ההזמנה ל"כנס חיפה לסולידריות"
ההזמנה ל"כנס חיפה לסולידריות"

שנה לאירועי מאי 2021: "כנס חיפה לסולידריות" יתקיים בחמישי הקרוב במוזיאון חיפה

הכנס יתמקד בדרכים לביסוס סולידריות בקרב הקהילות החיות בערים מעורבות ויידונו בו הדרכים להעצמתן וקידומן של ערים מעורבות בזיקה למרחבים בהם חיים ופועלים תושביהן. מנכ"ל ארגון "בצלמו", שי גליק, שלח מכתב לראש העירייה, שבו הוא טוען, כי מדובר ב"כנס פוליטי קיצוני שמשכתב את מאורעות השנה שעברה במימון עירוני"

פורסם בתאריך: 8.5.22 13:06

"כנס חיפה לסולידריות 2022" יתקיים ביום חמישי הקרוב, 12 במאי, בדיוק שנה לאחר אירועי מאי 2021, אשר הסעירו את החיים בערים המעורבות בכלל ובחיפה בפרט. הכנס הוא יוזמה משותפת של חממת חיפה לחקר דתות באוניברסיטת חיפה, שותפות חיפה-בוסטון, העמותה לקדמה חברתית בחיפה ומרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערבים.

הכנס יתמקד בדרכים לביסוס סולידריות בקרב הקהילות החיות בערים מעורבות. מדובר על פי רוב בערים שהפכו למוקדי הגירה חיובית ושלילית, מוקדים מוחלשים כלכלית, זירות למאבקים פוליטיים וכו'. עוד יידונו בכנס דרכים להעצמתן וקידומן של ערים מעורבות בזיקה למרחבים בהם חיים ופועלים תושבי הערים.

הכנס ייפתח במוזיאון חיפה לאמנות, שבעבר שימש את בית החולים הפרוטסטנטי ונמסר על ידי הכנסייה לשימוש כמוזיאון העירוני של חיפה. בהמשך, יוזמנו משתתפי הכנס להצטרף לאחד מארבעה שולחנות עגולים, אשר כל אחד מהם יוקדש לדיון באחד מהנושאים הבאים: תפקיד מערכת החינוך החיפאית בקידום סולידריות (בהנחיית סאמיה ערמוש); חיפה כמטרופולין כלכלי, חברתי וכפריפריה לאומית (בהנחיית נביל ארמלי); סולידריות במערכת הבריאות החיפאית (בהנחיית ג'אליה נאטור); תכנון רב תרבותי ורב לשוני במרחב החיפאי (בהנחיית נעמה ריבה). הדיונים ינוהלו על ידי אנשי תקשורת וישתתפו בהם נציגי הציבור, מוסדות עירוניים, גופים חברתיים, עמותות, מנהיגי דת, אנשי חינוך, רפואה, עסקים ועוד. כל שולחן עגול יתארח אצל אחד הארגונים והמוסדות הנמצאים במרחב שבין שכונות ואדי ניסנאס והדר. מדובר באזור בו פועלים מוסדות רבים המעניקים שירותים חברתיים ואזרחיים ובד בבד מהווים מרכזי הוויה כלכלית וחברתית עבור מגוון קהילות חיפה.

בין המשתתפים: ח"כ נעמה לזימי, ח"כ סמי אבו שחאדה, השחקן ג'ורג' אסקנדר, יו"ר ועד שכונת אלמחטה, הרב דוד אבו חצירא, רב שכונות קרית אליעזר ורמת אלמוגי, הרב אופק מאיר, מנכ"ל מרכז החינוך ליאו באק, פרופ' דניאל גוטווין מאוניברסיטת חיפה; גדי מרגלית, לשעבר מנכ"ל עיריית חיפה, ד"ר סאפואת אבו ריא, ראש עיריית סכנין וחבר הוועדה לסגירת פערים בבריאות בחברה הערבית, ד"ר אבי גולדברג, מנהל בית החולים כרמל ועוד.

הכנס ייחתם במושב מיוחד שידון במעמדן הפריפריאלי של הערים המעורבות למרות אופיין המטרופוליני. זו תהיה הזדמנות לעמוד על הפערים בין הרצוי למצוי, בין מדיניות הממשלה לצרכים של הרשויות המקומיות ובצורך לגבש תוכנית ארצית לפיתוחן של הערים המעורבות. בסיום המושב, יוזמנו משתתפי הכנס להצטרף לסיור בשכונות חיפה העתיקה על מנת לקבל סקירה אודות מצב שכונות אלה מזווית היסטוריות ועכשווית.

"הכנס ידון במקרים הרלוונטיים גם לערים מעורבות נוספות", אומרת מנכ"לית שותפות חיפה-בוסטון, הילה פרלמן-פניאל, "לצד בחינת האתגרים והקשיים הניצבים בפני מרקם החיים המשותף, משתתפי הכנס יתבקשו להציג גם רעיונות לתוכניות פעולה עבור החברה האזרחית, ארגונים חברתיים, דתיים ופוליטיים בזירות המקומית והארצית".

עו"ד ג'ומאנה המאם אג'באריה, מנהלת העמותה לקדמה חברתית הפועלת בוואדי ניסנאס: "במרכז הכנס תעמוד המציאות בחיפה, אחת הערים המעורבות במדינה, המגלמת בהווייתה הן את הסיכויים והן את האתגרים לחיים משותפים".

ד"ר אוריאל סימונסון, ראש חממת חיפה לחקר דתות: "בחיפה חיה אוכלוסייה בעלת מגוון תרבותי ודתי מרתק. לקיום המשותף בחיפה יש שורשים היסטוריים והפוטנציאל החברתי, התרבותי והכלכלי של העיר הוא אדיר. אירועי מאי 2021 הקשים היוו קריאת השכמה לקהילות החיות בחיפה. אנו פונים לקהילות החיפאיות לקחת אחריות על החיים המשותפים בעיר ולמצות את הנתונים הנפלאים של חיפה למען כלל תושביה. אסור שאירועי מאי 2021 יחזרו על עצמם. עלינו לפעול למען חברה משותפת בכנות, רגישות ונחישות".

עו"ד אלביר נחאס, חבר הנהלת מרכז מוסאוא: "בכנס ננסה לבנות שיח חדש של סולידריות בין הקבוצות השונות החיות בחיפה, במטרה  לעמוד על הצרכים המשותפים בין הקבוצות אלה ולשרטט דרכי פעולה משותפות למען קידום אותן מטרות".

 

 

ויש מי שחושב שהכנס לסולידריות אינו אלא "כנס פוליטי קיצוני שמשכתב את מאורעות 'שומר החומות' על ידי ארגון ה-BDS במימון עירוני במוזיאון חיפה לאמנות". זוהי כותרתו של מכתב שהתקבל אצל ראש העירייה, עינת קליש-רותם, ממנכ"ל ארגון "בצלמו", שי גליק. לטענת גליק, יוזמי הכנס הם ארגונים "מסיתים נגד קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית… הפוגעים בתושבי חיפה". לטענתו, מוזיאון חיפה לאמנות, הנתמך על ידי ציבור משלמי המיסים, לא יכול לארח את הכנס והוא דורש מראש העיר ל"הורות מיידית על ביטולו".

מנכ"ל מוזיאוני חיפה, יותם יקיר, השיב לגליק: "אין מדובר בכנס פוליטי בשום צורה, כך הובהר על ידי המארגנים כשפנו אלינו, וכך הובהר, שוב, לאחר קבלת מכתבך ובדיקה נוספת. להבנתנו, מדובר בכנס שעוסק בסולידריות בין קהילות בחיפה, בסובלנות בין קבוצות וקהילות, ובצורך בקירוב לאחר. הכנס עוסק ברב-תרבותיות, חינוך, רווחה והיבטים אחרים במטרה לקרב קהילות ולבבות. מכל מקום, החוזה עם המארגנים (זהו חוזה סטנדרטי בכל פעם שהאולם במוזיאון מושכר), קובע במפורש שהכנס לא יכול לשמש לכל פעילות פוליטית או מפלגתית. בשולי הדברים, נדמה לי שחשוב להוסיף: סולידריות וסובלנות בין מגוון נדיר בעיר חיפה של דתות וסוגי קהילות שונים – הן תופעה ייחודית שגם אנו במוזיאוני חיפה עוסקים בה רבות. אנו מנסים להבליט ייחוד זה של העיר, אולי גם לסייע להעצימו, באמצעות אמנות, יצירה ועשייה מוזיאלית. זה כל כך ראוי. וכל כך יפה".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אורנה, כרמל

    מוזיאוני חיפה כבר לא מתעסקים באומנות. ראו את התערוכות שלהם בשנתיים האחרונות. עלוב.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר