בניין עיריית חיפה (צילום: Yakovleva, CC BY-SA 3.0, ויקישיתוף)
בניין עיריית חיפה (צילום: Yakovleva, CC BY-SA 3.0, ויקישיתוף)

החלטה דרמטית: החל משנת המס 2024 תשונה שיטת חישוב הארנונה למגורים בעיר

על פי שיטת הגבייה הנהוגה כיום העירייה מיטיבה דווקא עם בעלי דירות יוקרתיות שמשלמים פחות ארנונה למ"ר מאשר בעלי דירות רגילות. "החלטה זו מבטלת למעשה את העיוות והאפליה ההיסטוריים הקיימים ומחילה את עקרון השוויון בנשיאה בנטל הארנונה, בין האוכלוסיות השונות", לשון ההחלטה כפי שעברה במועצת העיר

פורסם בתאריך: 10.7.22 19:21

מועצת העיר אישרה בישיבתה האחרונה הצעת החלטה דרמטית, לפיה שיטת חישוב הארנונה לדירות מגורים בחיפה תשונה משנת המס 2024.

כפי שנחשף לראשונה ב"כלבו – חיפה והקריות" במאי האחרון, להחלטת מועצת העיר קדמה בקשה לתביעה ייצוגית נגד עיריית חיפה באותו הנושא. בבקשה לייצוגית, שהוגשה על ידי עו"ד ג'ובראן ג'ובראן בשם תושבי העיר, נטען, בין השאר, כי על פי שיטת הגבייה הנהוגה כיום, העירייה מיטיבה עם מי שיש ברשותם דירה יוקרתית, והם משלמים פחות ארנונה לכל מ"ר בצורה משמעותית מאשר בעלי דירה רגילה.

בדברי ההקדמה להצעת ההחלטה שאושרה במועצת העיר נכתב: "מועצת העיר מצרה על כך שלא הובאו בפני ועדת הכספים ובפניה מלוא הנתונים על מנת לגבש מתווה הולם לחיוב דירות המגורים בארנונה בשיטה שוויונית. מתוך גילוי אחריות לקופת העירייה ולהתנהלותה הכספית, מועצת העיר תסכים לאשר את צו הארנונה המונח בפניה (לשנת 2023 – ש"מ), אף אם הוא מנציח עיוות ואפליה בחיוב בין דירות מגורים, תוך שהוא מטיל את עיקר הנטל על מעמד הביניים ומקל עם המעמד הגבוה. "יחד עם זאת, בצד אישור זה וכחלק בלתי נפרד ממנו, מועצה העיר מחליטה, כי החל מצו הארנונה הבא, לשנת המס 2024 ואילך ,יופסק העיוות והאפליה הקיימים בחיוב דירות מגורים בסיווג מ2 ועד מ4 (מ2 – בניין רגיל, מ3 – בניין תת קרקעי בחלקו, מ4 – בנין פשוט – ש"מ) בכך ששיטת החיוב תהיה פרוגרסיבית (תעריף ששיעורו עולה עם העלייה ברמת הדירה – ש"מ), והתעריפים הגבוהים יותר יוטלו על המטרים הנוספים".

 

 

בהחלטה עצמה נכתב: "מועצת העיר איננה מקבלת את האפליה הקיימת. אי לכך, מועצת העיר מחליטה להפסיק את העיוות והאפליה הנ"ל, הקיימים בצו הארנונה, ומורה להכין ולהציג לוועדת הכספים תוך חודש מהיום, מתווה חדש לביטול העיוות והאפליה הקיימים, החל מצו הארנונה לשנת 2024 והחלת שיטה שוויונית בדומה לשיטה הקבועה לדירות היוקרה בסיווג מ1 (בנין משובח – ש"מ), וזאת תוך שמירה על הכללים לקביעת ארנונה שנתית ושמירה על הכנסות העירייה מארנונה". עוד נכתב בהחלטה, כי מועצת העיר מורה לדרג המקצועי במינהל הכספים להציג את מלוא הנתונים הנדרשים להכרעה בנדון, לרבות הצגת התפלגות ההכנסות מדירות מגורים לפי שטח וסיווג וכן הצגת חלופות למתווה אשר נקבע לעיל. החלטה זו מבטלת למעשה את העיוות והאפליה ההיסטוריים הקיימים ומחילה את עקרון השוויון בנשיאה בנטל הארנונה, בין האוכלוסיות השונות".

מ"מ יו"ר ועדת הכספים, שרית גולן-שטיינברג: "הצבענו על שינוי בשיטת החישוב בדירות מ2 עד מ4. השיטה תהיה דומה לשיטת החישוב שנהוגה כיום במ1 ומיטיבה עם בעליו. ביקשנו שיכינו את כל התחשיבים ויטמיעו את השינוי בצו המיסים של שנת 2024. היועצת המשפטית לעירייה אמרה בדיון שאין לנו סמכות לעשות זאת ושזו פעולה לא חוקית, אולם אנחנו מתעקשים שזה כן חוקי ונוודא שהחלטת המועצה המחייבת תבוצע דרך ועדת כספים. הגיע הזמן שנתקן את העיוות שקיים".

גורם מקצועי הבקיא בתחום הארנונה אמר ל"כלבו – חיפה והקריות", כי החלטת המועצה היא בסמכות, מאחר שהיא מתייחסת לאופן עריכתו של צו הארנונה לשנים הבאות ולא לשנת 2023 שלגביה כבר הושלם צו המיסים. "השינוי משמעותו העלאה או הפחתה של תעריפים לגבי הנכסים ושינו שיטת החיוב. כל שינוי שאינו נוגע כלל לשיטת המדידה הוא חוקי ונעשה בסמכות".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אלי

    כתבה משהו משהו, קשה לכתוב בבירור ובקיצור בהתחלה מה השינוי עצמו … כתבה של סיפורי סבתה

  2. אנה

    לא באמת אפשר להבין מהכתבה הזאת, איך תהיה שיטת החישוב, תביאו נתונים בבקשה

  3. אריאלה

    עכשיו יקומו בעלי ההון וירפדו כיס של בכיר שידאג לטרפד את המהלך. ככה זה במדינת השחיתות והקומבינות.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר