פח פסולת אורגנית (צילום: עמיעד לפידות)
פח פסולת אורגנית (צילום: עמיעד לפידות)

חבורת הזבל: רק 1,600 משפחות בחיפה מפרידות אשפה

למי שתהה, הפרדת אשפה בעיר שהחלה לפני חמש שנים נמשכת בעיקר בגלל ש”לא נעים מהתושבים”. עמיעד לפידות, האיש שהוביל מיחזור אשפה ב־400,000 משקי בית בישראל, מסביר מדוע הפרויקט הוא גירעוני

פורסם בתאריך: 12.4.18 10:49

עמיעד לפידות, מומחה לקיימות ולמיחזור אשפה, הוא האיש היודע להפוך זבל לכסף. לפידות הוביל בעשור האחרון פרויקטים של מיחזור אשפה בהיקף של 100 טון ביום שנאספו מ־400,000 משקי בית, ועיריית חיפה שכרה את שירותיו בשנת 2011 לטובת מיזם הפרדת אשפה בעיר. הניסוי שהחל בשנת 2013 בשכונות רמת חן ורמת ספיר יישאר נחלתם של תושביהן בלבד, ובעירייה אין כל כוונה להרחיב אותו מעבר לכך. שלא לציטוט מסבירים בעירייה כי לאחר שהתושבים למדו יפה כל כך כיצד להפריד אשפה לא נעים לחסל את המיזם.

לפידות, נתחיל מהשורה התחתונה – מי אשם בכך שבחיפה אין הפרדת אשפה?

“האשם הוא במדינה, וביתר פירוט – במשרד להגנת הסביבה”.

וביותר משורה אחת?

“תושבי השכונות שיתפו פעולה בצורה מרגשת. אבל – וכאן הופיע אבל גדול ואכזרי – עלויות הטיפול בפסולת לא רק שלא קטנו אלא הן גדלו. מסתבר שבישראל של שנות האלפיים זול יותר להטמין פסולת ולגרום לנזקים סביבתיים לדורות מאשר להפריד פסולת ולמחזר”.

למה הכוונה בכך שתושבים מפרידים אשפה?

“המיזם נועד להפוך אותנו התושבים, יצרני האשפה, לשותפים בפתרון על ידי הפרדת הפסולת, בעיקר הפסולת הרטובה שמהווה כמחצית ממשקל הפסולת בפח האשפה הביתי, ובכך לאפשר לתחנות המיון לבצע הפרדה יעילה יותר של האשפה. מיזם זה אמור להביא לחיסכון בעלויות הטיפול בפסולת, שמהוות בכל רשות מקומית את העלות הגבוהה ביותר בהוצאותיה אחרי חינוך”.

אפשר קצת מספרים?

“עלותו של היטל ההטמנה היא כ-125 שקל לטון. רשות שמפרידה אשפה לא אמורה לשלם את ההיטל הזה, אך בפועל, כשבחיפה ביצעו הפרדת אשפה, העירייה כן שילמה את ההיטל הזה. אם למשל מיחזרתי 25 טון פסולת אורגנית בחודש – שזה בגדול מה שמוחזר כפסולת אורגנית בחיפה בחודש – אני חוסך כ־40,000 שקל בשנה. סכום זה אמור היה לכסות את תוספת העלות בגין פינוי נוסף בחיפה. בפועל משלמת העירייה גם על הפינוי הנוסף וגם על היטל ההטמנה”.

מה קרה בפועל בחיפה?

“התושבים כאמור שיתפו פעולה יפה מאוד ולמדו להפריד בין סוגי האשפה השונים. המיזם פעל במשך שנה בשתי שכונות, אבל המשרד להגנת הסביבה שאחראי על נושא הרגולציה הסביבתית בישראל לא הצליח לגבור על קרטל הפסולת. הקרטל הוא הקובע האמיתי של עלויות הטיפול בפסולת”.

ומה קרה במקומות אחרים בארץ?

“יש מקומות שבהם הפרויקט נמשך בהצלחה, ויש ערים כמו חדרה, רעננה, באר שבע ואשדוד שירדו מזה. למרות שהמיזם היה סביבתי וחברתי והביא לחיסכון בעלויות התפעול, עלויות ההטמנה גברו על כל שיקול והפכו את המיזם הנפלא ללא כדאי מבחינה כלכלית. ומה שלא נכון מבחינה כלכלית לא יכול להחזיק מעמד לאורך זמן”.

מה זה קרטל הפסולת?

“הקרטל הוא קבוצה של קבלני אשפה שגם מטפלים בפינוי אשפה והם גם הבעלים של תחנות המעבר והמטמנות. רוב שוק הפסולת בארץ מרוכז בידיים של מספר מצומצם מאוד של קבלנים, וכך נוצרת שליטה בלתי מעורערת שלהם על התחום. הרשות להגבלים עסקיים אמורה לעסוק בזה, אבל מסיבות שונות לא עושה זאת”.

יש מסקנה מהסיפור?

“למרות הרצון הגדול של העירייה והתושבים לקחת אחריות על הפסולת ולבצע הפרדה, בשל חוסר היכולת של המשרד להגנת הסביבה לקחת אחריות המיזם לא התרומם. חבל”.

במשרד להגנת הסביבה מסבירים כי האחריות להפרדת אשפה במקור היא של הרשויות המקומיות. למה? ככה. בתגובה לשאלה בדבר הפעילות להפרדת אשפה במקור נמסר מהעירייה כי פרויקט מיחזור הפסולת לא הופסק. עוד נמסר כי הפרויקט ממשיך להתבצע לצד פעילות מיחזור האריזות המתבצעת במסגרת חוק האריזות שנכנס לתוקפו בשנת 2013 בהובלתו ובמימונו של המשרד להגנת הסביבה באמצעות תאגיד תמיר, וכי בכוונת העירייה להרחיב עוד השנה את פרישת הפחים הכתומים לשכונות נוספות בעיר. שלא לייחוס מודים בעירייה כי ההתעסקות באשפה הרטובה אינה כדאית כלכלית ואין כל כוונה להרחיב אותה מעבר לקיים. בתשובה לשאלה מדוע הפרויקט נמשך הם מסבירים כי לא נעים מהתושבים לאחר שאלה חונכו לבצע הפרדת אשפה.

 

פרסום של עיריית חיפה על הפרדת אשפה

פרסום של עיריית חיפה על הפרדת אשפה

 

 

האלכימאי

עמיעד לפידות הוגדר בשנת 2010 על ידי ארגוני הסביבה בישראל כאדם שהכי השפיע לחיוב על שמירת הסביבה בישראל. הוא משמש יועץ לארגונים, לרשויות ולפרטיים בנושא של ייצור סביבה בריאה וחיסכון בכסף, ואת זה הוא עושה באמצעות הרצאות, סדנאות וליווי אישי. בשנת 2011 הוא קיבל ביחד עם עמותת ארץ כרמל שאותה הקים את פרס השר להגנת הסביבה למצוינות סביבתית, ובשנת 2017 הוא זכה עמיעד בתואר הבינלאומי אזרח מחונן (Gifted Citizen) – הגלובוס הירוק העולמי, שניתן מדי שנה ל־30 יזמים מכל העולם.

את פרסומו הראשון בתחומי הקיימות השיג לפידות – בעל תואר ראשון ושני בהצטיינות בתכנון ערים מטעם הטכניון, רב סרן במילואים ובוגר יחידה מובחרת – לאחר שהקים במו ידיו את בית המגורים שלו בכרם מהר”ל מבוץ ומערימות קש. הבית, שנראה כצמוד קרקע רגיל, ממוזג באופן טבעי, הלבנים הוכנו מאדמת האזור, כל מרכיביו ניתנים למיחזור, הגג מייצר בכל לילה 30 ליטר מי טל רק מהפרשי הטמפרטורות ועוד.

לפידות החל בכרם מהר”ל פרויקט מיחזור אשפה מ־12 משקי בית, שתפח תוך שנים אחדות לפינוי של 100 טון פסולת אורגנית ביום מ־400,000 משקי בית בכל הארץ. לדאבוננו, בשל החלטת המשרד להגנת הסביבה להפסיק את התמיכה בפרוייקט, נעצרה כמעט בכל הארץ, הפעילות למיחזור האשפה.

 

עמיעד לפידות (צילום: רינת לפידות)

עמיעד לפידות (צילום: רינת לפידות)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר