חזיר בר (צילום: גבי דויטש)
חזיר בר (צילום: גבי דויטש)

בקרוב בתיבות הדואר: מה עשתה העירייה למיגור תופעת החזירים?

אגף הדוברות בעיריית חיפה הפיק עלון שיודפס ב-90 אלף עותקים ויופץ בתיבות הדואר. בקואליציית השינוי טוענים לתעמולה פוליטית של ראש העירייה בחסות העירייה. העירייה: "זה מידעון העוסק במהפכת הניקיון שעוברת חיפה ובטיפול בתופעת חזירי הבר. אין לזה שום קשר לראש העיר"

פורסם בתאריך: 18.11.21 08:19

עיריית חיפה צפויה להוציא בשבועות הקרובים עלונים, בהם יתוארו הפעולות בהן היא נקטה במסגרת מיגור תופעת חזירי הבר. העלונים, יוזמה של אגף הדוברות בעירייה, יודפסו ב-90 אלף עותקים ויחולקו בתיבות הדואר.

עם היכנסה לתפקיד הורתה ראש העירייה עינת קליש רותם על הפסקת דילול חזירי הבר, כפי שהיה נהוג בתקופתו של יונה יהב. עובדה זו, יחד עם התרבות מקרי ההיתקלות של תושבים עם חזירים, מתוכם שני מקרי תקיפה – הראשון בינואר, שבו נשך חזיר תושב העיר בן 71, והשני – בחודש שעבר עם תקיפתו של תושב העיר בן 69 – גררה ביקורת קשה נגד קליש. שיא הביקורת נרשמה כשבריאיון שהעניקה קליש רותם ל"ידיעות אחרונות" בחודש יולי, היא צוטטה כמי שאומרת: "אתה יודע כמה אנשים אומרים לי 'יו, איזה חמודים! רואים אותם ברחוב'? אתה יודע כמה אנשים מספרים לי שהם הסתובבו חצי יום בעיר, חיפשו אותם ולא ראו והתבאסו?".

אין ספק שקליש רותם ומקורביה מודעים לביקורת שמופנית כלפיה. כבר לפני שנתיים החלו בעיריית חיפה במהלכים לנסות ולהקטין את התופעה בדרכים שאינן כוללות דילול – אולם אלו לא הביאו לתוצאות הרצויות. בספטמבר 2019 הקימה העירייה סיירת מתנדבים, שגררה גם היא ביקורות, כשהתברר שחברי הסיירת ישתמשו במשרוקיות כדי להניס את חזירי הבר. בינואר אשתקד החלה העירייה לגדר את נקודות המעבר של החזירים מהוואדיות לשכונות, וכעבור ארבעה חודשים היא הציבה מתקני האכלה לחתולים שלא מאפשרים גישה לחזירי בר, הגבירה את האכיפה נגד מאכילי חזירים והקימה קרן שתסייע במימון גידור למנוע כניסה של חזירים. במקביל, מונתה, לראשונה בעיר, אקולוגית עירונית ולאחריה מונה ממונה על חיות בר.

באפריל האחרון חשף "כלבו – חיפה והקריות" כי בין העירייה ורשות הטבע והגנים (רט"ג) מתנהל משא ומתן על העסקתו של פרויקטור בעלות שנתית של 400 אלף ש"ח – הסכם שנחתם ארבעה חודשים לאחר מכן. במקביל חשף "כלבו", כי מתוכנן להתבצע ניסוי ראשון מסוגו בארץ, במהלכו יועתקו מספר חזירי בר להר חורשן, אליהם יוצמדו משדרי ג'י.פי.אס, במטרה לבחון האם הם מצליחים לשרוד מחוץ לסביבת המחייה אליה הורגלו. הפרסום הביא לתגובות זועמות של ראש המועצה המקומית זכרון יעקב, שהודיע כי יתנגד לכך. בתחילת החודש דווח ב"כלבו" כי ברט"ג אישרו לעירייה להעתיק שישה חזירים תוך הצמדת משדר עליהם, אולם ברט"ג אמרו כי לא מדובר בניסוי.

גורמים ב"מועצת השינוי", שדבר הפצת העלון הגיע גם לאוזניהם, יוצאים נגד היוזמה וטוענים כי מדובר בתעמולה שנועדה להסיט את דעת הקהל מאוזלת ידה של קליש בטיפול בנושא וכן בניסיון להשיב אליה את אמון הציבור.

חברת מועצת העיר מ"מועצת השינוי", עו"ד שרית גולן-שטיינברג: "העלון המדובר הוא לא יותר מאשר תעמולה פוליטית, כדי לעצור את אובדן התמיכה ההולך וגדל של הציבור בקליש רותם. הציבור שבע מלשמוע על מהפכת הניקיון במירכאות וצריך להרגיש שיש ניקיון בעיר. אוזלת היד של קליש בטיפול בבעיית חזירי הבר בעיר וגלגול האשמה אל התושבים, ובעיקר אל מאכילי החתולים, לא יימחקו על ידי עלון פופוליסטי. הגיע הזמן שראש העיר תבין ששום קמפיין, גם אם הוא תחת הלוגו של עיריית חיפה, לא יחזיר את אמון הציבור בה. הציבור שסובל יום יום ממרחב ציבורי מלוכלך ומפחד לצאת מהבית כדי לא להיתקל בחזיר בר – לא ישנה את תחושותיו רק בזכות עלון שינחת לו בתיבת הדואר. אני מתכוונת להגיש שאילתה על עניין חלוקת העלון, אבל גם על כך שבמקום לפעול בשקיפות ומתן מענה לשאלות קשות מצד הציבור והעיתונות – בוחרת העירייה להתמקד בתעמולה בערוצי תקשורת עצמאיים שפתחו לעצמם כאילו היו 'פראבדה'".

בעירייה דוחים את הטענות הללו ואומרים: "זה לא עיתון, זה מידעון העוסק במהפכת הניקיון שעוברת חיפה ובטיפול של העירייה ורט"ג בתופעת חזירי הבר. אין לזה שום קשר לראש העיר. ראש העיר לא מוזכרת, לא יופיע בו דבר ראש העיר, לא תמונה של ראש העיר, לא ריאיון איתה – רק מידע לציבור מה העירייה ורט"ג עושות כדי להתמודד עם תופעת החזירים. כל התוכן יתמקד אך ורק בנושאים האלו, כולל נושא הניקיון. חיפה זו העיר המבוגרת בישראל אחרי בת ים, זה עובדתית, ויש קהל גדול שלא צורך את התקשורת הדיגיטלית או את הרשתות החברתיות. גם העיתונות המקומית נחלשה, ולכן זוהי פלטפורמה נוחה מבחינתנו להגיע לכלל האוכלוסייה ולהסביר להם מה העירייה עושה בשנתיים האחרונות, כדי למגר את תופעת חזירי הבר ולקרוא לתושבים לקחת חלק בכל הפעולות שאנחנו עושים כדי לשמור קודם כל על הניקיון כדי שהסביבה תהיה יותר נקייה, להאכיל נכון את החתולים, לזרוק את השקית של הזבל בתוך הפח ולא להשאיר אותה בחוץ, כדי שביחד נוכל להתמודד יותר עם תופעת החזירים. החומרים עברו את הייעוץ המשפטי של העירייה, והם לא נועדו לשבח ולהלל את ראש העיר אלא לספר על פעילות העירייה ספציפית בנושאים האלו, לכן זו הסיבה שאנחנו גם לא מחלקים את המידעון הזה בקרית חיים או בחליסה, כי שם אין חזירים, אלא רק במקומות שמתמודדים עם התופעה".

עו"ד שרית גולן שטיינברג (צילום: מיכה בריקמן)

עו"ד שרית גולן שטיינברג (צילום: מיכה בריקמן)

 


 

 


 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. משה

    הדף, שישימו לי בתיבת דואר, יחליף את עשרות החזירים שמשתוללים וצווחים מתחת לחלון שלי כל ערב כמו דינוזאורים ב״פארק היורה״???

  2. עמוס

    אם יש פעילות כל כך מוצלחת של העיריה , איך זה שבגינה שלי ברחוב גבעת דאונס יש ביקורים שלא נגמרים של חזירים ? אגף הדוברות עובד חזק כדי לספר על הצלחות , המציאות לפחות באזור שלי אחרת . החזירים ממשיכים להרוס כל חלקה טובה

  3. קרן

    מהפכת הנקיון כוללת את ערמות הזבל שפזורות ברחוב כל בוקר כשאני מטיילת עם הכלבה? או אולי את החזירים שאני פוגשת כל ערב?
    אצלי בשכונה הציבור מקפיד על זריקת הזבל בפחים, והנה כח הזבל מפוזר בכל בוקר, אולי כי החזירים מוציאים את הזבל מהפחים?

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    יהב הוציא כזה דבר כל חודש כמעט על זה שהוא החליף ספסל …

  5. חיפאית ותיקה

    מהפכת ניקיון? הצחקתם אותי. העיר מונחת ומזוהמת מזה שלוש שנים, במדרגות שבין רחוב ווטסון ויואב בהן אני עולה ויורדת עם נכדים הקטנים באופן קבוע כל שבוע יש לכלוך, מסיבות קרועות, מצבורי עלים, ומה לא. אף אחד לא טורח לטאטא… כך גם בעוד המון מקומות בעיר.
    מהפכת ניקיון לא נראית בכלל בעיר חיפה….

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר