בית הספר נאות פרס (צילום: שושן מנולה)
בית הספר נאות פרס (צילום: שושן מנולה)

מדוע אין לציבור הדתי בנאות פרס היכן להתפלל?

1,700 הדירות בשלב הראשון של שכונת נאות פרס בחיפה כבר אוכלסו ברובן והרחבתה ב-5,072 דירות נוספות כבר יצאה אל הדרך, אך לאלפי התושבים בשכונה אין בית כנסת. בשבתות ובחגים רשאי ציבור המתפללים להשתמש בכיתה בבית הספר נאות פרס, אך במהלך השבוע הם נאלצים לתור אחר מקומות חלופיים

פורסם בתאריך: 5.1.19 18:10

למרות שהשלב הראשון של שכונת נאות פרס בחיפה כבר אוכלס ברובו ועל אף שהתוכנית להרחבתה ביותר מ-5,000 דירות כבר יצאה אל הדרך, עדיין אין בשכונה בית כנסת שישרת את אלפי תושביה.

בשנת 2013 אושרה התוכנית להקמת השכונה, ובאוקטובר 2014 הונחה אבן הפינה במעמד נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס שעל שמו היא קרויה. הקמתה נועדה להגדיל את היצע הדירות בחיפה, ובכך למשוך זוגות צעירים אל העיר ולמנוע את ההגירה השלילית ממנה. קרבתה של נאות פרס אל תחנת הרכבת חיפה חוף הכרמל ואל מתחמי ההייטק במבואות הדרומיים של העיר אמורה היתה להוות אבן שואבת למשפחות צעירות. השלב הראשון של השכונה כולל כ-1,700 דירות, ובשלב השני ייבנו בה 5,072 דירות נוספות על פני שטח של 748 דונם. בכך הפכה השכונה לאחת מהשכונות הגדולות בארץ, גם אם בינתיים רק על הנייר.

אך למרות פיתוחה של השכונה נשמעות ביקורות רבות על תכנונה האורבני שנועד "כך שתושביה יוכלו להגיע מביתם למבנים ציבוריים בהליכה רגלית בשטחים ציבוריים פתוחים ובגשרים להולכי רגל”, כפי שנכתב באתר העירייה. אלא ששאיפות לחוד ומציאות לחוד, ונוסף על בעיות כמו כבישי כניסה לשכונה ויציאה ממנה ועל טענותיהם של תושבים רבים שאירועים באיצטדיון העירוני גורמים להם להיות נצורים בבתיהם, כעת מתברר שתושבים שרוצים להתפלל צריכים לחפש דרכים יצירתיות לעשות כך. הסיבה: איצטדיון, קניונים ופארקי הייטק – יש, טבל אין בה ולו בית כנסת אחד.

עיריית חיפה אמנם הקצתה שטח להקמת בית כנסת בשכונה, אך הדבר תלוי בתקציב מהמשרד לענייני דת ובתרומות. כדי לפתור את המצוקה הציעה ראש מינהל החת"ר (חינוך, תרבות ורווחה) בעירייה אילנה טרוק להקצות לציבור המתפללים כיתה בבית הספר בשכונה, וסוכם כי המתפללים יוכלו להשתמש בכיתה בשבתות ובחגים. אלא שבחודשים האחרונים החלו להתקיים בבית הספר גם תפילות ערבית, ותלונות בעניין התגלגלו לאחרונה לפתחה של מחזיקת תיק החינוך בעירייה סיגל ציוני. לאחר שיחות שניהלה עם מנהלת בית הספר אסתי אזולאי ועם חבר מועצת העיר אורי אוזן מש"ס החליטה עציוני לא לאפשר למתפללים להשתמש בכיתה על בסיס יומי אלא בשבתות ובחגים בלבד כפי שסוכם עם טרוק.

 

 

אוזן, עירוב של דת ופוליטיקה?

"אם אנחנו צריכים לחפש בכל יום מקום אחר ברחבי שכונת נאות פרס כדי לקיים שיעור תורה ותפילת ערבית, הרי שזו בושה לעיריית חיפה. ציוני היתה צריכה להתגמש ולאפשר לנו להשתמש בבית הספר בכל יום תוך כדי הסדר לפי התנאים של בית הספר ותוך הבטחה שהציוד של בית הספר לא יינזק ושהשימוש של המתפללים בו לא יפגע בניהול השוטף של בית הספר. טרוק באמת ניסתה לפעול לטובתנו ואפילו הבטיחה שאם נמצא מקום אחר בשכונה שבו אפשר להפעיל בית כנסת היא תנסה לעזור לנו עם תשלום השכירות".

גורמים בעירייה טוענים שמי שצריך לדאוג להקמת בית הכנסת זה משרד הדתות.

"זה בכלל לא משנה. אי אפשר להתעלם מציבור שלם שאין לו איפה להתפלל ביום חול ולזרוק אותו".

ציוני מסרה בתגובה: "המשמעות והחיוניות של בתי כנסת כחלק ממערך הצרכים הקהילתי בכל השכונות העיר היא חשובה ואיננה מוטלת בספק, ולכן נכון וראוי היה שכבר משלב התכנון הראשוני יימצא פתרון לתושבים שמעוניינים בבית כנסת בשכונה על ידי משרדי הממשלה וכל הגורמים הרלוונטיים שתפקידם הוא לדאוג למוסדות דת. בית הספר בנאות פרס הוא מתחם שמוגדר כמוסד חינוכי שצריך לתפקד ולשרת בראש ובראשונה את ייעודו כבית ספר ולתת מענה מיטבי לצורכי התלמידים לפני כל דבר אחר. מתוך רצון לסייע ולתת מענה אפשרו למתפללים להשתמש בכיתת לימוד בשבתות וחגים עד למציאת פתרון קבוע, ובמקביל הוצע לקהילה לשכור מתחם שיוכל לשמש כבית כנסת במתחם קסטרא הסמוך לשכונה. עם כל הרצון הטוב וההבנה, לא ניתן להתאים פעילויות בית ספריות חינוכיות ואירועים שמתקיימים אחר הצהריים ולשתק באמצע השבוע את בית הספר לטובת בית הכנסת ולשימוש של אירועים כגון שיעורי תורה ואזכרות. נוסף על כך נדרשו הוצאות כספיות שבית הכנסת לא מממן ואיננו משתתף בשום עלות ושבית הספר נאלץ לספוג מכספי ניהול עצמי ועל חשבון התקציב הבית ספרי המיועד כאמור לשמש, ובא על חשבון, רווחת התלמידים כגון התקנת מערכת אזעקות נפרדת שתותאם לשעוני שבת. כמו כן קיבלנו תלונות רבות על הפרעה, על קיום פעילויות, על פלישה לכיתות נוספות ללא תיאום עם הנהלת בית הספר, על נזקים לכיתות, על בעיות ניקיון ותחזוקה, על תשלומי מים וחשמל גבוהים ועל שימוש שחרג מהמקובל ומהסיכום המקורי והפריע לפעילויות השוטפות בבית הספר, ולא אחת אף הוזעקה המנהלת, שמתגוררת ביישוב מרוחק, בסופי שבוע, בשבתות ובחגים – דבר שלא יעלה על הדעת. האם המנהלת צריכה להיות מוטרדת מעבר לשעות העבודה בנושאים שאינם קשורים לעבודת החינוך ולתפקד כגוי של שבת? למנהלי בתי הספר יש עבודה מרובה ותובענית ומספיק אתגרים מורכבים להתמודדות במערכת החינוך. עוד יצוין שיש גם סוגיית ביטוח שצריכה להיבדק ושנדרשת בדיקת הייעוץ המשפטי על המשמעויות ועל ההשלכות בנוגע להכנסת עמותה למוסד חינוכי. כמחזיקת תיק החינוך מחובתי לדאוג ולוודא שמוסדות החינוך ישמשו בדיוק את המטרה ואת הייעוד שלשמם הם קיימים, ושתשתיות והמשאבים הכספיים ישמשו את התלמידים. לא נאפשר פגיעה והפרעה לאורחות החיים בבתי הספר".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. אורן ולנסקי

    צריך לחכות לבניית החלק השני של השכונה.. ויחד איתו לבנות את הבית כנסת.. שיהיה באמצע.. בין החלק החדש לישן.
    בינתיים שיתפללו בבית הספר, גם ככה יש להם בקושי מניין..
    בשביל בנאדם אחד לא זורקים מיליונים על מבנה.

  2. הורה

    כהורה הייתי די לחוץ, אם ילדי היו לומדים בבית ספר כשיהודים, זכרים, מבוגרים מסתובבים בחצר המבנה חופשי, ללא פיקוח. עאלק הולכים להתפלל…

  3. דתי

    להורה ה"מודאג":
    יש משפט שאומר "הפוסל – במומו פוסל", המבין יבין.
    אני אחד מהמניין הקבוע ואף אחד לא מהקבועים ולא מהאורחים באים לצוד ילדים ואנחנו באים בזמנים שהילדים שלך לא אמורים להיות שם…בשבתות.
    קנינו את הבית במיטב כספנו וכמו בכל מקום אחר אנחנו זכאים למקום להתפלל ועצוב שרק בשבתות וחגים.

  4. אחד מי יודע..

    מי צריך בית כנסת – מיותר , מפלה ומבזה נשים…. צריך להתקדם… מקווה שלא יצליחו לגייס כסף ולבנות אותו. עדיך שיתרמו את הכסף למדע ולרפואה

  5. עידן

    טוב לדעת עד כמה בורות ושנאה לדת(כנראה מקנאה וחוסר משמעות בחיים) יש ליצורים חיים בימינו
    מאחל לך שתזקק הרבה לתרומות ולמדע בחייך.

  6. עידן

    ואז תבוא לבתי כנסת בוכה ומחפש רב שיברך ויושיע…כמו כל הפוצים הצבועים.

  7. לא לבית כנסת בכל פינה

    אולי בניגוד אליך דוקא יש לחילוניים עומק ותוכן בחיים והם לא צריכים לברוח לדת פרמיטיבית ומפלה

  8. שלום

    בכל פינה בית כנסת?
    הבית כנסת הכי קרוב זה בטירת הכרמל מרחק של כ25 דקות הליכה
    אם היית מלא תוכן לא היית מגיב לנושא שלא קשור אלייך

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר