בית החייל (צילום: בועז כהן)
בית החייל (צילום: בועז כהן)

האגודה למען החייל: "העירייה דורשת 1.2 מיליון שקלים היטלי פיתוח על נכס שנבנה בשנות ה-60"

בעוד עיריית חיפה טוענת, כי הסכום מגיע לה עבור עבודות סלילה ופיתוח שבוצעו ברחובות הגובלים בבית החייל בשדרות בן גוריון, האגודה טוענת בעתירה שהגישה לבית המשפט, כי לא ידוע לה על עבודות כאלה. כמו כן היא טוענת, כי אין לעירייה בסיס חוקי להטיל את החיובים הן מטעמי התיישנות והן מטעמי שיהוי

פורסם בתאריך: 18.10.21 10:55

קרן לב"י – האגודה למען החייל וחברת נכסי חיל בע"מ עתרו לבית המשפט המחוזי, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, נגד עיריית חיפה, בשל דרישתה לחייב אותן בהיטל סלילת כביש ומדרכה ואגרת תיעול בסך של 1,195,779 שקלים עבור הנכס בשדרות בן גוריון, המוכר כ"בית החייל".

העותרות מבקשות מבית המשפט לקבוע, כי "דרישת התשלום מושא עתירה זו בטלה והעותרת פטורה מתשלום הסכומים שנדרשו במסגרתה כולם או למצער חלקם". עוד הן מבקשות לחייב את עיריית חיפה להמציא כל המסמכים המבוקשים בעתירה.

בעתירה נכתב, כי חברת נכסי חיל היא חברה לתועלת הציבור, ללא כוונת רווח, הנמצאת בבעלות משותפת של משרד הביטחון וקרן לב"י – האגודה למען החייל. עוד נכתב, כי קרן לב"י – האגודה למען החייל היא עמותה רשומה ללא כוונת רווח שהוקמה טרם קום המדינה ופועלת לקידום רווחת החייליים, כשבין היתר היא מחזיקה ומפעילה מספר מתקנים ברחבי הארץ להלנת חיילים – קרי, בתי חייל. על פי העתירה, היחסים בין האגודה לנכסי חיל עוגנו בהסכם בשנות ה-70, שבו נקבע כי נכסי חיל משכירה לאגודה את נכסי המקרקעין הרשומים על שמה ובתקופת השכירות לאגודה תהיה החזקה והשליטה בנכסים.

במכתב ששלחה עיריית חיפה לעותרות ב-2012, היא טענה, כי בשדרות בן גוריון וברחובות הסמוכים וגובלים בנכס בוצעו עבודות פיתוח נרחבות, המקימות עילת חיוב. עוד טענה העירייה, כי החל מ-2006 היא החלה לבצע עבודות סלילה בשדרות רוטשילד עד לשדרות המגינים בהיקף של יותר מ-23 מיליון שקל, ובשלב השני – סלילת שדרות המגינים מהקטע שבין שדרות רוטשילד עד לשדרות בן גוריון לרבות סלילת נתיבים לאורך שדרות בן גוריון בהיקף של יותר מ-15 מיליון שקלים. "עבודות אלו מקיימות זיקה לנכס בהתאם להוראות חוק העזר לחיפה – סלילת כבישים ומקימות עילת חיוב בהיטלים", כתבו אז באי כוחה של העירייה.

העותרות טוענות כעת: "בשלהי שנת 2011 הוציאה המשיבה (עיריית חיפה – ב"כ) דרישת תשלום בהיטל סלילה והיטל תיעול לעותרת (קרן לב"י – ב"כ) בגין שטחים בהן מחזיקה העותרת ברחוב בן גוריון 13/1 בחיפה על סך 1,195,779 שקלים… המדובר בדרישה שהוטלה ללא כל התראה ו/או הודעה, משל המדובר בעניין שבשגרה. העותרת סבורה שהתנהלות המשיבה במקרה זה מהווה התנהלות לא ראויה, בלשון המעטה. יצוין, כי המשיבה לא צירפה להודעת התשלום כל מדידה של הנכס ו/או תשריט ו/או פירוט כלשהו של השטחים אשר בגינם, לטענת המשיבה, לא שולמו היטלי פיתוח מעולם. חמור מכך, המדובר בדרישת תשלום שהוטלה בגין שטח הקרקע הקיים זה שנים רבות ובוודאי שהדרישה לגביו התיישנה (ככל שקמה עילה לחיוב). העותרת פנתה למשיבה והמשיבה השיבה לפנייה זו… לאור העובדה, כי תשובת המשיבה לא סיפקה מענה הולם לטענות העותרת ולאור משא ומתן שנוהל בין הצדדים ולא צלח ולאור הפגמים המהותיים בדרישת התשלום, מגישה העותרת את העתירה דנא, במסגרתה מתבקש בית המשפט הנכבד לבטל את החיוב שהוטל עליה כולו או חלקו…".

 

 

עוד נטען בעתירה: "מדובר בנכס פעיל הקיים שנים רבות. הנכס מחובר לתשתית העירונית. למיטב ידיעת העותרת לא נסלל כל כביש ו/או מדרכה ו/או הונחה תשתית ניקוז ולבטח לא בוצעו עבודות 'לראשונה'. מבלי לגרוע מהאמור, העותרת טוענת, כי אף אם דרישת המשיבה לחייב את הנכס הייתה מוצדקת (דבר המוכחש מכל וכל), הרי שהעירייה הייתה צריכה לחייב בשנים שכבר חלפו, וכן לאור חלוף הזמן כשלעצמו והעובדה שהעירייה לא הוציאה דרישת תשלום במועד הנחת התשתיות לראשונה, די בהם בכדי לדחות את דרישת העירייה על הסף מחמת התיישנות ו/או שיהוי חמור, הדבר רלוונטי בפרט לחיוב בגין שטח הקרקע. העותרת טוענת כי החיוב שהוטל עליה הינו חיוב רטרואקטיבי פסול, אשר הוטל בניגוד להוראות הדין ותוך פגיעה באינטרס ההסתמכות של העותרת. לטענת העותרת, הרי שאין לעירייה בסיס חוקי להטיל חיוב באגרות והיטלי פיתוח על נכס שבנייתו הסתיימה בשנות ה-60 של המאה הקודמת הן מטעמי התיישנות והן מטעמי שיהוי. המדובר בפגיעה לא מידתית בזכות הקניין. העותרת טוענת, כי התשתיות הגובלות בנכס הינן ישנות ו/או לא מומנו על ידי העירייה… החיוב שהוטל נעדר ביסוס עובדתי באשר לא צורפו לדרישת התשלום הפרטים ששימשו יסוד לחישוב ההיטל ובין היתר, סקיצות מדידה של הנכס ערוכות על ידי מודד מוסמך וכן תחשיב חוק העזר… בהיעדר תשתית עובדתית, ברור כי העותרת אינה מסוגלת לבדוק את נכונות פרטי השומה שהושתה עליה, ובין היתר את הסיבה להטלת היטלי פיתוח ואופן חישוב ההיטל. פירוט של התשתית העובדתית בדרישת התשלום, מהווה חובה המוטלת על הרשות, בין היתר מכוח חובת ההנמקה החלה על רשות מנהלית. העותרת טוענת, כי בהיעדר תשתית עובדתית וללא הפירוט הנדרש, נשמט הבסיס מתחת לרגליה של דרישת התשלום ועל כן דינה להתבטל".

מעיריית חיפה נמסר: "ראוי שהנושא יידון בבית המשפט ולא באמצעי התקשורת".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. שלומית לוי

    משכורת שנתית של יועץ וחצי ממינהלת 2030. סביר שמהישיבות ובתי הכנסת שזוכים וזכו לפיתוח סביבתם לא נדרש שום היטל ושום סכום שנזכרים בו לאחר שנים. שם זה: קחו ותיהנו. כמה שתרצו

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר