עיריית חיפה (צילום: יפית שקאלו)
עיריית חיפה (צילום: יפית שקאלו)

דוח מבקר העירייה: ליקויים חמורים ביפה נוף

לפי הדוח הועסקו בכירים בחברה בשכר גבוה מהמותר, סמנכ”ל הכספים מימן את השתתפותה של אשתו בכנס לשכת רואי החשבון מכספי החברה, והתקשרויות של יפה נוף עם חברות שונות אושרו אחרי שהעבודות החלו

פורסם בתאריך: 7.10.17 08:47

ליקויים חמורים נפלו בהתנהלות החברה העירונית יפה נוף לתחבורה, תשתיות ובנייה בנושאים רבים כגון שכר, הטבות, העסקה והתקשרויות חוזיות. כך מגלה דוח מבקר עיריית חיפה עופר טל שנדון השבוע במועצת העיר. הליקויים כוללים העסקת בכירים בחברה בשכר גבוה מהמותר בהנחיות משרד הפנים, ובמקביל העסקת עובדים בשכר שהוא מתחת למינימום. למרות שבדוח הביקורת הקודם נדרשה הפחתת שכר לעובדים ששכרם חורג מההנחיות, הדוח הנוכחי קובע שהמסקנות בוצעו רק לגבי חלק מהעובדים, בעוד ששכרם של עובדים אחרים “לא עודכן ולא הופחת כנדרש”. לפי הדוח, “הביקורת מדגישה בחומרה כי עובדים בכירים בחברה חרגו במועד הביקורת מהשכר המירבי שאותו קבע משרד הפנים לרמת תפקידם. רק בעקבות הביקורת שכרם של העובדים הבכירים עודכן והופחת כנדרש”.

חלק נכבד מהפרק העוסק ביפה נוף מתייחס לסמנכ”ל הכספים של החברה ולהתנהלותו. הדוח קובע כי הוא נהג שלא כשורה במכרז לאיוש משרת חשב החברה וכי מי שהמליץ לסמנכ”ל על החשב הוא משרד רואה חשבון שמעניק את שירותיו ליפה נוף, שבו הועסק הזוכה. הסמנכ”ל טען במענה למבקר כי הוא ביקש להעסיק בחברה עובד בעל רקע מקצועי ואישיות ראויה, ולכן פנה למשרד רואי החשבון. בנוסף אמר הסמנכ”ל שהוא נפגש גם עם מועמדים אחרים.

במקרה אחר נטען בדוח שסמנכ”ל הכספים ביפה נוף “העמיס על חשבון החברה את התשלום עבור השתתפותה של אשתו בכנס לשכת רואי החשבון בישראל בשנים 2015 ו־2016”. המבקר מציין שבעקבות ממצאי הביקורת נוכה ממשכורת הסמנכ”ל סך של 1,393 שקל.
פרשה נוספת הקשורה בסמנכ”ל: בשנת 2013, כשבחברה לא היה מנכ”ל וסמנכ”ל הכספים שימש כמ”מ מנכ”ל החברה, הוא קיבל מענק של עובד מצטיין בסך של יותר מ־16,000 שקל ללא אישור דירקטוריון החברה, “וזאת מעבר למכסת העובדים השנתית המאושרת בחברה לקבלת הפרס”. בדוח נכתב כי מדובר בהטבה לא ראויה שהסמנכ”ל צריך להחזיר לקופת החברה לאלתר. “אין לקבל מצב שבו מ”מ מנכ”ל החברה מקבל מענק עובד מצטיין בעוד שהוא עצמו אמור להוות מ”מ יו”ר הוועדה לבחירת העובד המצטיין”, כתב המבקר בדוח.

סמנכ”ל הכספים גם לקח מיפה נוף מחשב נייח ומסך לשימושו הפרטי בלי ששילם תמורתם מתוך מלאי של מחשבים שנמכרו למועצה המקומית רכסים. בעקבות הערות הביקורת שילם הסמנכ”ל 700 שקל. בתגובה לטענה זו של המבקר אמר הסמנכ”ל כי הוא נטל את המחשב לשימוש הוריה של אשתו וכי התכוון לשלם למועצה המקומית רכסים אך הנושא נשמט מזיכרונו.

ליקוי נוסף שנפל בהתנהלות החברה נוגע למנהל לשכת מנכ”ל יפה נוף. המבקר מגלה כי החל מחודש פברואר 2016 משתמש העובד ברכב החברה כרכב צמוד בלי שהרכב הוצמד לו, “תוך שהחברה נושאת בעלויות הדלק ובתשלום אגרות כבישים, ובמקביל מתווספת קצובת נסיעה חודשית לשכרו”. המבקר מציין גם שמנכ”ל החברה והנהלתה ידעו על השימוש ברכב. בעקבות הדוח נמסר למבקר שהחברה תבצע תחשיב החזר חלקי.

בהערות ראש העיר יונה יהב לפרק המתייחס ליפה נוף נכתב: “מדובר בביקורת חוזרת לביקורת שנערכה בשנת 2015 בחברה. מנכ”ל החברה דיווח כי בינואר 2017, במסגרת תיקון הליקויים, הוצג לידיעת אנשי החברה על ידי מנהלת משאבי אנוש טווח השכר וגזרותיו”.

אישורים בדיעבד

פרק נוסף מתוך השלושה המתייחסים ליפה נוף בדוח עסק בהעסקת יועצים ומענקי שירותים בחברה. בין הממצאים מתגלה כי ועדת המכרזים אישרה בדיעבד התקשרויות עם חברות שונות בהיקף של מיליוני שקלים אחרי שהחברות כבר התחילו לעבוד, “כפי שנמצא בהתקשרויות עם מינהלת פרויקט המטרונית ועם מינהלת פרויקט מרכזית המפרץ, עם חברת בקרה ומעקב על שני הפרויקטים הללו, ועם יועץ לתכנון המכרז לפרויקט המטרונית ולהפעלתה”.

המבקר מציין עוד כי החברה אישרה את העסקתם של יועצים חיצוניים ואת שכר טרחתם במיליוני שקלים ללא בביצוע הליך של בחירת יועצים לפי החוק.

לפי הדוח, מ”מ מזכירת התשתיות לשעבר בחברה לא נבחרה על ידי ועדת כוח אדם ועל ידי הדירקטוריון. מהדוח עולה כי “שכרה חרג מהמאושר לרמתה על ידי משרד הפנים, שעות עבודתה היו גמישות ומורחבות מהמקובל באופן מרחיק לכת, וכן ניתנה תוספת לשכרה בניגוד להוראות משרד הפנים”. המבקר מציין שלאחר שהעובדת סיימה את עבודתה בחברה היא הועסקה בחברה אחרת המעניקה שירותים ליפה נוף בתחום מינהלת הפעלת המטרונית, בתשלום הגבוה פי 2.5 מהשכר שקיבלה ביפה נוף “תוך ששמה ושכרה מופיעים בחשבוניות התשלום של יפה נוף למעניקי השירותים”. בהערות ראש העיר לפרק הזה נכתב כי רוב הנושאים כבר תוקנו.

לוחות זמנים לא הוגדרו

נושא נוסף שבו עוסק דוח המבקר הוא הסעות תלמידים שבאחריות מחלקת הארגון השייכת לאגף הארגון והכספים במערכת החינוך. בדוח המקורי על הנושא שנערך בשנת 2012 נמצאו ליקויים בנוגע להתקשרות ולפיקוח על קבלני ההסעה, היעדר בקרה על החזרי הכספים ממשרד החינוך ופיקוח חלקי בכל הנוגע לביטחון ולבטיחות בהסעות. בדוח הנוכחי בוצע מעקב אחרי הדוח הקודם.

בדיקת נושא ההתקשרות עם קבלני ההסעות העלתה שבעירייה חסרים מסמכים חשובים כמו אישורי משטרה של הנהגים, כיסוי ביטוחי שלהם והסכמי תקשורת עם קבלני משנה. המבקר העיר שלנוכח העובדה שהעירייה חתומה על חוזה העסקה עם הקבלנים, היא חשופה לתביעות משפטיות ולכן היא חייבת לשמור ברשותה את המסמכים.

בנוגע לתכנון מסלול ההסעה נמצא בבדיקה מדגמית שנעשתה ב־2012 כי שמותיהם של תלמידים רבים שנמצאו זכאים להסעה לפי החלטת ועדת השמה הועברו למחלקת הארגון רק בסוף חודש יולי, “מספר ימים מועט לפני העברת המסלולים לקבלנים ולמחלקות כוח אדם”. המלצת המבקר באותו הדוח היתה שלקראת פתיחתה של כל שנת לימודים יתכנסו כל הגורמים האחראים על ההסעות כדי להגדיר לוחות זמנים, ובהם מתי מגישים את דוחות ועדת ההשמה למחלקת הארגון ואת תאריך הגשת המסלולים לנהגים. בבדיקת המעקב נמצא שהמלצת הביקורת לא יושמה וישיבה כזו לא מתקיימת ולא מוגדרים לוחות זמנים. “המצב לא הוטב”, קובע המבקר. בתגובה נמסר ממנהל המחלקה לארגון כי ידאג לכנס ישיבה של כל הגורמים בהתאם להמלצת המבקר.

 

מבקר העירייה עופר טל (צילום: שושן מנולה)

מבקר העירייה עופר טל (צילום: שושן מנולה)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר