הרב משה דגן והרב דוד אבוחצירא (צילומים: אתר הרבנות הראשית, מיכה בריקמן)
הרב משה דגן והרב דוד אבוחצירא (צילומים: אתר הרבנות הראשית, מיכה בריקמן)

מלחמת רבנים: "שיטת האייתולות לא עובדת כאן למרות מוצאך"

מהתכתבות שהגיעה לידי "כלבו – חיפה והקריות" בין יו"ר המועצה הדתית בעיר, הרב משה דגן, לבין רב השכונות קרית אליעזר ורמת אלמוגי, הרב דוד אבוחצירא, עולה, כי המאבק בתחום הכשרות רושם שיאים חדשים וכולל התבטאויות חסרת תקדים

פורסם בתאריך: 13.12.21 01:21

המאבק נגד החלטת המועצה הדתית בעיר לחייב את משגיחי הכשרות להשתמש באפליקציית הנוכחות "שירת הים" עולה שלב. מהתכתבות בין יו"ר המועצה הדתית הרב משה דגן לבין הרב של קרית אליעזר ורמת אלמוגי, הרב דוד אבוחצירא, נראה שהמאבק רושם שיאים חדשים משוללי כל רסן.

כותב הרב דגן לרב אבוחצירא: "רבי דוד, שלום רב. מאז שהגעתי לחיפה, הצהרת שאתה בעד ההסדרה של הכשרות ואתה תומך ותתמוך בכל צעד שנעשה כדי לשפר ולחזק את הכשרות, ואכן גיבית וסייעת לנו בהליך מול ההסתדרות והאמנת במערכת היכולה לסייע ובכל תחום בכשרות ועבדנו יחד בשיתוף פעולה יפה. לצערי, בחודשים האחרונים חברת לגורמים המעוניינים לחבל בכל הליך טוב שנעשה בכשרות בחיפה ובכלל. אתה מגיע למחלקה בבוקר ויוצר אווירת פחד בצעקותיך ובהתנהגותך על דבר שלא נראה לך. לצערי, עושה רושם שאתה פועל בשמם של גורמים אלו ואינך שם לב לכך שבמעשיך אתה פוגע בכשרות ובכל ההליך הטוב והשיפורים שהבאנו עד כה בגיבוי שלך. אני שומע שהיום הגעת למחלקה ואמרת שבכוונתך להוציא מכתב נגד 'שירת הים'. כל עוד אתה חלק מהמערכת, אינך יכול לפעול נגדה בשום דרך. עד כה, למרות פניות מהמשרד לשירותי דת לזמן אותך לבירור, הגנתי עליך וביקשתי להימנע מזה, אך ככל ומכתב כזה ייצא ו/או תפעל בדרך הפוגעת בעבודת המחלקה, מבחינתי זאת תהיה חציית קו אדום והוכחה ברורה לכיוון אליו את חותר ואראה בזה עבירת משמעת.

"מתוך כבוד אליך ותקווה שתחדל מהדרך בה בחרת, אני מבהיר שוב שככל ובמעשיך תוכיח שאתה יוצא נגד מדיניות המועצה הדתית הן בעניין 'שירת הים' והן בתחומים אחרים שהם נגד הנהלים והמדיניות, איאלץ לפעול בהתאם לנדרש ממני".

הרב אבוחצירא לא נשאר חייב והשיב לרב דגן במכתב, תוך שהוא נוקט בלשון קשה וחסרת תקדים: "רציתי להודיעך ששיטת האייתולות לא עובדת כאן למרות מוצאך. בל תשכח שאנו במדינת חוק ואין להתנהל בדיקטטורה כפי שאתה מתנהל כאן במועצה הדתית כלפי כל עובדי המערכת. בזמן כל כך מועט שהינך כאן, הספקת להפיל למשכב חלק לא קטן מעובדי הבניין, ולא פלא שממקום שהיית לאן הגעת. ולאיום על אשר אוציא מכתב למשגיחים בעניין שירת הים. אני ראש אגף הכשרות. בסמכותי להביע את דרכי ודעתי בעניין ואתה לא תסתום את פי כהרגלך במערכת. עליי להדגיש שדעתי בעניין זה היא על דעת הרבנים פוסקי ההלכה שבעיר אשר מתנגדים נחרצות לכך… ואם הינך חפץ באינטרס אישי ולעבור על דעת חכמים – זו לא מתכונתי".

עוד כותב אבוחצירה לדגן: "כהרגלך במערכת להפיל אימה ופחד על העובדים, וכל צעד שרוצים לעשות מתייראים הם משיטותיך הנבזות. מנהיג אמיתי יש כלפיו קצת הבנה וחיבה למרות דרכו הקשה ככל שתהיה. אבל אתה לא נח. לא עם הבריות ולא עם המקום. והעובדה שאני עונה לך בכתב ידי מפני שמזכירות הבניין מאוימות על ידך לבל יעשו דבר הנוגד את רצונך. מן השמיים ירחמוך".

 

 

"שירת הים" היא אפליקציית נוכחות שנכנסה לשימוש במועצות הדתיות ביוזמת המשרד לשירותי דת. באפריל האחרון חשף "כלבו – חיפה והקריות", כי הדרישה של המועצה הדתית ממשגיחי הכשרות בעיר להשתמש באפליקציה גררה בעקבותיה תגובות קשות ואף להתערבות של ההסתדרות. במכתב ששלחה ההסתדרות במרחב חיפה, בשיתוף יו"ר הסתדרות המעוף גיל בר טל, לדגן, נטען, כי ההחלטה לחייב את משגיחי כשרות להשתמש באפליקציה ולחתום באמצעותה נוכחות מהווה פגיעה קשה בזכויותיהם וכן שינוי חד צדדי בתנאי העסקתם.

כשלושה חודשים לאחר מכן, נחתם הסכם קיבוצי מיוחד בין המועצה הדתית בעיר לוועד משגיחי הכשרות והסתדרות מרחב חיפה, להסדרת מלוא זכויותיהם וחובותיהם של משגיחי הכשרות במרחב, לאור הטמעת "שירת הים". אולם חרף ההגעה להסכם, מספר משגיחי כשרות עתרו לבית המשפט בנושא ואף קיימו הפגנה נגד ההסכם ונגד הדרישה להשתמש במכשירים חכמים במסגרת עבודתם.

נושא הכשרות הוא אחד מהתחומים, שבו קבע דגן להתמקד לאור פרסום דוח חמור של הרבנות הראשית על מחדלים במערך הכשרות בעיר – נושא שהגיע גם לפתחה של ועדת הפנים בכנסת. במהלך הדיון בוועדה התבטא ח"כ בצלאל סמוטריץ' בחריפות כשאמר: "זו שחיתות במובן הפלילי ביותר. בחיפה אסור לאכול היום. מי שאוכל שם אוכל נבלות, שקצים ורמשים".

דגן, ששימש עד אז בתפקיד מנכ"ל הרבנות הראשית לישראל וכבר היה ברור שמיועד לשמש יו"ר המועצה הדתית בעיר אמר אז: "השאלות הן נוקבות, והן במקום. לצערי הרב, לרבנות אין כלים ויכולת אכיפה. ניסינו להוביל חקיקה, כדי ליצור יכולת כזו מול רבנויות מקומיות. מלבד לפרסם דוח ולנסות לעבוד בשיתוף פעולה, אין הרבה מה לעשות. במשך שמונה שנים אין יו"ר מועצה דתית בחיפה. במקום שבו אין פיקוח, המשגיחים כנראה לא הרגישו מחויבות, אבל לא נכון ליצור הכללה. הדוח מראה מקרה חריג מאוד". כבר אז היה ברור שדגן מתכנן רביזיה יסודית בתחום הכשרות.

מהמועצה הדתית נמסר בתגובה: "הרב משה דגן מכבד את עולם הרבנות ואת רב השכונה הרב דוד אבוחצירא. הרב דגן לא ייגרר לליבון הדברים בתקשורת. אלא בשיח מכבד של תלמידי חכמים המרבים שלום בעולם".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר