עולים תלמידי הקולפן (צילום: שני גורמן)
עולים תלמידי הקולפן (צילום: שני גורמן)

אולפן מיוחד ללהט"בים נפתח בבית הקהילות

במסגרת הקולפן - שילוב של המילים קווירי ואולפן - מתרגלים עולים חדשים מהקהילה הלהט"בית מושגים בעברית הקשורים לנושאים המעסיקים אותם וקשורים לזהותם. במפגש הראשון שנערך בבית הקהילות לגאווה וסובלנות השתתפו 15 עולים

פורסם בתאריך: 15.3.19 10:01

ביום שלישי החל לפעול בבית הקהילות לגאווה וסובלנות אולפן לתרגול עברית לעולים מהקהילה הלהט"בית. האולפן קרוי קולפן (שילוב המילים קווירי ואולפן) קווירי) והוא נפתח במסגרת התוכנית "LGBT עולים" שפועלת כבר שנתיים בבית הקהילות בירושלים ובתל אביב. הקולפן נועד למפגשי היכרות בין עולים מכל המדינות ולתרגול עברית מדוברת שמוצעים ללא עלות וללא התחייבות.

במפגש הראשון שארך כשעתיים וחצי השתתפו 15 עולים בעלי שליטה בעברית ברמות שונות שתרגלו עברית מדוברת, למדו אוצר מילים ושאלו שאלות. "העולים התלהבו מאוד ואמרו שהם רוצים להמשיך", מספרת שני גורמן, המנחה של תוכנית הקולפן בחיפה.

גורמן – בלשנית, חוקרת שפות ומתורגמנית בשפת הסימנים – מציינת שהקולפן לא דומה לאולפן סטנדרטי מכיוון שלא עוסקים בו בדקדוק עברי  ומעדיפים להתמקד בדיון בעברית על הקהילה הלהט"בית תוך עיסוק בנושאים רגישים: "יש מקום לשאול על עברית כשפה, אבל הקולפן מאפשר דיבור חופשי על דברים אינטימיים שקשורים לעולם הלהט"ב ושרלוונטיים לחייהם, אשר בדרך כלל מתביישים לדבר עליהם באולפן הרגיל. הכל מתרכז סביב השאלות מה חשוב למי שהזהות שלו היא חלק מעולם הלהט"ב ואיך אנחנו יכולים להנגיש זאת לעולים כדי שהם ירגישו בנוח לדבר על עצמם ולשאול שאלות על אנשים מהקהילה שלהם. אנשים לא מרגישים בנוח לשאול באולפן רגיל שבו מדברים עברית תקנית על מושגים או מילים כמו הומואים, לסביות, טרנסים, א-מיניים או פוליאמוריה".

 

הלוח בקולפן בחיפה (צילום: שני גורמן)

 

 

אחד מהדברים שעלו במפגש הוא הכינויים התקניים והלא תקניים בעברית לחלקי גוף. "הקולפן מיועד בין השאר לעולים שרוצים לדעת איך למשל לדבר על בן זוג טרנסג'נדר בלי לפגוע באף אחד, כי ייתכן שבמדינות שמהן הם עלו מדברים אחרת. למילים שונות יש משמעות אחרת בכל שפה".

גורמן עבדה על היוזמה של פתיחת הקולפן בחיפה במשך שנה וחצי, והמפגש הבא יתקיים ב-28 במרץ. במהלך השנה מתכנן בית הקהילות לעבוד בשיתוף עם ארגונים כמו הסוכנות היהודית, שותפות חיפה-בוסטון ופרויקט תגלית במטרה להביא צעירים להט"בים לבקר בבית הקהילות ולתרגל עברית בקולפן.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר