מדוזות (צילום: milanpetrovic/depositphotos.com)
מדוזות (צילום: milanpetrovic/depositphotos.com)

מחקר בינלאומי: המדוזות משפיעות לרעה על התיירות

מחקר בינלאומי חדש, שנעשה בשיתוף עם המכללה האקדמית ספיר ועם אוניברסיטאות באוסטרליה, בגרמניה ובספרד, בחן את השפעת הסיכון ממדוזות על תפישת היעד התיירותי ועל התנהגות התיירים וקבע כי המדוזות משפיעות לרעה על התיירות

פורסם בתאריך: 19.7.22 16:10

מחקר בינלאומי חדש שנעשה בשיתוף עם המכללה האקדמית ספיר בחן את השפעת הסיכון ממדוזות על תפישת היעד התיירותי ועל התנהגות התיירים וקבע כי המדוזות משפיעות לרעה על התיירות. ד"ר וילי אברהם, ראש המחלקה לשיווק טכנולוגי בספיר, הוא מהחוקרים המובילים את המחקר לצד חוקרים מאוניברסיטאות באוסטרליה, בגרמניה ובספרד.

באמצעות מודל קונספטואלי חדש המבוסס על תאוריית תפישת סיכון ועל תאוריות דימוי יעד, החוקרים ערכו ניסוי במטרה לבחון אם סוגים שונים של מסרים על סכנה קיימת של המדוזות משפיעים על כוונות הנסיעה של תיירים ועל התנהגותם. נוסף על כך, המחקר בחן מאפיינים אישיים, ובהם הנטייה לדאוג ורקע תרבותי, על כוונותיהם והתנהגויותיהם של תיירים.

‎במסגרת המחקר נדגמו 415 מבקרים פוטנציאליים בשניים מיעדי תיירות החופים המצליחים בעולם – קו החוף של קוסטה בראווה בספרד ואזור שונית המחסום הגדולה בצפון אוסטרליה – אשר מושפעים לרעה מנוכחותן של מדוזות. ביעדים אלו עלול מגע עם מדוזות להיות כואב וקטלני. בתחילת מגיפת הקורונה פרסמו החוקרים הודעות פיקטיביות שונות בפורומים לטיולים באינטרנט. ההודעות הכילו שתי הזהרות שונות על נוכחותן של מדוזות – האחת לא רשמית והשנייה רשמית – ובדקו את תגובותיהם של המשתתפים להודעות אלו.

 

 

בבדיקה ‎נמצא כי השילוט המזהיר בפני סכנה השפיע על תפישת היעד אך לא על כוונת הנסיעה אל היעד. כמו כן, תיירים משלוש מדינות באירופה – גרמניה, שווייץ ואוסטריה – הנוטים להימנע מלקיחת סיכונים נטו יותר לשנות את התנהגותם על ידי הימנעות מהמים מאשר תרבויות אחרות. ממצאים אלו תורמים לתיאוריה על הקשר שבין תקשורת של סיכונים, תפישות סיכונים והשפעתם על תדמית היעד. ‎המחקר מצביע על כך שתקשורת סיכונים הקשורה לחיות בר (מדוזות לדוגמה) עשויה להפחית את תפישות הסיכון מצדם של תיירים. עם זאת, ההשפעה לא מספיק גדולה כדי לגרום לשינוי בתוכניות הנסיעה של תיירים, במיוחד אם מדובר ביעד אקזוטי.

המחקר מצביע על כך שתדמיתן של מדינות מוכות מדוזות מושפע לרעה, ושהסברה רשמית מטעם גורמים ממשלתיים על דרכי זהירות ועל טיפול במקרה של עקיצה עשויה להפחית את תפישת הסיכון, וכתוצאה מכך למנוע פגיעה בתדמית היעד.

ממצא זה חשוב בקביעת מדיניות וניהול תגובות לסיכונים ביעדי תיירות. כמו כן מלמד המחקר כיצד אתרי תיירות מוכי מדוזות יכולים לבנות אמון וביטחון בקרב מבקרים בעזרת מסרים רשמיים נכונים, וכך להפגין לתיירים שביטחונם והנאתם מוערכים וחשובים ביותר ליעד. צעד זה עשוי להוות גורם מושך לתיירים ולמנוע הפסד של מיליוני דולרים מדי שנה, בייחוד בעונת הרחצה.

ד"ר אברהם: "היערכות ונקיטת צעדים פשוטים וזולים בעונת הרחצה המביאה איתה מכת מדוזות יגבירו את האטרקטיביות של חופי ישראל לתיירים ותטיב עם קופת המדינה".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר