מפרץ חיפה (צילום: דוברות כבאות והצלה)
מפרץ חיפה (צילום: דוברות כבאות והצלה)

דו"ח המפל"ס: "במפרץ חיפה חלו הפחתות בפליטות מזהמים לאוויר של 95-45 אחוז משנת 2012"

כך עולה מנתוני מרשם הפליטות לסביבה (מפל"ס) שמפרסם המשרד להגנת הסביבה. לעומת זאת, חלה עלייה בשיעור של 2% בחומרים מסרטנים "בעקבות עליה בפליטות בנזן, פורמאלדהיד ואתיל-בנזן בגדיב". ברשימת עשרת המפעלים שפלטו חומרים מזהמים ניצב בז"ן (מקום שביעי) ותחנת הכח חיפה (מקום שמיני)

פורסם בתאריך: 30.8.21 08:12

המשרד להגנת הסביבה מפרסם את נתוני מרשם הפליטות לסביבה (מפל"ס) לשנת 2020 של 570 המפעלים הגדולים בישראל. מהדוח עולה, כי במפרץ חיפה חלו הפחתות בפליטות מזהמים לאוויר של 95-45 אחוז משנת 2012.

הסיבה לירידה זו, לפי הדוח, היא כי בשנת 2020 בהשפעת משבר הקורונה, חלה ירידה בביקוש לתזקיקי דלקים ובהתאם לכך הפחתה בהיקף פעילות בזן בשיעור של 15 אחוז. "הפחתה זו הביאה להפחתה בשיעור דומה בפליטות פד"ח (פחמן דו-חמצני), תחמוצות גופרית, NMVOC (תרכובות אורגניות נדיפות למעט מתאן – ב"כ), בנזן ועוד. בנוסף לכך סגירת מפעל שמן תעשיות שמנים הביאה להפחתה בפליטת תחמוצות גופרית ו-NMVOC; חלה עלייה של 10 אחוז בפליטת תחמוצות חנקן עקב עלייה של 19 אחוז בפליטות בתחנת כוח חיפה, שבה הוחלפו מערכות הניטור בארובות ועודכנו נוסחאות הכיול, כך שיבטאו את עבודת היחידות בטווח עומסים רחב יותר; בפליטת תחמוצות גופרית חלה הפחתה של 58 אחוז בעקבות סגירת שמן תעשיות שמנים; בבזן יושמה תוכנית לצמצום פליטות תחמוצות גופרית במה"גים (בנוסף לצמצום הייצור) וחלה הפחתה בדור כימקלים; ב-NMVOC חלה הפחתה של 11 אחוז הנובעת, בנוסף לאמור לעיל, מהפחתה בבזן בפליטות ממכלים (המשך פרויקט אבזור מכלים באטמים לפי דרישות היתר פליטה) והפחתה בפליטות מסקראבר הביטומן בעקבות התקנת פחם פעיל נוסף; בחומרים מסרטנים חלה עליה של 2 אחוז, למרות ההפחתה בפעילות בזן, בעקבות עלייה בפליטות בנזן, פורמאלדהיד ואתיל-בנזן בגדיב".

עוד מפרט הדוח את עשרת הפולטים הגדולים של חומרים מזהמים, כאשר בראש הרשימה ניצבת תחנת הכוח של חברת החשמל אורות רבין בחדרה, ואחריה בסדר יורד: תחנת הכוח רוטנברג באשקלון, נשר – מפעלי מלט ישראליים ברמלה, תחנת הכוח אשכול באשדוד, תחנת הכוח חגית בחוף הכרמל, המפעל של רותם אמפרט נגב שבמישור רותם, בתי הזיקוק לנפט (בזן) בחיפה, תחנת הכוח של חברת החשמל בחיפה, תחנת הכח דוראד באשקלון ותחנת הכוח אורות יוסף בנאות חובב.

 

 

עוד עולה מהדוח כי באופן כללי פליטת חומרים המוכרים כמסרטנים עלתה ב-14 אחוז, בעיקר בשל זיהוי מקורות פליטה חדשים ברותם אמפרט נגב וביהודה פלדות ועלייה בייצור במפעלי אספלט; פליטת תרכובות אורגניות נדיפות למעט מתאן (NMVOC) עלתה ב-4 אחוז, בעיקר בשל הגדלת ייצור ברותם אמפרט נגב וחיפה נגב טכנולוגיות.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "מנתוני דוח המפל"ס ניתן לראות, כי משבר האקלים כבר ניכר בעלות חיצונית של מיליארדי שקלים. אנחנו פועלים במלוא המרץ יחד עם השותפים שלנו בממשלה, להבטיח את צמצום הפליטות לאוויר ולשמור על הציבור, הסביבה והטבע בישראל. אנחנו משתפים היום את הציבור במידע העדכני ביותר שבידינו, כדי לרתום את כולם לעבודה משותפת להפחתת הפגיעה בסביבה ובבריאות, ולהגביר את שיתוף הציבור".

מחברת "דוראד" נמסר בתגובה: "'דוראד', מחלוצות יצור החשמל הפרטי, היא הפתרון לצמצום השימוש בפחם, הפחתת הפליטות וזיהום האוויר באשקלון. 'דוראד' היא אחת מתחנת הכוח הגדולות במדינה הפועלת על בסיס גז טבעי, ירוק ונקי. החברה עומדת בכל תנאי ההיתר לפליטות אוויר, שנקבעו על ידי המשרד להגנת הסביבה ומחויבת לשמירה על איכות הסביבה. 'דוראד' הפחיתה ב-81 אחוז את העלות הכוללת בגין פליטות משנת 2019, שהוא אחוז השיפור הגדול ביותר מבין כלל המפעלים".

מאיגוד הכימיה בהתאחדות התעשיינים נמסר בתגובה לדו"ח המפלס: "התעשייה משקיעה מיליארדי שקלים בכל שנה על מנת להתייעל, להשתדרג ולהפוך ירוקה יותר, ויש לכך תוצאות בשטח – גם בשנה החולפת התעשייה הישראלית הציגה שיפור נוסף וירידה משמעותית בפליטות והמשיכה לפעול ולייצר באחריות לכל אורך השנה על אף אתגרי משבר הקורונה. הדוח אף מראה כיצד בעשור האחרון צנחו הפליטות מהתעשייה במפרץ חיפה עד 95 אחוז. יש לציין, כי השיפור יכול היה להיות אף טוב יותר, אילו הממשלה הייתה מצליחה לקדם את תשתיות הגז הטבעי לפתחי אזורי התעשייה, אולם הגז הטבעי ממשיך לא להגיע לחברות תעשייתיות, והמדינה אף מתקשה לקדם התקנת פאנלים סולאריים במפעלים וטכנולוגיות סביבתיות נוספות. אנו מקווים כי בדוח הבא נוכל להציג מזעור נוסף של הפליטות, בזכות שיתוף פעולה מצד המדינה".


 

 


 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר