אנדומטריוזיס – תופעה שחשוב להכיר (קרדיט: פוטוליה)
אנדומטריוזיס – תופעה שחשוב להכיר (קרדיט: פוטוליה)

אנדומטריוזיס – תופעה שחשוב להכיר

כאבים חזקים בימים לפני המחזור? כאבים בקיום יחסי מין או אולי במתן שתן? יכול להיות שאת אחת מ-10% מהאוכלוסייה אשר סובלת מאנדומטריוזיס

פורסם בתאריך: 16.8.18 23:12

נתחיל מההתחלה. מה זה אנדומטריוזיס ?
אנדומטריוזיס זה מצב בו רירית הרחם גדלה במקומות אחרים מחוץ לרחם. לרוב יהיה זה באגן או בבטן, אבל למעשה היא יכולה להיות בכל מקום בגוף.
רוב הסובלים מהבעיה הינן נשים בגיל 20-40 ואחרי הפסקת הווסת ישנו שיפור בתסמינים.
ישנן מספר תיאוריות הבאות להסביר את התופעה, אך אף אחת מהן אינה מוכחת. אחת התיאוריות מסבירה כי במהלך המחזור תאים של רירית הרחם עוברים דרך החצוצרות לחלל האגן והבטן ו"מתנחלים" שם. במחזור הווסת הבא תאים אלו מתכווצים ומדממים כמו הרירית התקינה ברחם, כאשר אין להם מקום להתנקז אליו כמו הרירית של הרחם ולכן הדבר גורם לכאבים.
תיאוריה אחרת מסיבה כי תאים אלו של הרירית קיים באופן טבעי אצל כל הנשים,מערכת החיסון יודעת לזהות אותם ולהרוס אותם ולכן הנשים אינם סובלות מכאבים. בנשים עם אנדומטריוזיס, מערכת החיסון אינה מצליחה לזהות את התאים במיקומם הלא תקין ולכן לא הורסת אותם.
ככול הנראה, ישנם מספר גרומים אנדומטריוזיס ולכן תיאוריה תרומה מסויימת.
קיימת שכיחות מוגברת של התופעה במשפחות בהן אובחנו מספר נשים כסובלות מאנדומטריוזיס ולכן גם רקע משפחתי הינו חלק חשוב בתשאול הרפואי.

מהן התסמינים במחלה ?
למחלקה מגוון מאוד רחב של התסמינים, החל מכאבים חזקים המתחילים מספר ימים לפני הווסת ונמשכים במהלך הוסת, דימום וסתי מוגבר או לא סדיר, כאבים במהלך קיום יחסי מין, כאבים במתן שתן או צואה או כאבי אגן כרוניים. חלק מהנשים הסובלות מאנדומטריוזיס יתלוננו על מגוון תלונות הקשורות למערכת העיכול (עצירות, שלשולים, תפיחות בטנית). תלונות הקשורות למערכת השתן יכולות להופיע גם, כולל תכיפות במתן שתן וכאב במהלך התרוקנות. למעשה התסמינים יהיו דומים לדלקת בדרכי השתן עם תרבית שתן שלילית. בנוסף לעיתים ישנה גם בעיית פוריות. למעשה, בקרב נשים עם בעיית פוריות המחלה הרבה יותר שכיחה. וכ 15% מכלל הנשים הסובלות מאי פוריות יאובחנו עם אנדומטריוזיס.

מהן דרכי האבחון ?
החשד למחלה מתעורר במידה ואת סובלת מכמה מהתסמינים של המחלה ולכן זה מאוד חשוב לספר את כל הרקע הרפואי לרופא המטפל ולא לפטור כאבים כאלו או אחרים כמשהו תקין.
לעיתים, בדיקות הדמייה דוגמת US או MRI יכולים לעזור באבחנה ולהדגים ממצאים חשודים בבטן או באגן. אבחנה וודאית של אנדומטריוזיס אפשרית רק באבחון פתולוגי. בהליך כירורגי של לפורוסוקפיה מוכנסת מצלמה קטנה לחלל הבטן לבחון את איברי הבטן והאגן. במידה ומוצאים רקמה החשודה לאנדומטריוזיס, כורתים אותה ושולחים לבדיקה.

איך מטפלים באנדומטריוזיס ?
הטיפול הינו אינדיבידואלי ותלוי במספר גורמים – חומרת התסמינים, גיל האישה והרצון בפוריות. לרוב יש צורך בטיפול הורמונלי למניעת גדילה והתפשטות הנגעים. טיפול זה יכול להיות גלולות למניעת הריון על בסיס פרוגסטרון (אותן נוטלים ברצף), התקן תוך רחמי עם פרוגסטרון בשחרור מקומי או תרופות מדכאות הורמונים. לעיתים יש צורך בטיפול כירורגי. הטיפול הכירורגי נעשה בלפורוסוקפיה כאמור ונועד הן לתת אבחנה סופית והן לשפר את תסמיני המחלה, כולל שיפור בפוריות.
חשוב להדגיש שוב כי הטיפול הינו אישי ונתפר בהתאם למטופלת ורצונה.

חושבת שאת סובלת מחלק מהתסמינים? סובלת מכאבים כרוניים באגן ללא מציאת גורם וללא שיפור ? מוזמנת להגיע למרפאת כאב אגן כרוני בבית חולים בני ציון לפגישת ייעוץ על ידי רופאים מומחים בתחומם. ניתן לקבוע תור בטלפון 04-8359315.

אנדומטריוזיס – תופעה שחשוב להכיר (קרדיט: פוטוליה)

אנדומטריוזיס – תופעה שחשוב להכיר (קרדיט: פוטוליה)

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר