עינת קליש-רותם (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה), מרב מיכאלי (צילום: לשכת העיתונות הממשלתית)
עינת קליש-רותם (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה), מרב מיכאלי (צילום: לשכת העיתונות הממשלתית)

"עכשיו כל אחד מנסה לגזור קופון"

הקרב: רכבלית בשבת. בצד האחד: מרב מיכאלי. בצד השני: עינת קליש. באמצע: משרד התחבורה ועיריית חיפה. הסכנה: הסטטוס קוו. תפעל או לא תפעל בשבת? זו השאלה 

פורסם בתאריך: 18.3.22 02:05

האם הרכבלית תפעל בשבת? סוגיה זו עלתה השבוע מספר פעמים באמצעי התקשורת השונים, כשברקע חילופי האשמות, אולי חסרות תקדים, בין שרת התחבורה מרב מיכאלי לראש העירייה עינת קליש-רותם.

הכל התחיל בוועידת "המשפיעות" של N12, כשמיכאלי אמרה בתשובה לשאלה בנושא: "ככל שזה תלוי בי, הרכבלית תיסע בשבת. כרגע, ראש עיריית חיפה מונעת את זה, ואני מקווה שהיא לא תמשיך למנוע את זה, כי זה הדבר הראוי והנכון".

הדברים עוררו את זעמה של קליש-רותם שמיהרה לצייץ בטוויטר: "שרת התחבורה מנסה להפיל על חיפה את נושא הפעלת הרכבלית בשבת, תוך התעלמות מהעובדה שמהנדס העיר הוציא דוח ליקויים שטרם טופל, ולכן לא ניתן לתת לפרויקט היתר הפעלה. מרב, היי, אולי תבדקי אצלך במשרד? כי לשולחני לא הגיעה כל פנייה מכם".

וזה לא נגמר כאן. ביום שני זעקה באתר "דה מרקר" הכותרת "מיכאלי ויתרה לקליש (בינתיים) והרכבלית לא תפעל בשבת", מה שהביא לציוץ נוסף של קליש-רותם שכתבה: "מיכאלי לא יודעת איך לבשר למצביעיה שאין לה יכולת להפעיל את הרכבלית בשבת. אין להחלטה באילו ימים הרכבלית תעבוד כל קשר אליי או לעיריית חיפה".

אז מי צודק? מיכאלי? קליש? משרד התחבורה? עיריית חיפה? או שכולם מורחים אותנו? תחליטו בעצמכם.

אלירן טל, דובר העירייה, היי. מה היה בפגישה של קליש עם השרה מיכאלי?

"לא היה שם שום דבר מעניין. שיח סתמי".

שיח סתמי? אחרי ההאשמות שהחליפו ביניהן?

"לא היה שום דבר. אם היה משהו הייתי מוציא. לא היה שם משהו קונקרטי. עלו כל הנושאים הרלוונטיים ונגמרה הפגישה".

מה לגבי הרכבלית?

"דנו בכמה וכמה נושאים. אין 'באטם ליין'".

יש "באטם ליין". למה אתם מסתירים?

"אין מה להסתיר. שאלתי את עינת ולא היה משהו מיוחד".

מה לגבי הפעלת הרכבלית בשבתות? הנושא לא עלה?

"אין מה להעלות אותו. עינת כתבה בצורה הכי מפורשת שיכולה להיות, שזה באחריות משרד התחבורה. גם מרב מיכאלי יודעת את זה. היועץ המשפטי שלה מעכב את זה ולא מאשר את ההפעלה בשבת, אז אין מה לדבר על משהו שידוע לכולם".

אז הנושא לא עלה בישיבה?

"לא יודע. אני אבדוק".

מירי רחמים מדוברות משרד התחבורה, אולי את תאירי את עינינו. מה היה במפגש?

"לדעתי אתה תדע יותר טוב ממני. צריך לבדוק עם גל בז'רנו, דוברת השרה".

אבל גל לא עונה. במשרד התחבורה לא יודעים מה היה בפגישה?

"אני לא יודעת מה היה בפגישה. לי לא דיווחו. אני יכולה לנסות לברר את זה מול גל. בכל מקרה היא הכתובת. אני אבדוק עם גל".

סגן ראש העירייה, מיכי אלפר, שמענו שקליש נפגשה עם מיכאלי.

"נכון".

ב"דה מרקר" נכתב שמיכאלי לא תפעיל את הרכבלית בשבת. מה אתה יודע?

"אני לא יודע".

מה אתה לא יודע?

"אני לא יודע".

אתה לא יודע מה היה בפגישה או שאתה לא יודע אם הרכבלית תפעל בשבת?

"אני לא יודע שיש החלטה לא להפעיל את הרכבלית בשבת. אני אשמח שתהיה החלטה כזו, כן?".

אז מה הצעדים הבאים מבחינתך?

"אני אעשה כל מה שאני יכול בעניין, ואני פועל גם היום בנושא".

מה זאת אומרת?

"אנחנו מקיימים הידברות בנושא, אני לא יודע לענות לך מה התוצאה שלה".

אתה תיפגש עם קליש, שוחחת איתה על זה?

"גם היום שוחחתי עם אנשים בהקשר הזה. אין לי מסקנה עדיין. אין לי. אם היה לי, הייתי שמח להגיד לך".

אתה שמעת שעדיין אין הסכמה?

"אני לא מעודכן על הסכמה".

אני ממשיך לברר עוד.

"תעדכן אותי אם תדע משהו".

הרכבלית (צילום: Magiorestock/depositphotos.com)

הרכבלית (צילום: Magiorestock/depositphotos.com)

אורסאן סלמאן, אני מבין שאתה המנכ"ל של הרכבלית, נכון?

"כן".

נעים מאוד.

"נעים מאוד".

החברה המפעילה היא חברת "עפיפי"?

"כן, חלק מקבוצת 'עפיפי'".

זו חברת האוטובוסים?

"כן, 'נתיב אקספרס', חברת הנסיעות והתיירות. זה לא רק אוטובוסים יש לנו גם בתי מלון, מוסכים נדל"ן".

הבנתי.

"זו קבוצה גדולה".

רצינו לדעת אם הרכבלית תפעל גם בשבת? שבעה ימים בשבוע? מה ההנחיות כרגע?

"זו שיחה אוף דה רקורד או…".

און דה רקורד.

"אז און דה רקורד, כרגע, ההפעלה לא תהיה בשבת".

לא תהיה בשבת?

"כן. כרגע. מכיוון שב-25 לחודש מתחילים הפעלה בלי שבת".

ב-25 למארס?

"נכון".

אז היא תפעל רק שישה ימים בשבוע?

"היא תפעל שבעה ימים בשבוע, כי במוצאי שבת אנחנו עובדים, אבל בשבת-שבת אנחנו לא עובדים".

הבנתי.

"אנחנו פועלים לפי השעות של התחבורה הציבורית".

כי בחיפה יש תחבורה ציבורית בשבת.

"נכון, אנחנו גם מפעילים בשבת".

קראתי ששרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה שהיא רוצה שהרכבלית תפעל בשבת, וזה נמנע בגלל שראש עיריית חיפה מתנגדת.

"כן, אבל לפי כתבה שיצאה ב'דה מרקר', הייתה פגישה וההסכמות שהגיעו אליהן שאין הפעלה בשבת. אני מוזן כמוך מהתקשורת".

זה הגיע אליך רק מ"דה מרקר" או שמשרד התחבורה כבר נתן הנחיה שהרכבלית לא תפעל בשבת?

"אם זה און דה רקורד, אני לא רוצה בכלל להיכנס לזה".

האם ההחלטה על הפעלה בשבת היא בסמכות של ראש הרשות המקומית או זה בסמכות של משרד התחבורה?

"אההההה זה יותר מורכב. אההההה כל מה שאני אומר לך עכשיו אני מבקש שיהיה אוף דה רקורד".

תן לי משהו שאוכל לכתוב און דה רקורד.

"און דה רקורד אני מעדיף שתפנה שאלות כאלה למשרד התחבורה, לא אליי".

אתה מעדיף לא להתייחס?

"כן. מי שאמור לענות על זה הוא משרד התחבורה. אתה יכול לפנות לדובר המשרד, אבנר עובדיה, שיתייחס".

אז כרגע הרכבלית תפעל רק שבעה ימים בשבוע אבל ממוצאי שבת. בשבת הרכבלית לא תפעל.

"נכון".

ראיתי שהרכבלית מסיעה בחינם את הציבור.

"כן זה שבועיים של הרצת נוסעים בחינם, כשהמטרה זה לבדוק את כל האינטגרציה, בין כל המערכות: כרטוס, שערים, כניסה לתחנות, התמצאות. אנחנו גם שולחים סקרים לנוסעים כדי לשמוע אם יש דברים שצריך לשפר, לשנות, לשדרג. כל מי שעושה נסיעה ונרשם, מקבל סקר, ממלא אותו. יש היענות מאוד גדולה גם בכמויות של הנוסעים וגם במילוי הסקרים. עד אתמול הגענו ל-20 אלף נוסעים".

וואו.

"שאלו מספרים מאוד יפים".

וואו, זה ממש מרשים.

"כל יום מגיעים 3000 נוסעים. מעל ל-3000 נוסעים".

הו הא, אז תתאר לך מה היה קורה אם זה היה בשבת.

"כן" (צוחק).

כמה…

"כמה היינו מגיעים… נכון".

לכמה הייתם מגיעים. יש גם את הדוח של מהנדס העיר חיפה לגבי ליקויים אז… אתה ראית אותו?

"תקרא אותו. אנחנו לא קיבלנו אותו, קודם כל. תקרא אותו טוב. אין שם שום דבר שקשור לתחנות או למערכת. דברים שמסביב".

זאת אומרת שהליקויים הם מסביב, והם לא ליקויים שבגללם אי אפשר להפעיל את הרכבלית

"נכון".

שמחתי לשוחח איתך. ההצלחה שלך היא גם ההצלחה שלנו תושבי חיפה.

"תודה, תודה. תבואו בהמוניכם".

 

 

אבנר עובדיה, דובר משרד התחבורה, תשמע, דיברתי עכשיו עם אורסאן סלמאן, מנכ"ל הרכבלית.

"כן".

שאלתי אותו, למי יש סמכות להורות אם להפעיל בשבת את הרכבלית. אז הוא אמר לי שהוא לא יכול לענות על זה ושאפנה אליך.

"לא. תשמע, שוב אני אומר, אני לא נכנס לנושא כרגע. שלח לי משהו כתוב ואני אעביר את זה".

אבל אתה עיתונאי ותיק.

"לא, אני אומר לך. יש לי סיבה שאני לא רוצה להתייחס כרגע. אם תשלח לי את זה, אני אעביר את זה למי שאחראי על זה".

אתה לא יכול להגיד לי ככה בתור…

"לא. לא רוצה".

למה לא?

"סלח לי, תבין גם אותי".

זה הכל התחיל כששרת התחבורה מירב מיכאלי אמרה שהיא רוצה שהרכבלית תפעל בשבת? 

"לא. אני אומר לך באמת. אני לא דובר שלה, אני דובר המשרד, אבל שוב. אם אתה רוצה, שלח לי ואני אפנה לדוברת שלה, ואם היא תרצה, היא תענה".

כיהנת תחת הרבה שרי תחבורה, הם הלכו, אתה נשארת. אתה עכשיו מפתיע אותי, אבנר.

"יש שלטון חדש כרגע, מה אני יכול לעשות? היית רוצה להבין אותי, אז אני אשמח, אם לא אז…".

אני עדיין מנסה להבין.

"אני בפוזיציה אחרת כרגע, לכן אני אומר לך. אני לא רוצה, אני לא מתעסק עם הנושא הזה לגמרי. יש דברים שבעבר התעסקתי, עכשיו אני לא מתעסק. זה שונה ממה שהיה, ולכן אני אומר לך, אני מקווה מאוד שתצליח להבין אותי".

אבל אתה עדיין הדובר?

"נכון אבל… נכון. כן, כן, אבל עם כל זאת, עדיין אני לא יכול להשיב, לא יכול להתעסק עם זה".

ראש העירייה לשעבר, יונה יהב. זה בקשר לרכבלית. האם באיזשהו שלב בזמן ההקמה שלה, דובר על כך שהיא תעבוד בשבת?

"היה ברור שאחרי שהחלטתי להפעיל המטרונית 24/7, גם הרכבלית תעבוד כך, כי ההפעלה של המטרונית עברה בשקט מוחלט, למעט טלפון מהרב האגדי של קרית שמואל שביקש שבשבת המטרונית תעקוף את קרית שמואל, וכך עשיתי. שר התחבורה דאז, ישראל כץ, לא העיר על מעשיי אלה. דרך אגב, סגרתי עם השר כץ עוד שתי רכבליות – לים ולקמפוס הנמל, והיא ביטלה את זה ביום הראשון לכניסתה לתפקיד".

האם קליש-רותם צודקת, וזו החלטה בלעדית של משרד התחבורה?

"השרה יכולה לכפות, וזה מה שהיא תעשה".

האם מסמך הליקויים של מהנדס העיר בא לעקוף את ההחלטה להפעיל את הרכבלית בשבת?

"הייתה למהנדס העיר שנה שלמה לבדוק את הרכבלית כשהיא הופעלה לניסיון. הבדיקה, עכשיו, בזמן הוויכוח, היא מגמתית".

ואם הרכבלית תעבוד בשבת, אז אין סיבה שהכרמלית לא תעבוד. למה זה לא קרה עד עכשיו?

"ברור לגמרי שקליש מפחדת ממיכי אלפר".

שלום למאיר חן, לשעבר מנכ"ל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ולשעבר המפקח על התעבורה במדינה, התקשרנו לברר האם דיברו בזמנו על הפעלת הרכבלית בשבת?

"לא, בכלל לא דיברנו על העניין הזה. אני לא חושב שהיה סעיף כזה. סוכם שזה יהיה פרויקט תחבורה ציבורית. עכשיו כל אחד מנסה לגזור קופון. משרד התחבורה נשען על זה שבחיפה יש סטטוס קוו, ועל פיו התחבורה הציבורית בחיפה עבדה מאז ומתמיד בשבתות, גם אם זה בצמצום. קליש-רותם, מצידה, גם רוצה לגזור קופון לטובת אלו שמחזיקים את השלטון הרעוע שלה – הדתיים".

למי הסמכות להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, למשרד התחבורה או לרשות המקומית?

"בהגדרה, המפקח על התעבורה רשאי על פי סמכותו, עם כל מיני סייגים כאלו ואחרים, להורות על הפעלת קווים מסוימים בשבת. הסייגים מופיעים בתקנות התעבורה".

האם מסמך הליקויים של מהנדס העיר קשור לדעתך להפעלה בשבת?

"הוא הרי לא יכול לומר 'בגלל שאתם רוצים להפעיל את הרכבלית בשבת, אני לא אתן לכם רישיון עסק'. אסור לו, זה עניין פוליטי. אז הוא מצא כל מיני ריג'קטים. זה למעשה כל המשחק כרגע. אני יודע שמשרד התחבורה והשרה כבר הוציאו הזמנות לטקס החנוכה ב-24 במארס, ואם עד אז לא יתקבל אישור, זה ייפול על ראש העיר".

מה נראה לך? הרכבלית תעבוד בשבת?

"בזמנו קיבלו החלטה שקו אחד של המטרונית יעבוד בשבת, ובתמורה מבטלים כל מיני קווי אוטובוס לאורך המטרונית שעבדו בשבת. כמו שהמטרונית היא כלי תחבורה חדש יחסית, כך גם הרכבלית, לכן אפשר לומר שהסטטוס קוו לא חל עליה. אני מניח שבהמשך ניתן לבטל כל מיני קווים שיוצאים לכיוון הטכניון והאוניברסיטה, כי כשהרכבלית תפעל, אף אחד כבר לא ייסע בהם".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר