בית הספר אל-חיואר (צילום: קובי פאר)
בית הספר אל-חיוואר (צילום: קובי פאר)

שכחו אותם בבית הספר

הורים לתלמידים בבית הספר אל-חיוואר שבעים מהבטחות. כבר כמה שנים הם מחכים שעיריית חיפה תקיים את הבטחתה ותתחיל בשיפוצים ובהרחבה של בית הספר המוזנח והצפוף. עתה מתברר שהעירייה בכלל מגלגלת את האחריות לפתחו של משרד החינוך. וההורים? הם עדיין מחכים

פורסם בתאריך: 17.11.21 15:23

ב-2017, כאשר להורי התלמידים בבית הספר הממלכתי אל-חיוואר בוואדי ניסנאס נמאס מהמצב הפיזי והתברואתי של בית הספר והם איימו להשבית את הלימודים, הודיעה העירייה, שאז עוד עמד בראשה יונה יהב, כי היא נמצאת בשלב תכנון השיפוץ, ולאחריו יחל שיפוץ המבנה ובינוי הכיתות הנוספות. אלא שדיבורים לחוד ומעשים לחוד. מאז ועד היום דבר לא זז. במכתבי התראה שנשלחו אז ליהב ולמנהל המחוז במשרד החינוך, ד"ר סער הראל, בשמם של ההורים, נטען, כי על הליקויים החמורים הם מתריעים עוד מ-2013.

בינואר 2018 שקלו ההורים לפנות לערכאות, כדי לאלץ את עיריית חיפה לפתור את מצוקת הבינוי בבית הספר, השוכן במבנה קטן ומיושן. ההורים אמרו אז, כי מניתוח תקציב הפיתוח של עיריית חיפה לשנת 2018, עלה שהעירייה הקצתה סכום 3.7 מיליון שקלים לבניית אגף נוסף לבית הספר, כאשר 1.5 מיליון שקלים מהם יגיע מ"ממשלה ומוסדות". אלא שהעירייה התנתה את העברת רוב התקציב – בסך 2.2 מיליון שקלים – במכירת נכסים. לטענת ההורים, אל-חיוואר הוא המוסד החינוכי היחיד בעיר שתמורת שיפוצו נדרשה מכירת נכסים.

בעיריית חיפה הסבירו אז את העיכוב בתחילת עבודות השיפוץ, בעובדה שבית הספר נמצא במבנה לשימור, ומשכך כל שינוי ושיפוץ כרוך באישור הוועדה המחוזית והארצית. עוד אמרו בעירייה, כי הם ממתינים לאישורים הנדרשים, ומיד כשיתקבלו, יוחל בשיפוץ.

חודשיים אחר כך, במארס 2018, אישרה הוועדה לשימור אתרים של עיריית חיפה בקשה להיתר בנייה לשיקום המבנה הסמוך לאל-חיוואר. באפריל 2019 אישר גזבר העירייה דאז, ג'אקי ואקים, לראש מינהל החינוך אילנה טרוק לשפץ את המבנה, אך עד היום התקציב לכך לא הועבר.

עתירת ההורים

ביוני השנה הגיש ועד ההורים, באמצעות עוה"ד סמר קודחה והרן רייכמן מהקליניקה לזכויות אדם בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי נגד העירייה, בטענה שהאחרונה מפירה את חוק חופש המידע ומתחמקת מלענות להורים על שאלותיהם בנוגע לעתידו של בית הספר, ובהן השאלה המרכזית: היכן עומד נושא הרחבתו ושיפוצו.

בעתירתם טוענים ההורים, כי העירייה מסרבת לתת להם תשובות מה עלה בגורל התוכנית, זאת חרף העובדה שהיא הצהירה שיש היתר בנייה וכי היא יוצאת למכרז לביצוע העבודות במבנה הצמוד. יתרה מכך, טוענים ההורים, העירייה אף הצהירה, כי "נערך סיור לקבלנים שהוזמנו להשתתף לכאורה במכרז", בהשתתפות נציג ההורים ונציגי העירייה ואף הוצגו טיוטות של תשריטים של תוכנית הרחבת בית הספר.

במסגרת ההליכים בעתירה הגישו הצדדים, בהסכמה, בקשה לדחיית מועד הדיון, זאת בעקבות מכתב ששלחה ראש מינהל החינוך טרוק למשרד החינוך, במטרה "לבחון את עמדת משרד החינוך לסוגיה שהועלתה במסגרת הפנייה הרלבנטית לעתירתם של המבקשים".

במכתבה למתכננת מחוז חיפה במינהל הפיתוח במשרד החינוך, דנה פולק, כתבה טרוק: "עיריית חיפה פנתה אליכם במהלך השנים האחרונות, בכל שנה מחדש, וכן בשתי הישיבות שהתקיימו בעירייה חיפה עם גדי מארק, מנהל מינהל הפיתוח שעזב לפני כחודש, עם ראש העיר ד"ר עינת קליש רותם, בנושא הבנייה-שיפוץ במבנה לשימור הצמוד לבית הספר אל-חיוואר… בכל השנים שעברו, משרד החינוך הודיע לעיריית חיפה כי אינו מאשר תקצוב שיפוצים במבנה המיועד לשימור. מהפגישות שקיימנו עם גדי מארק, ובהם העלתה ראש העיר את הנושא, טרם קיבלנו מענה. נודה לבחינה מחודשת של סיוע תקציבי בהכשרת המבנה לשימור כאגף נוסף ללימודים לבית הספר אל-חיוואר". בסיום מכתבה כתבה טרוק: "מעולם לא קיבלה עיריית חיפה תקציב לשיפוץ המבנה לשימור, שורה זו נכתבת כהבהרה לידיעתם של השותפים למייל זה".

השאילתה של זעאתרה

בספטמבר בשנה שעברה, הגיש יו"ר סיעת חד"ש במועצת העיר רג'א זעאתרה שאילתה בנושא, אלא שהתשובות שקיבל מראש העיר לא סיפקו אותו. זעאתרה אמר אז בישיבת מועצת העיר: "כבר שנתיים בית הספר תקוע למרות שעבר ועדת שימור, למרות שעבר הכל… אני יודע מה קורה לבתי ספר אחרים שנותנים להם בניגוד לנהלים ואפילו בניגוד לחוק. כשרוצים לתת יודעים לתת". טרוק ענתה לו, כי בבית הספר ביקר הממונה על הבטיחות של משרד החינוך, בדק את היחס למטר לצפיפות לילד, ומצא שבית הספר מרווח ויש מקום לעוד תלמידים. "לגבי המבנה הנוסף, זה לא החלטה שלנו, אבל אתם צריכים לדעת שני דברים, אתם כחברי מועצה, יחד עם ראש העיר, קיבלתם החלטה למפות את כל המבנים לשימור ולא לגעת באף אחד, הוא שם", אמרה טרוק.

גם מחזיקת תיק החינוך, סיגל ציוני, התייחסה לנושא באותה הישיבה ואמרה: "נכון שהיה סיפור של מבנה לשימור, אבל מועצת העיר קיבלה החלטות על מבנים לשימור, אי אפשר לבוא ולהתנתק ממה שמחליטים פה".

משרד החינוך: ניתן להגיש בקשה לחריגים

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "עיריית חיפה הגישה בקשה להכרה בצורך בתוספת כיתות למבנה הקיים, הבקשה נבדקה והוכר הצורך. הרשות המקומית ביקשה לשפץ מבנה לשימור שנמצא בסמיכות לבית הספר במקום בינוי חדש. המבנה נבדק ונמצא כי הוא מבנה לשימור. על פי נוהל לתקצוב במסגרת חידוש מבנים, המשרד לא משתתף בעלויות שיפוץ מבנים לשימור. יחד עם זאת, במסגרת בקשות 2022 ניתן להגיש בקשה לחריגים שתיבחן על ידי ועדת חריגים".

עיריית חיפה: "נעשתה פנייה למשרד החינוך"

מעיריית חיפה נמסר: "עיריית חיפה קידמה בעבר תוכנית אדריכלית סדורה להרחבת בית הספר אל-חיוואר תוך שימוש במבנה הצמוד לבית הספר המוגדר מבנה לשימור. יחד עם זאת, משרד החינוך מעולם לא אישר את השימוש במבנה לשימור כדי להרחיב את בית הספר, ועל כן התכנית מעולם לא תוקצבה על ידי משרד החינוך. למרות זאת, עיריית חיפה הכניסה את הפרויקט לספר התקציב העירוני, בתקווה שמשרד החינוך אכן יאשר את בקשת העירייה. ראש העיר עינת קליש רותם, אשר ביקרה בבית הספר אל-חיוואר לאחרונה, הסבירה לנציגי ועד ההורים, אשר נכחו בפגישה את התהליכים מול משרד החינוך, עידכנה אודות הישיבות אשר ניהלה עם סמנכ"ל מינהל הפיתוח גדי מארק, ואף הוסבר, כי בהיעדר אישור מטעם משרד החינוך לא יהיה ניתן לשפץ את המבנה, כחלק מנוהל תקין המחייב את הרשות המקומית. ראש העיר חידדה את שאיפת העירייה לשפץ את המבנה, ועל כן גם השנה נעשתה פנייה למשרד החינוך להיכלל בוועדות חריגים לקבלת אישור ותקצוב, וזאת בהמשך לפניות שנעשו בשלוש השנים האחרונות. עיריית חיפה וראש העיר יעשו את כל הנדרש כדי לשפץ את המבנה כמתחייב, ובהקדם".

 

באת כוחם של ההורים: "התעמרות וטרטור"

עו"ד סמר קודחה, המייצגת את ההורים בעתירה, אמרה ל"כלבו – חיפה והקריות", בעקבות התגובות שהתקבלו מהעירייה ומשרד החינוך: "מצער עד מאוד שרק בעקבות עתירה וכתבות בעיתון מתחיל להיחשף מידע שמן הראוי היה שיימסר עוד בשנת 2018. זה גובל בעזות מצח ומעילה באמון הציבור מצד העירייה, מעבר לעובדה שמדובר בהתנהלות בחוסר תום לב מובהק תוך הפרת הבטחה שלטונית, לאחר שההורים הסתמכו על הבטחת העירייה עוד מהשנים 2018-2017, שהנה, יוצאים למכרז ביצוע להרחבת מבנה בית הספר".

עוד אמרה עו"ד קודחה: "גם בישיבה שהייתה עם נציגי משרד החינוך ביולי 2020 לא נאמרה מילה או חצי מילה על כך שנוהלי המשרד אינם מאפשרים תקצוב מבנים המיועדים לשימור, חרף ידיעת משרד החינוך ומעורבותו במצוקה של בית ספר אל-חיוואר. עיריית חיפה ישבה על המידע הזה על אף שהיה ברשותה, בעוד שמשנת 2018 מנסים ההורים, לקבל תשובות על פשר העיכוב בביצוע השיפוץ למבנה. גם כאשר נשלחו מכתבים רשמיים מטעם הקליניקה, העירייה שתקה במקום לנהוג כמתחייב מרשות ציבורית ופשוט להשיב, כטענתה כעת, כי אין אישור תקציבי משרד החינוך. עד שההורים נאלצו להגיש בקשה לפי חוק חופש המידע, וגם אז, העירייה התמהמהה ולא ענתה עד להגשת העתירה המינהלית לבית המשפט המחוזי בחיפה. מדוע תושבי העיר, הורים לילדים בבית ספר יסודי שמגיעה להם זכות חינוך בחינם נאלצים לגשש באפלה שנים ולהמשיך ו'לנחש' מה הן כוונות הרשויות, לשלם הוצאות ואגרות בית משפט, הכל על מנת לקבל מידע זמין, המוחזק כבן ערובה בידי העירייה? כי מדובר בבית ספר בוואדי ניסנאס? זוהי התעמרות וטרטור שאין להם כל הצדקה. ברור שכעת העירייה זורקת את האחריות לפתחו של משרד החינוך, וההיפך, במקום לפתור את מצוקת בית הספר הערבי האמנותי היחיד בחיפה. אנו נשקול את המשך צעדינו, ומכל מקום, העתירה לחופש מידע עודנה תלויה ועומדת. כמובן שעצם ההכרה הן של משרד החינוך והן של העירייה בצורך להרחבת המבנה היא חשובה מאוד, אך לצערנו אינה מספקת. עם ההכרה בצורך מגיעה חובת הרשויות לקיים: העירייה מצידה – לספק את המבנים ולתקצב, משרד החינוך מצידו – לפקח שהעירייה מקיימת את חובתה ושהוא עצמו מקיים את המוטל עליו לצורך מימוש זכות החינוך".

רג'א זעאתרה (צילום: ראובן כהן)

רג'א זעאתרה (צילום: ראובן כהן)

"למה זה נמרח שנים?"

זעאתרה אמר ל"כלבו – חיפה והקריות" לאור תגובות העירייה ומשרד החינוך: "כבר שנים שבית הספר אל-חיוואר מחכה להרחבה ושיפוץ. יצא מכרז עוד בשנת 2019, אבל עצרו אותו בטענה שבודקים את כל מבני השימור בעיר. עכשיו פתאום מגלים שמשרד החינוך לא מממן שיפוץ מבנים לשימור. אז למה זה נמרח שנים ולמה ההורים היו צריכים להגיש עתירה כדי לקבל תשובות? זה נראה כאילו העירייה מנסה לגלגל את האחריות לפתחו של משרד החינוך. למרות שהתחייבה בעבר לשפץ את בית הספר. אנחנו תומכים בוועד ההורים והעלינו את הנושא מול ראש העיר וגם בוועדת הכספים בנוכחותה של אילנה טרוק. אני מחכה להצעת התקציב החדשה ובהחלט מצפה שיהיה תקציב לאל-חיוואר".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר