המיניבוס האוטונומי של נתיב אקספרס (צילום: courtesy of Imagry)
המיניבוס האוטונומי של נתיב אקספרס (צילום: courtesy of Imagry)

העתיד כבר כאן: בעוד שנתיים האוטובוסים בצפון ייסעו ללא נהג

החברות נתיב אקספרס ו-Imagry ישראל יפעילו את האוטובוס האוטונומי הראשון באזור הצפון. בימים אלה מבצעת חברת ההסעות נסיעות עם הרכב האוטונומי, אך עדיין עם נהג, ברחבי חיפה. מנכ"ל נתיבי אקספרס יריב נחמה: "זו תהיה מהפכה גדולה. מהפכות כאלה לא קורות כל יום"

פורסם בתאריך: 8.11.22 14:02

חברת נתיב אקספרס מקבוצת עפיפי, שמפעילה בין השאר את הרכבלית בחיפה, וחברת Imagry ישראל יפעילו את האוטובוס האוטונומי הראשון באזור הצפון. בימים אלה מבצעת נתיב אקספרס נסיעות עם הרכב האוטונומי, אך עדיין עם נהג, ברחבי חיפה.

משרד התחבורה ורשות החדשנות הודיעו כי ארבע קבוצות שזכו במכרז יבצעו פיילוט בהסעת אוטובוסים אוטונומיים בישראל – שלוש באזור המרכז ואחת באזור הצפון – וכי תוכניות ניסוי להפעלת האוטובוסים האוטונומיים תימשך כשנתיים. אם הניסוי יסתיים בהצלחה צפויים מפעילי התחבורה הציבורית להפעיל את קווי השירות האוטונומיים באופן מסחרי.

בשיחה עם "כלבו – חיפה והקריות" אמר מנכ"ל נתיבי אקספרס יריב נחמה: "הפיילוט יתחיל עם נהג, ורק בסוף התהליך הרכב ייסע ללא נהג. המיניבוס יתחיל את הפיילוט באזור נהריה, והכוונה היא להרחיב את אזורי הנסיעה".

מתי הרכב האוטונומי יגיע לחיפה ולקריות?

"הרכב יוכל לנסוע בכל מקום שיש בו תשתית מתאימה. רכב אוטונומי דורש תשתיות מותאמות. הכוונה היא שתהיה תחנה נוחה לכניסה וליציאה של הרכב, כלומר שלא יהיו הפרעות כמו רכב שחונה במסלול הנסיעה וחוסם אותו".

זהו עידן חדש בתחבורה הציבורית.

"אנחנו נמצאים בשלב מתקדם יחסית. בשבועות הקרובים נתחיל גם בפיילוט של רכב אוטונומי בשטח התפעולי של בית החולים שיבא בתל השומר. אם בטווח של שנה-שנתיים הכל יפעל היטב מבחינה אופרטיבית ואפשר יהיה להעביר את זה לתפעול מסחרי, זו תהיה מהפכה גדולה. מהפכות כאלה לא קורות כל יום".

 

 

במשרד התחבורה אומרים שבמיזם יושקעו כ-61 מיליון שקל, כמחציתם מתקציב המדינה. מדובר במיזם דו שלבי שבשלב הראשון שלו יבצעו החברות הזוכות ניסויים באוטובוסים אוטונומיים בשטח ניסויים סגור ובאזורים תפעוליים, וזאת במטרה להוכיח היתכנות טכנולוגית, בטיחותית, רגולטורית ועסקית. בשלב השני יפעילו החברות קו שירות אוטונומי בכבישים ציבוריים בהיקף שילך ויגדל.

עוד מציינים במשרד התחבורה כי תוכנית הפיילוטים של המיזם היא בין המובילות והייחודיות בעולם בהשוואה למקבילותיה במישיגן ארצות הברית, בסקוטלנד ובגרמניה, שכן היא משלבת כמה מפעילי אוטובוסים וחברות טכנולוגיה, והיא עתידה להתקיים באתרי הרצה שונים לאורך זמן רב עד להטמעת הטכנולוגיה בקנה מידה מסחרי.

"התועלות הצפויות מהמיזם מכוונות להתמודד עם אחד מהאתגרים הגדולים ביותר שעומדים בפני מדינת ישראל – הגודש בדרכים – על ידי ייעול מערך התחבורה הציבורית, שיפור השירות וחוויית הנוסע ושיפור רמת הבטיחות", נמסר ממשרד התחבורה, "המיזם צפוי לסייע למדינה ולענף התחבורה להתמודד עם בעיית כוח האדם והמחסור החמור בנהגים על ידי מעבר לציי רכב של אוטובוסים אוטונומיים ללא נהג תוך שנים ספורות. באמצעות המיזם ניתן יהיה גם למפות את התשתיות הדרושות להפעלת מערך של תחבורה ציבורית אוטונומית, ולבחון את יכולת ההתארגנות העסקית של מפעילי התחבורה ציבורית, מתוך כוונה שחברות שיעברו בהצלחה את הפיילוט יוכלו להמשיך ולהרחיב את הפעלת שירותי התחבורה הציבורית האוטונומית בקווי השירות".

מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה רן שדמי: "אנחנו שמחים להיות מהראשונים בעולם שמחברים בין הטכנולוגיה של הרכב האוטונומי לבין התחבורה הציבורית. לפנינו עוד כברת דרך לעבור, אך אין לנו ספק שקיים במיזם פוטנציאל לשיפור השירות וחוויית הנוסע בתחבורה הציבורית ולשיפור רמת הבטיחות".

יו"ר רשות החדשנות ד"ר עמי אפלבום: "רשות החדשנות ושותפיה במגזרים הפרטי והממשלתי מחויבים לאיתור הזדמנויות שוקיות, טכנולוגיות ותפעוליות להשגת הצמיחה הנדרשת במספר המשתמשים ובהיקף שירותי הניידות החכמה בישראל, עם יצירתה של תשתית רגולטורית מתקדמת המאפשרת הפעלת כלי רכב אוטונומי ללא נהג".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אריה

    הרכב הזה נוסע 50 קמ"ש מכסימום… וזה אם מגיעים ליעד כשכולם בחיים…

  2. רחוב אלנבי - איפה הטיפול של עיריית חיפה והמשטרה? הצילו!!!!

    כל יום אנשים חונים בתוך מעגלי תנועה ברחוב אלנבי ומפריעים לאוטובוסים ומסכנים נהגים
    כל יום חוסמים להולכי רגל ברחוב אלנבי את המדרכות עם רכבים ואמהות וילדים צריכים לעקוף דרך הכביש הסואן
    אתם מפקירים את התושבים
    אין עירייה. אין אכיפה. אין משטרה. אין כלום.
    אפילו לא גוררים את הרכבים שפוגעים בנו כל יום.
    בושה של עירייה ומשטרה. מחכים שהולכי רגל ייהרגו. כבר נהרגו ונפצעו מספיק!!

  3. אין שום סיכוי לזה בלי שייסע ברחובות סגורים לתנועת כלי רכב !!

    רוצים תחבורה אוטונומית אבל הכבישים מפוצצים בעברייני תנועה שחונים על מדרכות בתוך כבישים ולא מצייתים לשום רמזור וסימון בכביש אז התאונות עם אוטובוסים ללא נהג הופכות את המיזם למדע בדיוני.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר