העבודות בכביש יגאל ידין (צילום: חנ"י)
העבודות בכביש יגאל ידין (צילום: חנ"י)

חנ"י הציעה לסלול כביש עוקף שהיה מונע פקקים, העירייה סירבה

חנ"י ביקשה מעיריית חיפה לאפשר לה לסלול כביש זמני שהיה יכול למנוע את סגירת כביש יגאל ידין ואת הפקקים שנוצרו בו, ולדחות את ביצוע העבודות בו ליוני 2023, עד להשלמת מערכת הכבישים של הנמל. העירייה הציבה לחנ"י דרישות רבות, ובהן הקמת חניון סמוך לפארק הקישון, וסירבה לדחות את העבודות בכביש

פורסם בתאריך: 13.12.22 10:00

בתחילת דצמבר הודיעה חברת נמלי ישראל (חנ"י) כי למשך כשלושה חודשים ייסגר אחד מנתיבי התנועה בציר יגאל ידין – בין צומת אדמירלטי לצומת הטכני – לכל כיוון, וזאת לצורך שיקום הכביש במסגרת הפרויקט הלאומי של החיבור היבשתי בנמלי הים באזור חיפה ושיקום ציר התנועה ברחוב יגאל ידין. לשם כך נחסם בשבוע שעבר המסלול שבו מבוצעת העבודה, והתנועה הופנתה אל המסלול השני תוך הפיכתו לדו נתיבי ודו סטרי. מכיוון שמדובר בעורק תחבורה ראשי, סובלים הנהגים שנוסעים בו מפקקי ענק.

אלא שלידי "כלבו – חיפה והקריות" הגיעה התכתבות בין חנ"י לעיריית חיפה, שבה ביקשה החברה לסלול כביש זמני שהיה יכול למנוע את סגירת הכביש ואת הפקקים שנוצרו בו, ולדחות את ביצוע העבודות בכביש ליוני 2023, עד להשלמת מערכת הכבישים של הנמל שיכולה לשמש חלופה לנסיעה בכביש יגאל ידין. עירייה הציבה לחנ"י דרישות רבות, ובהן הקמת חניון סמוך לפארק הקישון, וסירבה לדחות את העבודות בכביש יגאל ידין. בכך טורפדה הצעתה של חנ"י, וציבור הנהגים ימשיך לעמוד זמן רב בפקקים.

ב-6 בנובמבר שלח סמנכ"ל הנדסה בחנ"י לביא מאיר מכתב למהנדס העיר אריאל וטרמן ולוועדה המקומית לתכנון ובנייה, ובו הוא הודיע כי חנ"י "עומדת לבצע עבודות סלילה שאינן טעונות היתר, של כביש זמני, וזאת בשטחי החברה. העבודות יבוצעו בהתאם לתוכנית מפורטת מאושרת – תוכנית פארק מורד נחל הקישון, בייעוד 'דרך'".

ב-10 בנובמבר השיב וטרמן כי "יש לפרט מכוח מה אתם פועלים; יש לקבל אישור פקיד היערות לטיפול בעצים בתחום העבודות; יש לעמוד בכל הוראות התב"ע של פארק מורד נחל הקישון; הכביש הוא קבוע ולא זמני כפי שנרשם בהודעה – יש לתכנן ולבצע בהתאם; יש לקבל היתר חפירה ממינהל התפעול בעיריית חיפה; יש להגיש לאישור הוועדה המקומית תשריט חלוקה לפני ביצוע הסלילה; במסגרת העבודות יש לבצע את החניון מדרום לדרך המובילה לפארק דרכי הקישון". לסיום כתב וטרמן: "אין הסכמה לדחות את הביצוע של יגאל ידין בשל העבודות המבוקשות כעת".

בחנ"י קיבלו בהפתעה את הדרישות, ובעיקר את הדרישה להקמת חניון. ב-29 בנובמבר השיב מאיר לווטרמן כי העבודות עומדות בתנאי הפטור מהיתר ובהוראות התב"ע של מורד הקישון, ובטח שאין "צורך באישור פקיד היערות, מכיוון שלצורך סלילת הכביש המוצע לא נדרש לכרות ו/או להעתיק עצים כלל".

מאיר הוסיף כי "סלילת הכביש אינה מחייבת קבלת היתר בנייה אלא מתן הודעה בלבד, כך גם אין שום חובה בקבלת היתר חפירה, כי אם בתיאום טרם תחילת העבודות על מנת להימנע מפגיעה שלא לצורך בקיים, אשר בוצע על ידינו בדקדקנות עם כל הגורמים הרלוונטיים, ובכל מקרה תוואי הכביש מצוי בשטחים בבעלות חנ"י, כך שממידע הקיים בידינו אין כל תשתיות של צד ג' במקום. הדרישה לאשר בוועדה המקומית תשריט חלוקה לפני ביצוע הסלילה אינה רלוונטית לעניין ואינה מחויבת".

 

 

עוד כתב מאיר כי "מפתיעה במיוחד דרישתכם לסלול חניון מדרום לדרך המוצעת, זאת מכמה סיבות: א. אין התכנות תנועתית לחיבור החניון לכביש המוצע. ב. סלילת חניון איננה רלוונטית בשלב זה, ואין בה כל צורך אלא רק לאחר הקמת פארק הקישון. ג. בכל מקרה סלילת החניון בעתיד היא באחריותה של עיריית חיפה ואינה רלוונטית לעניין".

על דחיית הבקשה לדחות את ביצוע העבודות בכביש יגאל ידין כתב מאיר כי "היא תמוהה בפני עצמה, אך לא פחות מכך – המינימום המצופה היה שתראו עין בעין את החשיבות העצומה של סלילת הכביש העוקף מהר ככל הניתן, וזאת כדי להקל על תושבי חיפה שהם משתמשי הדרך העיקריים וצפויים לעמוד בפקקי ענק בחודשים הקרובים. אין סיבה תכוננית לדחות את הביצוע החשוב וההכרחי של הכביש העוקף ולקשור אותו בהקמת חניון שכלל אינו קשור לעניין, תוך הסבת נזק ניכר לתושבי חיפה. חשוב לציין שבחודשים האחרונים קיימנו מספר פגישות עם מחלקות העירייה השונות לצורך הצגת התכנון. קיבלנו הערות ויישמנו אותן. תוכניות מעודכנות נשלחו לגורמים הרלוונטיים. מאז ההגשה של סט התוכניות המעודכן לא קיבלנו הערות נוספות, ולכן אנו רואים את התכנון כמאושר".

יצוין כי בחודש מרץ 2021 החלה חנ"י בעבודות השיקום של כביש יוליוס סימון, וגם אז טענה חנ"י כי העירייה מערימה קשיים ומתנה מתן אישור הסדר תנועה בביצוע פיתוח נופי במקביל לעבודות השיקום.

מחנ"י נמסר בתגובה: "לפני מספר חודשים הציגה חנ"י לעיריית חיפה תוכנית לסלילת כביש שיעקוף את כביש יגאל ידין שנחסם לצורך ביצוע פרויקט חיבורי נמל. לצערנו עיריית חיפה בחרה להציג דרישות סחטניות ובלתי הגיוניות, שימנעו הקלה משמעותית על משתמשי הדרך. חרף התנהלותה של העירייה, חברת נמלי ישראל תמשיך לעשות כל שביכולתה בכדי לבצע את פרויקט מערכת הדרכים לנמל ולאזור ולרווחת ציבור המשתמשים, תוך דאגה ששגרת החיים במרחב תיפגע בצורה מועטה ככל הניתן".

מעיריית חיפה נמסר: "חנ"י פנתה לוועדה המחוזית בבקשה לוותר על השלמת חיבורי הנמל כתנאי מקדים לפתיחת הנמל החדש. כנגד זאת התחייבה חנ"י לוועדה המחוזית לשקם את כביש יגאל ידין באופן מלא עד לחודש אוגוסט 2022. לאור התחייבות זו אישרה הוועדה המחוזית את הקדמת פתיחת הנמל החדש. על אף זאת, חנ"י בחרה לדרוס ברגל גסה את התחייבותה בפני הוועדה המחוזית ודחתה את שיקום הכביש שוב ושוב. התיקון הראשון שביצעה חנ"י היה לא מספק בלשון המעטה, וכבר בחודשי הקיץ הוא סבל מהתפוררויות. ההצעה לסלילת 'הכביש הזמני' הועלתה על ידי חנ"י רק לאחר שזו הבינה שהעירייה והוועדה עומדות על דעתן על כך שחנ"י תמלא את חובתה כלפי הציבור באופן מלא, ותפעל לסלילת כביש יגאל ידין כנדרש, אך זה נעשה תוך ניסיון לדלג על דרישות שונות שנקבעו בחוק".

 

פקק בכביש יגאל ידין (צילום: חנ"י)

פקק בכביש יגאל ידין (צילום: חנ"י)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. תקוע בפקק

    תגובת העיריה הזויה ופטאתית. מי שקיבל את ההחלטה העלובה הזו שלא לפתוח את הכביש צריך להסביר זאת לציבור לפני שהוא הולך הביתה.

  2. עופר המפנה חיפה

    קליש כסף קליש כסף קליש כסף .
    ממי מגיע הכסף ?!
    רגע , זה עןד לא בשל

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר