שדה התעופה בחיפה (צילום: אביב מלכי)
שדה התעופה בחיפה (צילום: אביב מלכי)

רשות שדות התעופה עתרה נגד עיריית חיפה: דרישת תשלום של יותר מ-9 מיליון שקלים אינה חוקית

בעתירה שהגישה אתמול לבית המשפט המחוזי טוענת רש"ת, בין השאר, כי דרישת התשלום שנשלחה אליה בגין היטל שטחים ציבוריים מתייחסת לעבודת הסלילה של מגרש חנייה למשאיות, שאין לו כל קשר לשדה התעופה וכי הסלילה נעשתה לטובת המפעלים ובתי העסק שבקרבתו

פורסם בתאריך: 28.1.22 12:34

רשות שדות התעופה (רש"ת) עתרה אתמול (חמישי) לבית המשפט המחוזי בחיפה נגד עיריית חיפה, בטענה, כי דרישת תשלום שנשלחה אליה בסכום כולל של 9,485,644 שקלים, בגין היטל שטחים ציבוריים פתוחים – אינה חוקית. רש"ת היא האחראית על שירותי התעופה האזרחיים בתחומי שדה התעופה, כשחלקים ממנו אינם נמצאים באחריותה אלא באחריות משרד הביטחון וחיל האוויר.

בעתירתה טוענת רש"ת, כי העירייה נשענת בדרישתה לתשלום על עבודות הסלילה של מגרש חנייה למשאיות, שאין קשר בינו לבין בין שדה התעופה. לטענת רש"ת, סלילת החניון למשאיות הוא לתועלת המפעלים והעסקים שבקרבתו. כמו כן היא טוענת, כי העבודות לסלילת מגרש החנייה התבצעו במרחק רב מהכניסה לשדה התעופה, שעולה על הטווח המרבי, שנקבע בהחלטת מהנדס העיר כמקיים את זיקת השימוש הדרושה, ולכן גם מנתק כל זיקת הנאה בין העבודות הנטענות לבין הנכסים המצויים בבעלותה או בחכירתה. כמו כן, לטענת רש"ת, העירייה ביצעה את העבודות לסלילת מגרש החנייה כמה שנים לפני שהוציאה את דרישת התשלום – כשחלו עליה תעריפים נמוכים מאלו שהעירייה נקבה בהם, כלומר: דרישת התשלום חושבה על פי תעריף לא רלוונטי.

עוד טוענת רש"ת, כי השטחים המצוינים בדרישת התשלום אינם בבעלותה, ויתרה מכך, לטענתה, העירייה משיתה חיוב בגין שטח מסלול ההמראה והנחיתה של שדה התעופה שמסווג כ"רחוב" ולכן לא אמור להיות בר חיוב בהיטל שצ"פ.

 

 

מן העתירה: "דרישת התשלום כוללת חיוב בשל כ-245 דונם המהווים את שטחו של המסלול בשדה התעופה, ואולם שטחי המסלול מהווים 'רחוב' ומטעם זה – לא ניתן להשית עליהם היטל שצ"פ. העותרת היא תאגיד שהוקם בחוק. חוק המקרקעין אף קובע, כי מקרקעין שהם מקרקעי ציבור בתחום נמל תעופה הם 'מקרקעי ייעוד', ובכך מקנה שכבת הגנה נוספת לאינטרס הציבור בשמירת ייעודם. העובדה שבימים כתיקונם (שאין בהם הגבלות קורונה המשביתות את הפעילות בשדה התעופה) צומחות לעותרת הכנסות מהשימוש שעושים משתמשים שונים בשדה התעופה – כלל אינה גורעת ממעמדם או מאופיים כ'רחוב'. גם כבישי אגרה פטורים מתשלום ארנונה והיטלים בהיותם 'רחוב'. וכך גם מסילות ברזל, אף שנוסעי הרכבת משלמים עבור הנסיעות. עד שנת 1977, הפעיל משרד התחבורה את שדות התעופה וגבה אגרות ותשלומים. הכנסת והממשלה העדיפו, שעלויות התפעול של שדה התעופה יושתו או יגולגלו על אותו חלק מהציבור שמשתמש בשדות התעופה, ומכאן גביית התשלומים עבור השירותים השונים בנמלי התעופה. אין בכך כדי לגרוע מכך שההנאה משדות התעופה היא של הציבור הרחב. מכאן, שעל הנכסים המרכיבים יחד את המסלול בשדה התעופה, בשטח כולל של 245 דונם, אין העירייה מוסמכת להשית היטל שצ"פ כלל".

בעתירתה, מבקשת רש"ת מבית המשפט לקבוע, כי דרישת התשלום של העירייה בטלה, ולחילופין מבוטלת; כי היא אינה חבה בתשלום החיובים המפורטים בדרישת התשלום, כולם או מקצתם; אם בית המשפט יחליט כי אין עילת ביטול מוחלט לדרישת התשלום, מבקשת העותרת, כי הדרישה תבוטל באופן חלקי, בין היתר, כמפורט להלן: "תבוטל בכל הנוגע לשטח קרקע אשר אינו בבעלות או בחכירה של העותרת או לא היה כזה במועד שבו לפי טענת העירייה החל ביצוע עבודות השצ"פ הנטענות; תבוטל בכל הנוגע לשטח קרקע שגודלו כ-245 אלף מ"ר, אשר מצוי בתחום שדה התעופה אך מיועד לשמש ומשמש בפועל כמסלול המראות ונחיתות…".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר