צ'ולנט (צילום: אייל טואג)
צ'ולנט (צילום: אייל טואג)

תיירות אלטרנטיבית: סיור צ'ולנטיות ברמת ויז'ניץ

ארגון הלל ישראל ערך לסטודנטים זרים וישראלים סיור בשכונה החרדית, שנועד לעודד היכרות עם הקהילה, לחיזוק הזהות היהודית ולחשיפה של סודותיה הקולינריים של השכונה

פורסם בתאריך: 12.2.18 08:09

20 סטודנטים מהטכניון השתתפו ביום חמישי בסיור הצ'ולנטיות הראשון של ארגון הלל בשכונת רמת ויז'ניץ בחיפה. בסיור שנערך בשפה האנגלית השתתפו סטודנטים מבית הספר הבין לאומי בטכניון וסטודנטים ישראלים, ובמהלכו הם שמעו גם על תנועת החסידות ועל ההיסטוריה של שכונת ויז'ניץ. הסטודנטים ביקרו בשלוש צ'ולנטיות ששוכנות ברחובות מיכאל, חרמון והרצוג, טעמו את החמין, שוחחו על נציגים מהחברה החרדית והעלו סוגיות פוליטיות ומדיניות.

יוזם הסיור הוא יובל בן ארי, מנהל ארגון הלל ישראל בטכניון ובאוניברסיטת חיפה. הארגון פועל בשמונה מוסדות להשכלה גבוהה בארץ בשיתוף פעולה עם ארגונים חברתיים ועם גופים ממשלתיים ומוניציפליים, ומטרתו היא לחזק את הזהות היהודית של סטודנטים ישראלים באמצעות חשיפה והעמקה של ההיכרות עם המגוון הרחב של קהילות וזהויות יהודיות.

בן ארי: "גרתי כמה שנים בירושלים ולמדתי להכיר לעומק את החברה החרדית. לפעמים העברתי סיור כזה לחברים, והשבוע התחלתי לשלב את זה בעבודה שלי בהלל ישראל".

לדבריו, הסיור הראשון היה מוצלח והסטודנטים התקבלו בויז'ניץ בסבר פנים יפות והוזמנו להיכנס לבית כנסת בשכונה. בתחילת הסיור סיפר בן ארי על החברה החרדית, על תנועת החסידות, על ההבדל בין הזרם החסידי לזרם הליטאי ועל האתגרים הניצבים בפני החברה החרדית בתחומי הצבא והתעסוקה, ואז עברו המשתתפים לשלב האוכל.

 

הסטודנטים מהטכניון בסיור צ'ולנט

הסטודנטים מהטכניון בסיור צ'ולנט

 

 

"בכל אחד מהמקומות יש לצ'ולנט טעם ייחודי", מסביר בן ארי, "במסעדה ברחוב חרמון תיבלו את הצ'ולנט בהרבה קינמון, ובמסעדה ברחוב הרצוג היה יותר קישקע".

חלק מהסטודנטים הזרים טעמו את המאכל המזרח אירופי בפעם הראשונה, ובמסעדה ברחוב הרצוג הם קיבלו גם הסבר משעשע על סוגי הקיגל השונים. סטודנט מאיטליה התפלא כאשר זיהה בקיגל העשוי אטריות סוג של פסטה מתוקה, וקשר מעניין נוצר בין סטודנט דובר גרמנית ששמע את הילדים דוברי היידיש והצליח לתקשר איתם בשפתו.

אחת מהשאלות שעלו במפגש נגעה לעובדה שכאשר הסטודנטים עברו ברחובות הם לא ראו נשים חרדיות. הדבר יצר שיח בנושא מעמד האשה בחברה החרדית, ובעלי המסעדות הסבירו שמדובר בזמן ארוחת הערב ושהנשים נמצאות בשעות האלה בבית ומטפלות בילדים.

"כחיפאי כמעט לא ביקרתי בויז'ניץ", אומר בן ארי, "הייתי צריך לחיות בירושלים כדי להבין את החברה החרדית. ויז'ניץ היא שכונה מנותקת משאר השכונות בעיר, והחלטתי שאין סיבה שבחיפה זה לא יהיה כמו בירושלים שבה יש סיור צ'ולנטיות בשכונת מאה שערים".

בסמסטר הבא מתכנן בן ארי להרחיב את הפרויקט גם לסטודנטים באוניברסיטת חיפה.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. שון איט

    בעלי המסעדות הסבירו שמדובר בזמן ארוחת הערב ושהנשים נמצאות בשעות האלה בבית ומטפלות בילדים. וגם כשמדובר בשעות הבוקר, בשעות הצהריים ובעצם בכל שעות היום. וחושך על פני צ'ולענט.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר