הלפיד הוא ידיד? (צילום: עומר כרפס)
הלפיד הוא ידיד? (צילום: עומר כרפס)

מנהל חברת כרמל אולפינים: "תפקוד הלפיד היה מושלם"

החברה שגרמה לפעולה הממושכת של הלפיד במתחם בז"ן אמש מודה שמדובר בתקלה, אך טוענת שבשום שלב לא נשקפה כל סכנה לעובדים או לציבור ושהלפיד לא גרם לעלייה כלשהי ברמת פליטת המזהמים

פורסם בתאריך: 9.11.17 11:48

בעקבות הפעולה הממושכת של הלפיד במתחם בז"ן במהלך הלילה (רביעי-חמישי) הביעו תושבים רבים באזור חיפה חשש מעלייה ברמת הזיהום. צוותים של איגוד הערים האזורי להגנת הסביבה ושל המשרד להגנת הסביבה יצאו למפעל במהלך הלילה כדי לעקוב אחר פעילות הלפיד.

בשיחה עם "כלבו – חיפה והצפון" מודה מנהל חברת כרמל אולפינים אסף אלמגור, שבשטחה נמצאים המתקנים שלצורכיהם הופעל הלפיד, כי אכן היתה תקלה במפעל אך לא נשקפה סכנה לחיי תושבי האזור.

אלמגור, האם מדובר בתקלה?

"כן, מדובר באירוע תפעולי. התקלה היא כשל של משאבה. מערכות הבקרה עשו את מה שנדרש מהן לעשות ועצרו את המדחף הראשי של מתקן המונומרים בכרמל אולפינים".

האם תקלה מסוג זה מסכנת את עובדי המפעל או את הציבור?

"התקלה הזאת לא מסוכנת לעובדים ובוודאי לא לתושבים. מערכות הבקרה עוצרות את המדחף הראשי. מתקן המונומרים הוא מתקן מורכב מאוד וגדול מאוד, אבל באותה נשימה אני גם יכול להגיד שהוא מתקדם מאוד. במתקנים מהסוג הזה, הטכנולוגיה המיטבית הקיימת היום בעולם היא לפיד ששורף את עודף האנרגיה ומייצר מים ופחמן דו חמצני. זה מה שבסופו של דבר יוצא מהלפיד".

 

 

כלומר התקלה לא גורמת לעלייה בפליטת המזהמים? זה מוזר, משום שאנשים הבחינו בעשן.

"לא היתה פליטה של עשן. במהלך כל התקלה היו נציגים של המשרד להגנת הסביבה ואיגוד הערים וראו את התפקוד המושלם של הלפיד. גם בתחנות הניטור לא רק שלא נרשמה חריגה, אלא לא היתה בכלל השפעה על רמת המזהמים. לפעמים גם מבלבלים בין קיטור ועשן".

בניגוד לטענת כרמל אולפינים, רוית שטוסל מהקואליציה לבריאות הציבור אומרת כי ניתן היה להבחין בעשן שחור שנפלט מהלפיד: "פנינו למשרד להגנת הסביבה בדרישה למצוא פתרון לבעיית האכיפה בשעות הלילה ובזמן עננות ואובך".

עו"ד שרית גולן שטיינברג, חברת מועצת העיר ונציגת סביבתית – ארגון שאוסף דיווחים מתושבים על פגיעות באיכות הסביבה, שללה גם היא את תגובת המפעל. "תקלה רודפת תקלה בבז"ן, ובעיקר בכרמל אולפינים", אמרה גולן שטיינברג, "אתמול אירעה תקלה במתקן האתילן, והמשמעות היא שחומרים מסרטנים נפלטו לאוויר. הודעת החברה שמנסה להרגיע היא ניסיון רע להמעיט בנזק שנגרם לציבור במפרץ חיפה. הלפיד שאמור לשרוף את הגזים לא באמת יכול לשרוף את כולם. בשיאו של האירוע הוזרמו ללפיד גזים בכמות גדולה פי חמישה מהמותר. העובדה כי החברה ממהרת להצהיר שלא נרשמו עליות בפליטות לא מכפרת על המצב האמיתי. תושבים רבים התלוננו על ריחות רעים, על כאבי ראש, על קשיי נשימה ועל צריבות בעיניים. אין יותר מניטור אנושי כדי לשקף המציאות. אין לחברה הזו יכולת אמיתית לשלוט במתקניה ולשמור על הציבור. אין יכולת אמיתית להפעיל בית זיקוק בתוך אוכלוסיה צפופה. אני מצפה שהיתרי הפליטה ייפתחו לדיון מחדש על רקע כל התקלות שאירעו בשנה האחרונה. כיום דיווח על קיומה של תקלה הוא מילת קסם, כי משמעה הוא שמותר לחרוג מהתקנים שנקבעו בהיתרים".

עיריית חיפה מסרה בתגובה לאירוע: "האירוע הזה הוא עדות נוספת וחיזוק נוסף למאבקנו לצמצום גורמי הסיכון במפרץ חיפה והוכחה ניצחת לסיבה שבגללה אסור להעביר את מתחם בז"ן למועצה תעשייתית שתקטין את הרגולציה ואת הפיקוח על המזהמים במפרץ ותאפשר להם לחמוק מעונש. בדעתנו לנקוט יד ברזל נגד חריגות, רשלנות ואי עמידה בתקנים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. פופאיי

    החברות משקיעות בהונאה במקום בשיפור טכנולוגיה למניעת זיהום. לא יתכן שלפיד המעלה עשן אינו פולט גזים רעילים. לפיד המתפקד באופן המוצג בתמונה פולט (רשימה חלקית) חד תחמוצת הפחמן, חנקות, דיאוקסינים ופוראנים ועוד ועוד,,,,רעיל ביותר.
    על החברה היה לבנות לפיד סגור עם מערכת טיפול בגזי השריפה שלו.
    אבל, זול יותר להשקיע בהונאה ויח"צ מאשר בטכנולוגיה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר