרס ויוצא קלוי ופריך, ויש גם עלי גפן ממולאים בבשר טחון".

התפריט ברובו הוא קבוע אך מדי שבוע יש הפתעות, כך שעדיף להתעדכן ולהזמין מראש בווטסאפ: 050-7751330.

 

לחם לבשקה (צילום מתוך דף הפייסבוק uzbekfood hayfa)

לחם לבשקה (צילום מתוך דף הפייסבוק uzbekfood hayfa)

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר