מפרץ חיפה (צילום: מיכה בריקמן)
מפרץ חיפה (צילום: מיכה בריקמן)

ביום שאחרי פינוי המפעלים: אושרה החלופה לתוכנית מתאר מפרץ חיפה

החלופה שנבחרה מתווה חיבור אורבני רציף בין הקריות לעיר חיפה וקישורים למוקדי תעסוקה. בנוסף, ייעודי הקרקע העתידיים למגורים ותעסוקה יוקמו בשטח המפעלים והחלופה מבטיחה את קיומו של פארק מטרופוליני איכותי בהיקף של 5,300 דונם. מנכ"ל מינהל התכנון: "צעד משמעותי ביישום החלטת הממשלה לפינוי התעשייה הפטרוכימית ממפרץ חיפה"

פורסם בתאריך: 8.9.22 19:23

ועדת העורכים לפיתוח מפרץ חיפה אישרה היום (חמישי) את החלופה לתוכנית המתאר לקידום ופיתוח אזור מפרץ חיפה – "שער המפרץ" (תמ"א 75) – שגובשה על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). מדובר בצעד משמעותי בקידום תוכנית מפרץ חיפה.

במסגרת דיוני הוועדה הוצגו על ידי צוות התכנון של רמ"י מספר חלופות ונבחנו ייעודי הקרקע העתידיים למתחמים המבונים בתוך שטח המפעלים ובסביבתם. כמו כן נבחנה פרישת שטחי המגורים, התעסוקה והתעשייה והיקפם, ופרישתם של שטח הפארק המטרופוליני ושטחים פתוחים נוספים באזור.

התוכניות המפורטות שיוקדמו בהתאם לתוכנית המתאר יוכלו לכלול היקפים מוערכים של 130,000 יחידות דיור, 5,500,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה, 4,400,000 מ"ר עבור מבני ציבור, 3,000,000 מ"ר עבור שטחי מסחר ו-14,000 מ"ר עבור מלונאות ופארק מטרופוליני על שטח של 5,300 דונם.

החלופה שנבחרה מתווה את שינוי פני העתיד במפרץ חיפה תוך יצירת חיבור אורבני רציף בין הקריות לחיפה וקישורים למוקדי תעסוקה במרחב, זאת במטרה לחזק את מטרופולין חיפה ולאזן בין שטחי מגורים, תעסוקה ותעשייה, תוך הפחתת השימוש ברכב הפרטי ונגישות של תושבי האזור לשטחים הפתוחים. בנוסף מציעה החלופה את ייעודי הקרקע העתידיים למגורים ותעסוקה בשטח המפעלים ומבטיחה את קיומו של פארק מטרופוליני איכותי בהיקף של 5,300 דונם, שיישען על נחל הקישון ובהמשכו יתחבר לפארק מורד הקישון.

 

 

תוכנית "שער המפרץ" (תמ"א 75) היא תוכנית מתארית לפיתוח האזור המהווה מסד לתכנון המפורט, ועיקרה הוא קביעת מערך ייעודי קרקע, ובכלל זה מגורים (בהיקף של 140,000-100,000 יחידות דיור), תעסוקה, מסחר, תעשייה, לוגיסטיקה, שטחים פתוחים ותשתיות, וקביעת הוראות והנחיות להכנת תוכניות מפורטות.

התוכנית מתמקדת בשיפור איכות החיים של תושבי המפרץ באמצעות מנופים כלכליים, תכנוניים וסביבתיים שישנו את המגמות הדמוגרפיות והכלכליות-חברתיות הקיימות כיום במפרץ, שאמורה להוביל לפיתוח אורבני משמעותי אשר יש בו כדי לשנות את אופי האזור כולו – מאזור שעיקרו תעשייה כבדה לאזור המשלב מגורים, תעסוקה, תעשייה נקייה ושטחים ירוקים.

מנכ"ל רמ"י הורה על הכנת תוכניות מפורטות על בסיס התוכנית המתארית במטרה לאשר אותן מהר ככל הניתן. אישור התוכניות המפורטות יאפשר להוציא לפועל את חזון הממשלה לפינוי המפעלים הפטרוכימיים ממפרץ חיפה.

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "אישור החלופה מהווה צעד משמעותי ביישום החלטת הממשלה לפינוי התעשייה הפטרוכימית מלב מפרץ חיפה, שיביא לשיפור איכות חיי התושבים במטרופולין חיפה בכלל ובעיר חיפה בפרט. החלופה שנבחרה עושה את האיזון הראוי בין פיתוח מגורים, תעסוקה ושטחים פתוחים, ובכלל זה הרחבה משמעותית של הפארק המטרופוליני".

"אני רואה הישג משמעותי וחשיבות רבה בהחלטת ועדת העורכים", אמר מנכ"ל רמ"י ינקי קוינט, "שכן מדובר בצעד שלאחריו ייערכו ויוגשו מסמכי התוכנית לדיון במוסדות התכנון הארציים, וזאת במטרה להניח את היסוד לשינוי ארוך הטווח של פני המפרץ ולהביא לשיפור איכות הסביבה והחיים של תושבי המרחב והמטרופולין כולו".

מרשות נחל הקישון נמסר: "על אף הציפייה, תמ"א 75 מתבררת כאכזבה. הקול קולו של מינהל התכנון אך הידיים הם ידי רמ"י. מינהל התכנון הזדרז לאשר חלופה לתמ"א 75 בטרם התייחסו לעמדות של הגופים השותפים לתוכנית. רשות נחל הקישון, המשרד להגנת הסביבה, החברה להגנת הטבע ודוברים נוספים הדגישו בדיון כי טרם בשלה העת וחסר מידע רב שיאפשר בחירת חלופה לתוכנית, לרבות ממשקים שלה עם תוכניות מקבילות למשק האנרגיה ותוכניות תשתית נוספות. במירוץ לעמידה בלוחות הזמנים נשכחה טובתם של תושבי האזור והדורות הבאים. מסתבר שעטפו לציבור את מתנת פינוי בתי זיקוק בצלופן ובסרט יפה, כאשר בפועל הותירו בשטח מוקשים רבים. על אף הצפייה והכוונות הטובות בקביעת עקרונות לתוכנית, תמ"א 75 מתבררת כאכזבה גדולה למטרופולין. היא אינה נותנת תקווה ואין בה כל חדשנות, למעט מילוי גחמותיה של רמ"י לבינוי מואץ של 130,000 יחידות דיור, רצף של שטחי תעסוקה, מסחר, לוגיסטיקה נמלית ומבני ציבור על חשבון השטח הפתוח שברובו ממילא כבר קיים. עצוב שמינהל התכנון בוחר להטעות כך את הציבור כאילו אושר פארק מטרופוליני רחב ידיים, מה שבפועל אינו נכון. התוכנית מקצצת בשטחים איכותיים אלו".

עוד נמסר מרשות הנחל כי "תוכנית שיכולה היתה לשנות את פני המפרץ מצמצמת עצמה בעיקר לשטחי מגורים ותעסוקה נרחבים שבאים על חשבון חיפה וערי הקריות ללא בדיקה של תמהיל נכון ופיזור נכון במטרופולין כולו. הוקצו שטחי תעסוקה רבים מדי שלא נבדק אם בשנת היעד של מימוש התוכנית יהיה בהם בכלל צורך. שטחו של הפארק המטרופוליני שנחל הקישון במרכזו צומצם לעומת הכוונות המקוריות של תוכנית 'שער המפרץ'. פארק מטרופוליני משמעותי, ביחד עם רצועת נחל רחבה, יכול היה לתת מענה לצורך ההולך וגובר בשטחי פנאי ונופש טבעיים ולתת מענה לבעיית ההצפות שתלך ותגבר לנוכח ריצוף השטחים בבינוי ומניעת שטחי חלחול טבעיים – בעיה שתתעצם עם שינויי האקלים ועליית מפלס מי הים בעתיד, ובטח ובטח עם תוספת הבינוי המוצעת. רשות נחל הקישון הציגה עמדה נחושה, ולפיה התוכנית צריכה להתייחס לכל מפרץ חיפה ולא להוציא מתחום התוכנית את שטחי הנמל רק בשל לחצים של חנ"י ומשרד התחבורה. אנו סבורים שהתמ"א צריכה להגדיר רצועה רציפה – מנחל סעדיה דרך פארק מורד נחל קישון ועד אגמי נשר – כמסדרון אקולוגי טבעי ואחיד שהמשכו בפארק מטרופוליני אטרקטיבי, הכולל שטחי מים טבעיים, בריכות חורף ושטחי מלחה. בכוונותינו להילחם גד הטעויות האלה ולפעול לבחירת חלופה ירוקה ואיכותית למטרופולין על מנת לתת תקווה לתושבי האזור שאכן מתרחש כאן מהפך אמיתי".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר