הסווטשירט המודפס
הסווטשירט המודפס

"הנערים שגו בבחירתם ולא התנצלו או התחרטו על מעשיהם"

בתשובה למכתבם של הורי החניכים בשבט כרמל שנשלחו לביתם מטיול בצפון ביום שישי בלילה, כתב להם מרכז הנהגת חיפה ירדן גוהר: "הנערים ידעו שהם מפרים את האמנה שעליה הם חתמו והתחייבו טרם היציאה לטיול. הם יצרו כאוס ואווירה אלימה שהיתה עלולה להגיע לידי אלימות פיזית בשטח המחנה"

פורסם בתאריך: 26.12.22 07:45

אתמול (ראשון), שעות אחדות לאחר הפרסום ב"כלבו – חיפה והקריות" על חניכי שבט כרמל שנשלחו לביתם בערב שישי – יומיים לפני התכנון המקורי ומבלי ליידע את ההורים – בגלל חולצה מודפסת שאותה הכינו מראש תלמידי שכבת שירה (כיתות י'), קיבלו ההורים מכתב מראשי הנהגת צופי חיפה. זהו מכתב תשובה למכתבם של הורי החניכים, אשר נשלח כבר בשבת למרכז הנהגת חיפה ירדן גוהר.

"אנו מודים לכם על מכתבכם, וברצוננו לשתף אתכם בעיקרי הדברים שהתרחשו לצערנו עם שכבת שירה במהלך הטיול", כתב גוהר, "חשוב לציין כבר בפתח הדברים כי ברור לכל שהנערים הללו הם נערים טובים, אשר תורמים מזמנם למען השבט והחניכים ועושים זאת באהבה ובמסירות גדולה. טרם היציאה לטיול, כחלק ממעורבת הנוער בתנועת הנוער, נעשה תהליך חינוכי משמעותי בשבט ובהנהגה. תהליך זה כלל שיח של הצוותים המובילים בשבטים (נציגים משכבת י"ב) בנוגע לנושאים שיש לקיים לקראת הטיולים. כתוצאה משיח זה הוחלט על יצירת אמנת התנהגות הנהגתית שעליה כל חברי שכבה בוגרת צריכים לחתום טרם יציאתם לטיול, וזאת כדי להצליח לקיים את ייעוד הטיולים ולאפשר מרחב בטוח ופעילות התואמים את ערכי התנועה. אחד מהסעיפים שעליהם הם חתמו עוסק במקרה שבו היו מעורבים חברי שכבת שירה – 'במקרה של אלימות עקיפה/מילולית, שבה יוכנו שלטים ו/או פרטי לבוש הפוגעים בשבטים ו/או בחניכים אחרים, הציוד יילקח ותיבחן תגובה מתאימה' – כך שהנערים ידעו מבעוד מועד שהם מפרים את האמנה שעליה הם חתמו והתחייבו טרם היציאה לטיול".

לפי המכתב של גוהר, אלו הם עיקרי הדברים: "ביום שישי, 23 בדצמבר, בסביבות השעה 18:00 לבשו החניכים סווטשירט הכולל תוכן שאינו הולם את ערכי התנועה ופוגע בשבט אחר בהנהגה. מרכז השבט כינס את הנערים וקיים עמם שיח, שבו ציין בפניהם כי הדבר לא עולה בקנה אחד עם ההתנהגות המצופה מהם בטיול ועם האמנה, וביקש מהם להביע חרטה על המעשה. לצערנו הרב, הנערים שגו בבחירתם ולא התנצלו או התחרטו על מעשיהם, אלא זלזלו בדבר ולא הבינו כי התנהגותם מייצרת תסיסה והלך רוח מאתגר שאין לו מקום בתנועת הצופים, וכי גם אין אפשרות לנהלו בשעת ערב בשטח מבלי לפגוע בטיול כולו. בעקבות בחירתם של הנערים, אשר מראה שהם אינם מבינים את הפגיעה ועומדים על טעותם, הוחלט לאחר התייעצות להחזירם הביתה בשעה 19:00".

 

 

לדבריו, "האוטובוס שהוזמן התייצב בחניון כבר בשעה 19:30. מאחר והנערים יצרו כאוס וסירבו בהתחלה לפנות את ציודם ולעלות לאוטובוס, ואף יצרו אווירה אלימה שהיתה עלולה להגיע לידי אלימות פיזית בשטח המחנה, תוך קריאות ושירים נגד ההנהגה, כל הסיטואציה התארכה שלא לצורך. אילולא הנערים היו יוצרים את הכאוס, הם היו מגיעים לחיפה באזור השעה 20:45. בכל אופן, האוטובוס יצא מהחניון בשעה 21:05, ועד השעה 22:15 הנערים ירדו בשבט. הנערים נשארו לעשות מורל ושירים בשבט לבחירתם, נוסף לשיחות נוספות עד פיזורם לבתים. בכל אופן, דאגנו לצייד את החניכים בכריכים שהכין צוות המינהלה".

עוד כתב גוהר כי "בניגוד לאמור במכתבכם, ההודעה להורים על חזרתם של הילדים נעשתה בשיחות טלפוניות של ראש ההנהגה, גזבר ההנהגה ומרכזי השבט. מאחר וראש השבט לא היה פנוי באותו הערב, ובעקבות מספר הילדים הגדול שנשלח, היה פער זמנים עד שכל ההורים קיבלו את ההודעה. חלק מההורים קיבלו את ההודעה טלפונית בעת עליית הילדים לאוטובוס, וההורים האחרונים קיבלו את ההודעה בעת ההגעה לשבט – דבר לא תקין, ועל כך אנו כמובן מצרים. חשוב לציין שנשארה עם הנערים בוגרת עד שאחרון החניכים פוזר, תוך וידוא שיש לכולם דרך להגיע לביתם בשלום".

גוהר הוסיף כי "כל ניסיון להטיל את האחריות לקיום האירוע על התנועה במקום שהנערים ייקחו אחריות על התנהגותם הוא פסול. הצוות וכל שבטי ההנהגה הנוכחים בטיול לא צריכים לטפל, להיפגע או לחוות הפרעה בחוויית הטיול שלהם בגלל בני שכבה אחת, אשר בחרו לנהוג בצורה אלימה ופוגענית שמפרה לשווא את סדר הדברים הנכון במהלך הטיול, בניגוד לאמנה ולכללי ההתנהגות בתנועה. כל זאת, כאשר כללי ההתנהגות ברורים וידועים לכל מראש".

את מכתבו הוא סיים בכך ש"אנו מאמינים בחניכי שבט כרמל ובטוחים שביחד איתם נמשיך את התהליך החינוכי. עובדי התנועה יוצאים לשבוע הדממה (חופשה), ומיד לאחריה נוכל לקיים לבקשתכם אסיפת הורים למי שמעוניין בכך. כמו כן ייערך שוב תחקיר מסודר לאירוע ברמת התנועה, שבו יופקו במידת הצורך כל הלקחים".

המכתב של הנהגת הצופים עורר זעם רב בקרב הורי החניכים שנשלחו הביתה וגם של הורי החניכות שלא הורשו להצטרף לבנים והתלוננו על אי סדרים במחנה, אך לדברי ההורים לא זכו טענותיהן להתייחסות.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

28 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    צודק 100%, כל הכבוד לגוהר. התנהלות מעולה, כפי שהייתי מצפה מרכז הנהגת בני להתנהל.

  2. הורה משבט מגשים

    כל הכבוד שאתם לא נותנים יד לחניכים אלימים בתנועת הצופים. ישר כוח. רק חבל שמתעסקים על שטויות כאלו בצופים ולא מעיפים אותם מהתפקיד ישר

  3. הורה מודאג משבט תדהר

    ישר כוח ירדן והנהגת חיפה! שאתם מגנים התנהגות שכזו מצד נערים בצופים שאמורים להוביל תנועות נוער. בזכותכם לצופים יהיה עתיד טוב וורוד יותר !

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הִגִּיד לְךָ אָדָם מַה-טּוֹב, וּמָה יְהוָה דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ, כִּי אִם-עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם-אֱלֹהֶיךָ.
    — ספר מיכה, פרק ו', פסוק ח'

  5. הורה בעיר חיפה

    אני הורה שילדו נמצא בבית ספר הריאלי , בזכות הכתבה זו בשום אופן לא אשלח את ילדי לשבט כרמל שנה באה שעולה לכיתה ד , עצוב מאוד שזה הערכים של השבט

  6. הורה אמיץ משבט כרמל

    אני הורה לילד משכבת שירה ואני לגמרי מצדיק את החלטתו של מרכז ההנהגה, הילדים שלנו עשו טעות חמורה והבן שלי ממש אובססיבי לאיזה שבט בשם לטם הוא כל היום מנבל עליהם את הפה כאילו מדובר במלחמה אשר נמשכת שנים.
    הילדים שהיו אחראים על הכנת הגקטים חייבים לשנות את חשיבתם ולהתעסק רק בעצמם ולא באחרים

  7. ילדה אנונימית משכבת שירה

    אני באופן אישי מצטערת בשם כל מי שנפגע אנחנו התעסקנו בשבט ספציפי יותר מדי במקום להסתכל על עצמו וזאת הטעות שלנו. מעכשיו נפסיק להיות אובססיבים לשבטים אחרים

  8. .

    מכתב לא מספק שהוחסר בו המון פרטים.
    למה לא מדובר על כך שהיינו צריכים לקבל ליווי כדי ללכת לשירותים?
    למה לא מדובר על כך שמנעו מאיתנו לאכול?
    למה לא מדובר על כך שאיימו עלינו שיעיפו אותנו מתפקידנו ומהשבט?
    בושה וחרפה, הנהגת חיפה תתביישו לכם

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    פשוט ביזיון איך שההנהגה מתנערת מאחריות ומבטלת את הטענות שהוטחו כלפיהם. מביך ומבייש לראות גם את ההתחזות לאנשים ולהורים מכרמל בתגובות. פשוט ביזיון.

  10. אנונימי

    כן הילדים לקחו אחריות על מעשן והמכתב מגנה את ההתנהגות שלהם שאפילו לא קרתה במציאות, ירדן במכתבו לא מתייחס כלל ליחס שיקבלו הילדים מהרכזים והמאבטחים שהמטרה שלהם הייתה ״לשמור עליהם״ וכל מה שעשו זה להתנהג אליהם כעל אחרוני העבריינים ולא נתנו להם לממש כלל זכויות בסיסיות כמו לאכול ולבצע את צרכיהם, דיברו איתן ואף אחד לא הקשיב ואפילו יש האומרים ש״קיר יותר מקשיב להם מהמרכזים שנכחו באירוע״. במתכתב יש הצגת הדברים של ירדן רק כדי לצאת ידי חובה ולהראות עד כמה הנהגה צודקים בלי להשקיף בכלל את צד הילדים. פשוט בושה וחרפה אני בתור מי ששולח את הילדים שלו לצופים מתבייש שזהו הארגון ששבט כרמל וההנהגה כולה כפוף לו.

  11. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מצחיק לראות שבעקבות כך לשבט מסוים אין תמיכה הם מרשים לעצמם להתחזות לאנשים ובשקריות להשיג לעצמם תמיכה. האובססיה היא שלכם.

  12. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ההנהגה וגוהר בפרט משנים את המצב בהתאם למה שאתם רוצים לשמוע.
    זה אכן נכון שהנערים עשו טעות ואינם היו צריכים להוציא את הפריט הנל אך בכל אופן מדובר בכ-5 ילדים בני 15 שעשו טעות (ואף הורידו את הסוודר כשביקשו מהם), הדרך הנכונה להתנהל עם האירוע לא הייתה להעיף אותם (ובמיוח לא את כל בני השכבה קולקטיבית) משטח המחנה ובטח ובטח לא כאשר זה פגע גם בשאר חברי השכבג ובחווית הטיול שלהם.
    הטעות היא של גוהר אשר מוציא את שבט כרמל כנערים חסרי אחריות ומוסר לחלוטין ומשנה את המציאות על הנעשה במהלך כל הכתבה.
    רק פה להזכיר שההנהגה מנוהלת על ידי אנשים בני 24+ אשר יכולים להתמודד עם 5 בני 15 בצורה שלא תיצור כאוס כה גדול.

  13. מירב

    כל הכבוד לגוהר ולהתנהלות מול הסיטואציה. ככה צריך לפעול ובמיוחד עם צעירים שעוד לא מבינים עד הסוף את המורכבות של מעשיהם. מקווה שהשיח בשבט ימשיך כדי למנוע מצבים נוספים כאלה ולעזור לצעירים שיוכלו להבין שההתנהגות שלהם לא תקינה.

  14. אני עוברת לשבט לטם. הוא יותר יפה, ויש בוא יותר חתיכים וכוסיות

    ילדה משבט כרמל

  15. שכבגיסטית משבט כרמל

    בתור מישהי שהייתה בסיטואציה ובטיול אני יכולה להגיד שהכתבה הזו משקפת צד אחד ומאוד מוקצן של הסיטואציה.
    אחרי שהמרכז ביקש מהילדים להוריד את הסווצרט הם הורידו אותו מיד וכיבדו את בקשתו של המרכז.
    אותם ילדים לא הביעו חרטה מיד גם מהסיבה שהיה להם הרבה כעס על הצורה שבה התייחסו אליהם ועל הדרך שבה בחרו להציג להם למה המעשה שלהם היה פסול, לאותם ילדים לא הייתה את ההזדמנות להביע חרטה כי התייחסו אליהם מיד כמו לאבריינים כשסירבו לקבל את זה שהם צריכים ללכת הביתה.
    שבט כרמל ידוע בתור שבט חזק שבו השכבג נלחם על העקרונות שלו, הילדים אמרו שהם מבינים שההנהגה לא מקבלת את הסווצרט ולכן הורידו אותו מיד וביקשו מהמרכז להישאר בטיול מספר פעמים כי הטיול היה להם חשוב מאוד והכוונה של הסווצרט לא הייתה מכוונת.
    אין בעיה עם ההחלטה של ההנהגה לשלוח את הילדים הביתה אך אנחנו לא מקבלים את הדרך שבה התייחסו אלינו.
    ילדים שנותנים את כל החיים שלהם לשבט ולצופים, מתנדבים, מדריכים, ילדים עם הערכים שחשוב להם הצופים יותר מהכל צריכים לקבל יחס של עבריינים? צריכים למנוע מהם לאכול אוכל? למנוע מהם לדבר ולהסביר את עצמם? למנוע מהם ללכת לשירותים? ולשלוח עליהם מאבטחים כאילו התנהגו כפושעים?
    ברגעים כאלה הילדים הרגישו מותקפים והיו המומים, זה לא ילדים שאי פעם התייחסו אליהם בצורה כזאת, במיוחד לא בטיול של הצופים. אותם ילדים לא התנצלו מיד כי לא הבינו את הסיטואציה וזעמו על הדרך שבה ההנהגה בחרה להתנהל כלפיהם- בזיונית!
    לא הייתה שם אלימות מצד השכבג וזה גם לא היה מגיע לאלימות, אנחנו ילדים מכבדים, גדלנו על הצופים, אנחנו מחנכים חניכים לטוב ביותר, אנחנו לא אנשים אלימים ולעולם לא היינו מרימים יד. לעומת זאת המאבטחים שנלחו עלינו כן יצרו אווירה אוינת ואלימה כלפינו.
    אני מאמינה שילדים טועים, אותם ילדים מבינים את הטעות שלהם בדיעבד ומביעים עליה הרבה חרטה. ההנהגה התנהלה בצורה מזעזעת ומביישת.ֶ
    אפשר להציג צד אחד של הסיפור ולהקצין אותו כמו בכתבה הזו אבל אני חושבת שגם לנו מגיע להגיד את האמת, בלי להסיר מעצמנו אחריות. אנחנו לוקחים אחריות על המעשים שעשינו ומתנצלים עליהם. אבל אנחנו לא עבריינים והיחס שבו התייחסו אלינו היה נורא.

  16. אבי ובר

    לפי התגובות אני למד שלחניכים האלו נשבט כרמל יש יוצר שכל מחלק נהאנשים שהגיבו כאן.

  17. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שמישהו יספר להם שתנועות נוער קומוניסטיות זה שעושות דוקטרינציה זה של המאה הקודמת. שילכו לשחק כדורגל, כדורסל, ללמוד אומנות/מוסיקה, לכתוב קוד וכו'. אם רוצים להתנדב, אפשר לעזור לזקנים או להגן על שדות בשומר החדש.

  18. ירמיהו

    נקווה שאם יקומו להרוג את החניכים הם ישכימו להרוג את מי שבא לרצוח אותם ולא יקשיבו למדריכים,שזכותם במקרה דומה לא לעשות את זה.

  19. !

    ההנהגה אתם פשוט חבורה של שקרנים הביאו על הילדים שומרים כאילו הם עבריינים זה נראה לכם נורמלי? בעיקר כותבים שיהיה מכות בשטח כאילו מנסים להוציא את הילדים עבריינים חבורה של שקרנים

  20. טל

    אני חושב כהורה שטיפלו כמו צריך אין שום מקום לשנא עוד במקום כזה אי אפשר שיהיה דבר כזה שעושים סווצרט כזה

    היו צריך לעשות מה שהיה צריך לעשות ולהגיד שזה לא בסדר זה עצוב צריך לקחת אחריות על הטעות הזו. ולא להאשים אף אחד

  21. אמא גאה של צופיפניקים

    חניכי שבט כרמל הם מטובי הארץ הזאת!
    השכב"ג – שישיסטים , שביעיסטים ושמיניסטים עושים ימים כלילות למען החניכים.
    מנחילים ערכים וציונות הרבה מעבר לבתי הספר ולראיה רבחים מבוגרי השבט יוצאים לשנת שירות לפני הצבא ותורמים ממרצם וניסיונם , רבים מתגייסים ליחידות קרביות ומובחרות.
    ולכל המצקצקים בלשונם על סווטשירט אחד אומלל ומיותר,
    גם אנחנו היינו ילדים ועשינו שטויות.
    מהנוער הזה יצאו מנהיגים שיחזירו את הכבוד למנהיגות.
    שכב"ג כרמל בסיטואציה הזו הפגין סולידריות חברתית וערבות הדדית.
    וכן צריך וכדאי לגדוע את היריבות ההדדית בין השבטים.

  22. גלי

    לאמא מטריאלי שלא רוצה לשלוח את הילד לצופים.
    סליחה, אבל זאת היתממות.
    בדיוק כמו שנעביר ביקורת על ילד שהולך עם תלבושת שכתוב הלאה "והצנע לכת" וכל כולו מותגים.
    שלא לדבר על רכב היוקרה שהביא אותו לבית הספר….

  23. שכבגיסט משבט לטם

    היייתי בטיול וראיתי איך ההנהגה התנהגה אל השכבג של כרמל. ההנהגה התנהגה בצורה מבישה ובלתי אנושית.

  24. אפרת

    מכתב כסת"ח שמעלים עובדות ואינו מספר את מה שקרה באמת.
    סה"כ נראה שבהנהגת חיפה נלחצו ונהגו באופן תקפני ובלתי הולם וראוי למה שקרה.
    האירוע הזה ייזכר עוד הרבה אחרי ולא לטובת ראשי הצופים בעיר.

  25. אשח תמיר

    אני ליצן החצר של שבט כרמל בבקשה תעזרו לי אני גר במרטף הזה כבר חודשים הם לא מאכילים אותי אני חושב שאני עובר לשבט דרור הרבה יותר טוב שם

  26. ניגר אמיץ משבט כרמל

    כולנו אובססיבים על השבט הזה גלים צוחקים עליו זה כבר לא נעים באמת הם שבט קטן ואנחנו כבר עם bbc

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר