היצירה "מק ישו" (צילום מתוך אתר מוזיאון חיפה)
היצירה "מק ישו" (צילום מתוך אתר מוזיאון חיפה)

בקשה למתן צו מניעה נגד העירייה ומוזיאון חיפה

הכנסייה היוונית אורתודוקסית והכנסייה היוונית הקתולית הגישו לבית המשפט המחוזי בחיפה בקשה דחופה למתן צו מניעה נגד חברת מוזיאוני חיפה ועיריית חיפה שיאסור את היצירות "מק ישו" ו"קן, ישו המושיע" במוזיאון חיפה

פורסם בתאריך: 14.1.19 07:57

הכנסייה היוונית אורתודוקסית בחיפה, באמצעות נציגה האב דימיטריוס סמרה, והכנסייה היוונית הקתולית בעיר, באמצעות נציגה האכרמנדריט אגאביוס אבו סעדה, הגישו לבית המשפט המחוזי בחיפה בקשה דחופה למתן צו מניעה זמני נגד חברת מוזיאוני חיפה ועיריית חיפה. בפנייה, שאותה הגישו עוה"ד קייס נאסר ותומס דאמיאנוס, מתבקש בית המשפט להוציא צו מניעה שיאסור להציג את היצירות הפוגעניות "מק ישו" ו"קן, ישו המושיע" במוזיאון חיפה.

"התמונות פוגעות בלב לבם של סמלי הכנסייה – מריה הקדושה וישו המשיח – והצגתם בצורה כזו מבזה בצורה בוטה את הדת הנוצרית, את אדני האמונה הנוצרית, את קדושת הכנסיות ואת רגשות המאמינים", נכתב בבקשה, "עיריית חיפה היא רשות ציבורית שבתחומה חיים אנשים מעדות שונות, ואין בסמכותה לפגוע ברגשותיה של עדה כזו או אחרת, ודאי לא באמצעות מוזיאון ציבורי שנמצא בשליטתה. הצגת היצירות, שהיא פגיעה גסה והעלבה חמורה לדת הנוצרית, אינה נכללת בגדר חופש ביטוי מותר בדין הישראלי. חופש ביטוי לעולם לא יכול להיות חופש לבזות סמלים ודמויות מרכזיות בדת. מאז נפגשנו עם נציגי המשיבים (המוזיאון והעירייה; ב"כ) וביקשו להסיר את החומרים הפוגעניים מהמוזיאון, אך המשיבים סירבו לכך. מטעם זה מוגשת הבקשה עתה ובדחיפות, ובה מתבקש בית המשפט הנכבד לעצור את הפגיעה הגסה והחמורה באמונתה וברגשותיה של העדה הנוצרית".

כדי לחזק את טענתם צירפו העותרים את המכתב ששלחה שרת התרבות מירי רגב למנכ"ל חברת המוזיאונים נסים טל ובו כתבה כי "יש סמלים מקודשים שהם הרבה מעבר לביטוי האמנותי ושפגיעה בהם עלולה להפר את המרקם העדין שעליו מושתתת החברה הדמוקרטית שלנו, שאחד מיסודותיה הוא כבוד לרגשות הדתיים של זולתנו. אסור שבשם חופש הביטוי יתקיים חופש ביזוי לכל דת, תהא זו אשר תהא".

כמו כן צירפו גם את גילוי הדעת של הפטריארכיה ושל ראשי הכנסיות בישראל, שבו הם דרשו להסיר את היצירות הפוגעניות לטענתם ולהתנצל באופן רשמי על הפגיעה.

 

 

עו"ד נאסר: "הגשנו בקשה דחופה לבית המשפט המחוזי שיוציא צו מניעה נגד העירייה על מנת להפסיק את הצגת היצירות הפוגעניות. אני מקווה שתהיה היום החלטה בעניין הזה. היצירות פוגעות בסמלים הכי מרכזיים והכי קדושים בדת הנוצרית שהם מריה הקדושה וישו המשיח. זהו לא חופש ביטוי. חופש הביטוי הוא לא החופש לבזות את סמלי הדת ולפגוע ברגשות של מאמינים".

 

עו"ד קייס נאסר

עו"ד קייס נאסר

 

סגן ראש העיר הרב דובי חיון, המשמש מחזיק תיק התרבות בעיריית חיפה: "אני מאמין שבית המשפט לא יקבל את הבקשה. לדעתי אין פה עבירה פלילית או אחרת שבית המשפט יכול לפסוק בה. בית המשפט לא יכול לצנזר דבר מהסוג הזה אלא אם חס וחלילה יש בו הסתה לאלימות או לגזענות. במיצג הזה אין לא את זה ולא את זה. זכותם של המבקשים לפנות לבית המשפט – זוהי דרך דמוקרטית, ואני מכבד אותם ומבין לרגשותיהם. נראה מה בית המשפט יחליט. בכל מקרה עדיף כך ולא אלימות".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. אולי כדאי להוציא צו נגד הכנסייה בעצמה?

    מי הם שיכתיבו מה אסור ומה מותר?
    עשרות יצירות נעשו על סמלי דת יהודיים וכמה פעמים הרבנות הראשית הוציאה צו מניעה כנגד?
    הגיע הזמן שהערבים ישתנו ויהיו נאורים.
    אבל ממה שאנחנו כבר מכירים,המדינה משקשקת מעימותים אלימים עם ערבים ובית המשפט בטח יקפוץ על ההרמה להנחת, והיצירה תגנז בוודאות.
    מי אמר שכוח ואלימות לא קובעים מציאות?

  2. תחילת מעשה במחשבה.

    אוצרת התערוכה צריכה לחשוב לפני מעשה. האמנות העכשווית, עליה מקבלים סטודנטים תואר BA, MA היא בעייתית. כשהקוד'קוד ריק, הכל נראה כמו יצירת אמנות. העיקר לעשות פרובוקציות, בשם הדמוקרטיה. גם נושא ההפגנה האלימה היא בעייתית, כקיים בית משפט ויכול לפסוק, כמקובל במדינה דמוקרטית, ולא להתנהל כמו במדינה שבטית. והמבין יבין.

  3. מי שמחפש להעלב גם ימצא סיבה

    אבל ביצירות האלה אין דבר פוגעני, אלא אמירות על דת, צרכנות והקשרים ביניהן. צנזור של היצירות יפגע בחופש האמנות שכולל אגב גם זכות להכעסה ולפרובוקציה, גם אם כאן ממש מאלה. וגם יתן פרס להפגנה האלימה.
    נראה שמישהו חיפש לעשות פרובוקציות, ובהחלט יכול להיות ששרת תת התרבות מנסה למשוך בחבל משני קצותיו כדי ללקט כמה קולות לפריימריז.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר