קרונית המבחן של הרכבלית (צילומים: רן גליקמן)
קרונית המבחן של הרכבלית (צילומים: רן גליקמן)

שלושה רכבלים נוספים מתוכננים לקום בחיפה

לפי דוח מבקר המדינה שפורסם השבוע, חברת יפה נוף ביצעה תכנון להקמת שלושה רכבלים נוספים לזה המוקם כיום, שיחברו את רכס הכרמל מערבה, מאזור מרכז חורב ומגן האם לתחנת מרכזית חוף הכרמל. המבקר העיר למשרד התחבורה על התמשכות ההליכים

פורסם בתאריך: 16.3.19 18:28

בפרק על פרויקט הרכבל מהצ'ק פוסט לטכניון ולאוניברסיטת חיפה בדוח מבקר המדינה על משבר התחבורה הציבורית בישראל אמנם נמתחה ביקורת על העיכובים בקידום הפרויקט, אך לצד הביקורת ראוי לשים לב גם למידע חדש שנחשף בדוח וצופה אל העתיד. לפי הדוח שפורסם ביום רביעי, החברה העירונית לתשתיות ותחבורה יפה נוף השייכת לעיריית חיפה ביצעה תכנון להקמת שלושה רכבלים נוספים – מרכס הכרמל מערבה.

מידת הפירוט של תכנון הרכבלים החדשים אמנם לא מוצגת בדוח, אך המבקר מגדיר בפירוש את עבודת התכנון כתוכניות ואף מצביע על תוואי הרכבלים – מתחנת מרכזית חוף הכרמל לאזור מרכז הכרמל ולאזור צומת חורב (אם כי לא מפורט בדוח לאיזה אזור יגיעו שני רכבלים ולאיזה אזור יגיע רק אחד).

בדוח נכתב כי "על פי תוכניות חברת יפה נוף יוקמו שלושה קווים נוספים של רכבל באזור המערבי שיחברו את מרכז חורב ואזור גן האם אל התחנה המרכזית חוף הכרמל". יצוין כי שלושת הרכבלים תוכננו כבר בקדנציה האחרונה של יונה יהב כראש העיר (הפרק על הרכבל בדוח הביקורת הוכן בתקופה שבין אוקטובר 2017 לפברואר 2018).

 

 

בקדנציה הקודמת לא הצליחה העירייה לגייס את התקציבים הדרושים לסלילת שני הכבישים מרכס הכרמל מערבה שקיימת תוכנית מאושרת לביצועם – כביש כבביר-נוה דוד וכביש רמת בגין-דרך פרויד. שני הכבישים אמורים להפחית את עומסי התנועה ברכס הכרמל ולווסת את גודש כלי הרכב. נחיצותם של הרכבלים מהרכס מערבה – כלי תחבורה אלטרנטיבי לכלי רכב פרטיים מזהמי אוויר – מתחדדת על רקע עובדה נוספת: הפעם האחרונה שבה נסלל בחיפה כביש מרכס הכרמל מערבה היתה לפני כ-43 שנים, כאשר בשנת 1975 נסלל כביש פרויד מצומת חורב עד לכביש חיפה-תל אביב הישן. בנסיבות אלה, ההערכה היא שגם ההנהגה החדשה של העירייה בראשותה של עינת קליש רותם תתמוך בשלושת הרכבלים החדשים מהרכס מערבה.

יש לקוות כי מיזמי הרכבל החדשים יקודמו ויבוצעו במהירות, בניגוד לפרויקט הרכבל לטכניון ולאוניברסיטה שדוח המבקר חושף כי מפרידות 25 שנים בין תחילת תכנונו בשנת 1993 לבין תחילת ביצועו במרץ אשתקד. בדוח צוין כי בשנת 1999 הכיר משרד התחבורה בפרויקט כפרויקט תחבורתי במטרופולין חיפה, ובשנת 2013 הוא החליט לקדמו כפרויקט תחבורתי ממשלתי באחריותו.

על התמשכות ההליכים העיר המבקר למשרד התחבורה, שבתשובתו למבקר קשר חלק מהעיכובים בצורך להעברת מקרקעין הדרושים לפרויקט לשליטת המדינה על מנת להבטיח את פעילות הרכבל לתקופה ארוכה.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. מוישהלה

    לפי הפרסומים רטש העיריה החדשה היתה נגד הרכבל ולא רק נגד המטרונית אותה הצחיחה לבטל במסגרת עידוד התחבורה הציבורית.

  2. אורי

    פרויד לא הוקם במלואו ב 1975. לא זוכר בדיוק, אבל לדעתי מדובר על 20 שנה מאוחר יותר. גם זה לא בדיוק היום.

    מה שכן בוצע אז, לקראת ביקור סאדאת ב 1977 , זה הרחבת שדרות הנשיא ומוריה. וכבר אז זה לא היה מי יודע משמעותי.

  3. דו"ח כושל רדוד וחבל מאד עליו

    דו"ח המבקר – 1000 עורכי דין קשקשנים שלא מבינים בתחבורה ציבורית ומגיעים לבנייני מבקר המדינה רק ברכבם הפרטי
    אין להם מושג שרכבל זה לא תחבורה ציבורית. שרכבל לא אמין. שרכבל דורש את התחזוקה הכי יקרה מכל כלי התחבורה.
    שהוא לא פעיל ברוח בחורף. שהוא איטי יותר מאוטובוס בפרויד.
    אין להם מושג הם רק בדקו מכרזים ו"התמשכות הליכים". אבל אלו הליכים כושלים שמוטב היה שייגנזו ולא יתמשכו.
    פשוט דו"ח מבקר המדינה בנושא שבו אין לו בכלל מושג, מלא כשלים פנימיים במסקנות ובהמלצות.
    מחריד הרדידות בנושא, דו"ח שכולו עסק רק בבירוקרטיה של קבלת ההחלטות ולא אם הן נחוצות וראויות.

  4. Dr NO

    רכבת סופר מהירה בין חיפה לתל אביב bullet train זה הדבר היחיד שיציל את עירנו. כך נהפוך למעין פרבר של תל אביב עם זמן נסיעה של 20 דק'. חבל שמבזבזים את כספנו על פרוייקטים פחות חשובים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר