מכה לחיפה: התוכנית למנהור מסילות הרכבת לא תתממש בעשור הקרוב. בתחילת השבוע התקיימה במשרד האוצר פגישה בין נציגי עיריית חיפה לנציגי המשרד שכונתה על ידי גורמים בעירייה "פגישה קשה". לדבריהם, הם יצאו מהפגישה בתחושת החמצה לאחר שהובהר להם כי תוכנית מינהור הרכבת תצא אל הפועל רק בעוד עשור, וכי פרויקט החשמול יתבצע למרות התביעה שהגישה העירייה לעצירתו.
זוהי המכה השנייה שניחתה על העיר בשבועות האחרונים ממשרדי הממשלה, וזאת לאחר שמשרד התחבורה הודיע כי אין תקציב להארכת מסלול שדה התעופה בעיר.
בפגישה דרשו נציגי העירייה שאת ההסכם לשיקוע הרכבת יחליף הפרויקט למנהור של ארבע מסילות – שתיים פרבריות קיימות ושתיים מהירות עתידיות שמתוכננות לקום במסגרת תת"ל 65ב' שנמצאת בשלבי תכנון מתקדמים. "במילים יפות אמרו לנו שתוכנית המנהור תצא אל הפועל רק בעוד עשור לפחות, וגם זה לא בטוח", אומר גורם בעירייה, "כולנו בעירייה יודעים שלא יהיה מנהור ושלא נצליח לעצור את פרויקט החשמול כי זה פרויקט לאומי".
את העירייה יצגו בפגישה המנכ"ל גדי מרגלית, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק הבינוי שרית גולן שטיינברג, היועצת המשפטית עו"ד ימית קליין, מהנדסת העיר אורית מרץ, מהנדס העיר לשעבר אריאל וטרמן וראש לשכת ראש העיר פז גליקמן. גורם שנכח בפגישה מסר ל"כלבו – לחיפה והקריות": "באנו כדי לקבל את כל הסכום לפרויקט המנהור שנאמד ב-12 מיליארד שקל. לעירייה כעת יש רק 1.3 מיליארד שקל לשיקוע של שני ק"מ בלבד בעיר התחתית, זה ההסכם במסגרת תמ"א 3/13/א'. ההישג שאנחנו שואפים אליו הוא שבמקום 1.3 מיליארד שקל לשיקוע ייחתם הסכם למנהור ב-12 מיליארד שקל. אבל צריך להביא בחשבון שתת"ל 65ב' עדיין לא אושרה אך היא נמצאת בשלבי תכנון מתקדמים".
במסגרת תת"ל 65 תוכננו לקום שתי מסילות מהירות מתחנת מרכזית המפרץ ועד לפיצול מסילות השרון במחלף שמריהו. בשנת 2019 פיצלה הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) את התוכנית לשתיים – תת"ל 65א' שקובעת הוספת מסילות מהירות עד לתחנת חוף הכרמל, ותת"ל 65ב' שתקבע הוספת מסילות מהירות מתחנת חוף הכרמל עד למרכזית המפרץ.
במקביל, במסגרת תת"ל 18 נקבעו הסטנדרטים לחשמול מערך המסילות הארצי ולהסבת ארבע המסילות – השתיים הקיימות והשתיים המתוכננות – למערכת חשמלית. לאורך השנים התנגדה העירייה לחשמול העילי בשטחה בטענה כי הדבר מנציח את החיץ בין העיר לים ודרשה את שיקוע המסילה העוברת בעיר. בשנת 2012 נחתם הסכם גישור בין העירייה לרכבת ישראל, משרד התחבורה ורשויות נוספות, שבמסגרתו התחייבה הרכבת לבצע שיקוע של המסילה בפארק הכט. אז שונו סדרי העדיפויות והוחלט כי ישוקע מקטע בעיר התחתית כחלק מפרויקט חזית הים.
כפי שפורסם ב"כלבו – חיפה והקריות", באוקטובר הגישה העירייה לבית המשפט המחוזי תביעה נגד רכבת ישראל, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), משרד התחבורה, משרד האוצר וגופים נוספים, שבה היא ביקשה צו המורה לרכבת ישראל לשקע את המסילות במקטע העיר התחתית ובמקטע פארק הכט כשלב ראשון וכחלק בלתי נפרד בפרויקט חשמול מסילת הרכבת בתחומי חיפה. כמו כן ביקשה העירייה צו מניעה קבוע האוסר על ביצוע עבודות חשמול המסילות באופן עילי במקטעים המיועדים לשיקוע.
גורם בעירייה: "תת"ל 65ב' עדיין לא מאושרת ונמצאת בדיונים, וגם לא נראה שהיא תצא אל הפועל עד לשנת 2035. לא יהיה כלום. ייקח זמן עד שיאשרו אותה. הבעיה היא שאין תוכנית מאושרת למנהור וגם אין תקציב. אגף התקציבים הודיע שלפחות עשור לא יהיה תקציב לכך. מה שבפועל אומר שפרויקט החשמול יהיה גם יהיה. אנחנו רוצים שיחשמלו מתחת לקרקע בשני המקטעים – בעיר התחתית ופארק הכט. זו מהות התביעה שלנו. העירייה אומרת שעד עכשיו לא חשמלו אז שלא יחשמלו עוד כמה שנים, עד שתצא לפועל תת"ל 65ב'".
גורם אחר בעירייה אומר: "משרד האוצר הודיע כי לא יהיה תקציב למנהור. מה שבעצם אומרים לנו זה עד שתוכנית המנהור תצא אל הפועל נבצע חשמול עילי למסילות הקיימות, ולזה אנחנו לא מוכנים. הקיים עלול להפוך לקבוע, וזה החשש שלנו. יש תוכנית לשיקוע המסילות במסגרת תמ"א מאושרת והסכם משנת 2015. וזה מה שהעירייה יכולה לדרוש מבית משפט, את השיקוע של שני הקילומטרים בעיר התחתית במסגרת התמ"א, ובגלל זה הגשנו צו מניעה לחשמול. מצדנו, גם אם לא יהיה כסף למנהור – שלא יחשמלו ושישאירו את העיר עם רכבות רגילות. העירייה לא רוצה חשמול – נקודה. אבל אנחנו מבינים שבכל מקרה הם יחשמלו, כי יש את תת"ל 18 לחשמול עילי, אז אנחנו אומרים 'יש לכם הסכם איתנו לשיקוע של שני ק"מ, אז קודם תקיימו אותו. ברור לנו שלא נוכל לעצור את החשמול, אין לנו מה לעשות נגד זה חוץ מלוודא שישקעו מול חזית הים".
ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה.
דן
ותודה לעינת קליש רותם שרכבה על הטיקט הזה לראשות העיר ושם החליטה להתנהג כמו ילדה מתבגרת ובועטת ולעשות ברוגז עם הממשלה והכנסת, עוד בתקופה שהן היו שפויות יחסית וככה לקלקל לנו כל סיכוי לקדם את שיקוע הרכבת.
כזו קטסטרופה וכישלון שהקליש הזו המיטה על חיפה. אני מקווה שהיא מרגישה איך כל הדלתות סגורות בפניה כי היא מותג של כישלון בכל מובן: אדריכלית דוקטור עם הרשעה פלילית בתחום מקצועה והרס חיפה בתקופת שלטונה.
אבל מי שאוכל אותה בגללה אלו תושבי חיפה
מוק
העיקר לליכוד יש כסף למסילת רכבת לאילת…… אבל נגישות לפריפריה הצפונית, ושל תושבים לים זה לא חשוב
איש
החשמול יקרה, המנהור לא. זאת המציאות וטוב להכיר בכך כמה שיותר מהר
שמואל גלבהרט אדריכל ומתכנן ערים
"הצוות" שייצג את העיריה מנה אנשים שחלקם לא בקיאים בחומר, חלקם אשמים אישית במצב שנוצר, והם לא השתמשו במסמכים ותעוד שהצגתי להם, והמוכיחים כי מתכנני הרכבת היטעו לא רק את העיריה, אלא גם את מינהל התיכנון ואת משרד האוצר עצמו. בהיותי סגן רה"ע וחבר המועצה הארצית, הייתי מעורב בנושא המינהור מיומו הראשון, והצעת המינהור המקורית היתה שלי, התקבלה בהסכמה ע"י כל הגורמים, והחלטת המועצה הארצית לתיכנון ולבניה קובעת לפי דרישתי, כי תכניות הרכבת בתחום חיפה חייבות בתיאום עם עירית חיפה. הבעיה היא שהעיריה, הן בראשות יהב והן בראשות קליש, הפקידה את הנושא בידי אותו מהנדס עיר, וטרמן, והוא דחף את התיכנון לשיקוע בלתי מעשי, לא בעוד 100 שנים ולא בעוד 100, ועדיין מעורב בנושא גם מטעם העיריה הנוכחית. אני קובע, על סמך החומר הרב שבידי, ופסיקת בג"צ האחרונה, כי בידינו להחזיר את התכנית לפיתרון המקורי שהצעתי, הכלכלי ביותר! היעיל ביותר מבחינה תחבורתית, והעיקר – מבטל את הנתק בין חיפה לחופיה. אני מעוניין להיפגש עם אותו צוות שחזר מיואש מהפגישה במשרד האוצר, להסביר לו מדוע מתכנני הרכבת מתחמקים מהחישמול, להסביר לו את הפיתרון המקורי של מינהור בקו קצר בין חוף הכרמל לקרית הממשלה, והעיקר – להראות איך אפשר להפריך את טיעוני הרכבת עפ"י מסמכים שלהם עצמם! לנצח במאבק החשוב הזה על עתיד חיפה. ל"כלבו" יש כאן הזדמנות לכתבת המשך שתשלים את התמונה באופן שהכל יבינו אותה.
שגכ
שיכניסו את הרכבת למנהרת הכרמל
אסון וטרמן + קליש ויועצי התחבורה הכושלים שלה
הפעולה הראשונה שקליש הייתה צריכה לעשות זה להבין ששיקוע בלתי אפשרי ולא כלכלי ולא יקרה והיה במקרה הטוב תעמולה גרועה של יהב בבחירות ב-2018
כשכל המטרה הייתה לחתום על איזה קשקוש עם הרכבת ולהצטלם איתם לכתבה לפני הבחירות על שיקוע בלתי ישים (מי תהום, קו קצאא ועוד סיבות)
במקום לקדם במהירות פתרון של מינהור שיעבור בגשר מחוף הכרמל דרך ההר אל הצ'ק פוסט בדיוק כמו מנהרות הכרמל, ככה שהמסילה לרכבת מרכז ולבת גלים תהיה
רכבת קלה ולא כבדה, עם 7-8 תחנות מחוף הכרמל לאורך החוף אל הצ'ק פוסט וניפתר סוף כל סוף מהמסילה והחסימה של הים אז יועצי התחבורה של קליש שהיו
סטודנטים לא מנוסים שבסוף חויבו גם להתפטר עסקו בשטויות והזניחו את הנושא הכי קריטי לעתיד העיר.
את אסון החישמול קבלנו כמורשת של חוסר הנסיון של הצוות של קליש ואז להגדיל את הנזק היא בכלל סרבה למינהור וטענה שזה "פוסח על חיפה" (שטויות במיץ)
ושוב קידמו שיקוע + בנייה מחדש של תחנת חוף הכרמל שתהיה הרסנית לקו החוף. היום כבר היינו יכולים להיות עם חפירת מנהרות הרכבת והקמת גשר הרכבת אל
המנהרות ובעוד 3-4 שנים להיות עם קו חוף פתוח לחלוטין ללא מסילות. בגלל ההתעקשות של קליש וטרמן וכל היועצים הכושלים לתחבורה שלה הביאו אותנו
לתוספת גדרות וחשמול חונק סביב כל קו החוף שלא יוסר לעולם וגם לא יאפשר לממש את תוכנית חזית הים במעגנה של נמל חיפה בגלל הרכבות שיעברו בצמוד.
אז תודה לקליש וליועצי האחיתופל שלא קידמו שום דבר במשך 5 שנים ובנתיים החישמול התקדם צפונה ועכשיו זה כבר עובדה מוגמרת והעירייה מרימה ידיים
והנזק יהיה עצום.