השריפה הגדולה מעל תחנת הדלק ברוממה (צילום: היחידה האווירית של משטרת ישראל)
השריפה הגדולה מעל תחנת הדלק ברוממה (צילום: היחידה האווירית של משטרת ישראל)

השריפה הגדולה: דוח חמור של מבקר המדינה נגד העירייה

בדוח שהפרסם מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא נמתחה ביקורת קשה על התנהלותה של עיריית חיפה בגל השריפות שפקד את העיר בחודש נובמבר 2016. הממצא המרכזי: בשכונות רבות אין מספיק דרכי מילוט לשעת חירום

פורסם בתאריך: 2.12.18 18:31

מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא מתח ביקורת קשה על התנהלותה של עיריית חיפה בגל השריפות שפקד את העיר בחודש נובמבר 2016. היום (ראשון) התפרסמו הדברים בדוח מיוחד שמתייחס לשריפות, והממצא המרכזי בו הוא שבשכונות רבות אין מספיק דרכי מילוט לשעת חירום. "לתשע שכונות בחיפה יש כביש אחד בלבד לכניסה וליציאה של כלי רכב, או שהכניסות והיציאות הקיימות בהן מובילות לאותו ציר ראשי", נכתב בדוח. בתגובה לכך מסרה העירייה למבקר כי "במהלך השריפה נוצר גודש תנועה קיצוני לאורך הצירים הראשיים. גודש זה מנע מעבר חופשי של רכבי כיבוי והצלה אל השכונות הכלואות ועיכב את יציאתם של תושבים שקיבלו הוראה להתפנות".

המבקר מצא גם ליקויים בפינוי האוכלוסייה בחיפה: "במהלך גל השריפות בחיפה התפנו רוב התושבים בכוחות עצמם, ומקצתם נזקקו לסיוע כוחות הביטחון והעירייה". לדברי המבקר, לצד הירתמותה של העירייה והמאמץ שהיא עשתה כדי לסייע בפעולות הפינוי "עלה כי במרכז ההפעלה לא היה מידע אלו צירים נחסמו ובאלו מקומות יש צורך לסייע בפינוי. העירייה לא מיפתה את המוסדות שבהם מתגוררות אוכלוסיות מיוחדות כמו קשישים, נכים, חולים ובעלי צרכים מיוחדים שעשויות להזדקק לעזרה מיוחדת בפינוי, ולכן לא התריעה בעניינם בזמן אמת לפני כוחות ההצלה. תוכניתה של העירייה להקצאת אמצעי הסעה לפינוי לא צלחה, ומתוך עשרה אוטובוסים שהיא הזמינה לצורך הפינוי הגיע רק אוטובוס אחד לאזור השריפה עקב עומסי התנועה הכבדים וחסימת הצירים".

בסעיף ליקויים בפינוי מוסדות חינוך כתב המבקר: "פינוי בית הספר רוממה ניגונים (בשכונת רוממה החדשה; ש"מ) התנהל ללא פיקוח של העירייה, וקבוצת תלמידים ומורים נותרה סמוך למוקד השריפה ללא ליווי של נציג עירייה, אף שהיא קבעה שקיים צורך בלווי כאמור".

 

 

ממצאים נוספים שעולים מהדוח הם שברכס הכרמל אין תשתיות מים מספקות ושמרכז ההפעלה של עיריית חיפה, שהוא המקום שבו פועל מטה החירום, לא תפקד כנדרש בשעות הראשונות של השריפה ו"לא קיבל מידע רציף מהחפ"ק (חדר פיקוד קדמי; ש"מ) האחוד ומרכב החפ"ק העירוני, ולא היתה לו תמונות מצב מלאה של המתרחש באזורי השריפות".

מהדוח עולה עוד כי במהלך גל השריפות לא היו אישורי מעבר לבעלי תפקידים חיוניים בעירייה, ובשל כך עיכבה המשטרה את הגעתם ומחלקם היא אף מנעה את הגישה לאזור השריפות "ולכן נפגעה יכולתם לבצע תפקידים".

בנושא הפיצוי לניזוקים מהשריפה כתב המבקר: "עיריית חיפה לא נערכה כנדרש להגשת התביעות לקרן הפיצויים".

המבקר ציין שגל השריפות המדובר היה החמור ביותר בתולדות המדינה בנזק לרכוש ולסביבה. בחיפה פונו 60,000 תושבים מ-11 שכונות ומוסדות ציבור, 1,800 דירות נפגעו, וכ-350 מהן נשרפו כליל.

המבקר התייחס בדוח גם לאי מיפוי של בניינים רבי קומות ולהיעדר תחזוקה של מערכות לגילוי אש ברבי הקומות. לפי הנתונים, בחיפה נמצאים 2,805 בניינים גבוהים (28-13 מטר) ו-132 רבי קומות (29 מטר ומעלה). ברחובות אורן והפרחים ברוממה החדשה שנפגעו בשריפה מצויים כעשרה בניינים רבי קומות. בתגובה לכך מסרה העירייה למבקר כי אחת לשנה היא מקבלת נתונים מעודכנים מהמרכז למיפוי ישראל. המבקר ציין בדוח מכתב שכתב מנכ"ל תאגיד המים מי כרמל בחודש יולי 2017 לעירייה תחת הכותרת "מבנים גבוהים – תפעול נכון או מלכודת של צרות". במכתב פירט המנכ"ל את הבעיות והוסיף שהעירייה "צריכה להיות מודעת לסיכון הקיים בבניינים רבי קומות בשל הטיפול הלקוי במערכות".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. לתבוע את יהב באופן אישי אחרי שהתרברב שהוא "אישית" יישם את הלקחים מאסון הכרמל

    לתבוע את יהב5m
    ראש העיר חיפה לשעבר יונה יהב עסק יותר בלהתעופף על חשבוננו בחו"ל מאשר ליישם את הלקחים והדרישות אחרי אסון הכרמל, לכן קבלנו שוב את השריפה ב-2016 וגם אחריה מסתבר מהביקורת לפני שנה שלא נעשה כלום.
    זה האיש שהצטלם לקמפיין השקרי שלו עם מטוסי כיבוי ואמר יש על מי לסמוך.
    הגיע הזמן להעמיד אותו לדין על הפקרת בטחון תושבי העיר, סכום התביעה האישית שצריכה להיות מכיסו האישי: כל מליוני השקלים שהוא והסגנים שלו בזבזו מכיסנו על טיולים בעולם משך 10 שנים.

  2. ששון

    הרי כולם ידעו שיהב כשל בטיפול השריפות בצורה כרונית כושלת ביותר!!! ומה המנותק מהמציאות והטיפש השמן הזה עשה??? פרסם את זה בקמפיין הראשי שלו בבחירות!!!!??? ירה לעצמו ברגל בלי לדעת.

  3. לא ממצביעי/אוהבי יהב

    הדו"ח צריך להיות התנעה של תהליך למידה וישום. לגבי דרכי גישה – יש בעיה אובייקטיבית של טופוגרפיה וצפיפות מכוניות.
    לעניין יונה וקמפיין "ברגע האמת" – זה נכון, אבל אני דווקא זוכר לו תפקוד אמיץ ואינטנסיבי במלחמת לבנון ה-2 ב-2006.

  4. אין שום נקודת אור

    לכותב מעלי בוא נבין משהו: אם עיריית חיפה ויהב היהיר היו מיישמים ב2006 את הלקחים מריבוי השריפטת כתוצאה מנפילת טילים ומתגברים את הכבאות ורוכשים כבאיות ובונים מאגרים לחרום כנראה היה נמנע אסון הכרמל 2010.
    יש פה מחדל מתגלגל שכולו אחריות יהב והסגן שלו שהעה ראש רגוד ערים לכבאות רמי דותן. גם ההתנהלות של הכבאות בלבנון השנייה הייתה מחדל רק בנס ענק לא היו שריפות ענק בצק פוסט כמו המכל הבוער בתחילת 2017

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר