נמל המפרץ
נמל המפרץ

"דרישת העירייה היא בלתי מידתית ובלתי סבירה"

בתשובתה לערר שהגישה עיריית חיפה לתוכנית המפורטת לנמל המפרץ טוענת הוועדה המחוזית כי הדרישה להשהות את אישור התוכנית ולהאריך ל-2,400 מטר את אורכו של מסלול ההמראה והנחיתה בשדה התעופה מתעלמת משיקולים כלכליים ומעבודות הבנייה והפיתוח בשטח

פורסם בתאריך: 29.3.19 07:57

בתשובת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה לערר שהגישה עיריית חיפה על החלטת הוועדה לאשר את התוכנית המפורטת לנמל המפרץ נטען כי דרישת העירייה להשהות את אישור התוכנית היא בלתי סבירה, ולכן יש לדחות את הערר. כפי שפורסם ב"כלבו – חיפה והצפון", העירייה בראשותה של עינת קליש רותם דרשה בערר שהוגש לוועדת הערר הארצית להאריך ל-2,400 מטר את אורכו של מסלול ההמראה והנחיתה בשדה התעופה בחיפה.

נמל המפרץ נמצא אמנם בשלבי בנייה מתקדמים, בהסתמך על תוכנית מתאר ארצית לייבוש שטחי ים שאושרה בפברואר 2014, אך לא ניתן יהיה להפעילו ללא אישור התוכנית המפורטת שיזמה חברת נמלי ישראל ואשר קובעת את השימושים המדויקים בנמל.

שדה התעופה בחיפה, שאורך מסלולו הוא 1,300 מטר, מאפשר כיום טיסות פנים ארציות לאילת ולשדה דב, כמו גם טיסות בין לאומיות ליעדים קרובים באזור אגן הים התיכון כמו קפריסין, רודוס וכרתים. בתחום התעופה הנחת היסוד היא שככל שהמסלול ארוך יותר ניתן להמריא ממנו ליעדים רחוקים יותר. בבסיס השיח הציבורי בעיר סביב שדרוגו של שדה התעופה ניצבת בשנים האחרונות ההערכה שלפיה הגדלת טווחי הטיסה מחיפה ואליה תהפוך את העיר גם למוקד הלינה המלונאי של התיירים הבאים מחו"ל, ובכך יחוזקו באופן ניכר כלכלת העיר וענף התיירות בה.

הארכה של המסלול ל-1,900 מטר מסתיימת בקו המים לשעבר, ומעבר לו כבר נמצא שטח הים המיובש המיועד לנמל המפרץ, כך שלמעשה נתיב ההארכה של השדה ל-2,400 מטר נחסם. בערר נכתב: "על מנת למקסם את הפוטנציאל של שדה התעופה, יש לשאוף לאפשר תכנון של מסלול באורך של כ-2,400 מטר, שיאפשר טיסות ליעדים בין לאומיים בציי המטוסים הרלוונטיים לפעילות מסחרית מסוג זה".

 

 

בתשובת הוועדה המחוזית לערר נטען כי מגבלות גובה הבנייה שיחולו על נמל המפרץ בשל סמיכותו לשדה התעופה מותאמות לתוכנית תשתית לאומית (תת"ל 80) שיוזמת רשות שדות התעופה ואשר מציעה אורך מסלול מירבי של 1,800 מטר ברוטו (כולל אזורי בטיחות). "כל שינוי באורכו של המסלול, ובמיוחד הארכתו לכיוון ועל תחום הנמל, מחייב בחינה מחודשת של מגבלות הגובה", צוין בתשובת הוועדה המחוזית.

בהמשך תשובתה ציינה הוועדה כי "דרישת העירייה להשהות את אישור תוכנית נמל המפרץ עד למיצוי תהליכי התכנון הכולל לשדה התעופה על מנת לא לסכל את ההליך שיבחן את הארכת המסלול היא בלתי מידתית ובלתי סבירה". בנימוקים לטענה זו צוין: "הקמת רציף הנמל מושלמת בימים אלה, נעשות עבודות רחבות היקף לחיבורו לתשתיות וקיימות התחייבויות של המדינה בסכומי עתק להקמת הנמל בלוח זמנים מוסכם. התעלמות משיקולים כלכליים ומעבודות הבנייה והפיתוח הקיימות בשטח, והשהיית הדיון למועד עתידי עלום היא, בנסיבות אלה, בלתי סבירה באורח קיצוני".

חשוב להדגיש כי קליש רותם אינה מתנגדת להפעלת נמל המפרץ, ובערר טוענת העירייה בראשותה כי תוך יישום של "שינויים קלים בלבד" ניתן לאפשר את שני השימושים – שדה תעופה מוארך מסלול ונמל ימי. השינוי שמציעה העירייה הוא גריעת שטח של כ-50 דונם בהמשך המסלול בתחום נמל המפרץ על אף ששטח זה כבר נמסר למפעיל הנמל, ומתן שטח חלופי באותו היקף לפעילות נמלית באזור שיועד לנמל דלקים בתחום הנמל, אך בשלב זה לא ניתן להפעיל בו נמל דלקים – פעילות שהותנתה באישור תוכנית מפורטת אחרת.

נמל הדלק בנמל המפרץ אמור להחליף את נמל הדלק הישן בעיר התחתית. מכיוון שהצעתה היא להמיר לנמל מכולות שטחים בנמל המפרץ המיועדים לנמל דלק, העירייה טוענת בערר כי "את שטחי האחסון של נמל הדלק שייגרעו בהצעה זו ניתן למקם בשטחי מסוף הכימיקלים הסמוך". הצעה תמוהה זו לתגבור מסוף הכימיקלים במיכלי דלק תחייב כמובן בחינה סביבתית של השלכותיה, אך בשלב זה ניתן לומר שהיא משקפת מבחינת העירייה את המשך מדיניות ההכלה של השימושים הנמליים שכבר התעצבה בתקופת כהונתה הקצרה של קליש רותם בראשות העיר. מדיניות זו, המשקפת נכונות לפשרות – הכלה של ההתעצמות הנמלית אל מול צמיחה אורבנית מיוחלת – גם לא זכתה עד כה לרוח גבית משמעותית ממוסדות התכנון.

בערר מבקשת העירייה לגרוע כ-50 דונם בלבד מתוך כ-800 דונמים של שטחי ים מיובש המיועדים לתפעולו של נמל המפרץ. על הצעת העירייה נכתב בתשובת הוועדה המחוזית לערר כי "העירייה מבקשת למעשה לשנות תוכנית מתאר ארצית אשר קבעה את שטח נמל המפרץ באמצעות התוכנית המפורטת".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. הנכד קניאל

    ושוב מתחזקת אצלי התחושה שעינת קליש , בתוכניותיה המגלומניות, בעצם גורמת נזק לחיפה בכאוס שהיא מכניסה בכל רובד. מאוכזב מהבחירה. וכך תעבורנה להן חמש שנים ללא עשייה אלא סטגנציה..

  2. לא יאומן איזה קמפיין גרוע לכחול לבן! על מסרים שמעתם??? ככה לא מנצחים!

    איפפה איש הפריים-טיים – מר לפיד !
    אפס הבנה במסרים, בתת-מודע,… מדברים על אחדות – 4 גברים בלי אף אשה. מה נראה לכם שנקלט בתודעה???? הא, מר טלויזיה???? הליכוד לעומת זאת פשוט משחק במוח – שטיפת מוח על מסר וחצי. כחול-לבן, אתם באמת רוצים לנצח???

  3. טוב שיש מי שנלחם עבור חיפה

    רוצי עינת!
    אם הבחירה היא בין נמל לנמל תעופה, הבחירה היא נמל תעופה

  4. אסתיה

    זה שיש מי שהחליט כי נמל תעופה צמוד עיר יביא יותר תיירות לחיפה מניח הנחות שאין להן בהכרח בסיס כלכלי. המרחק ברכבת מנתב"ג לחיפה הוא מרחק מקובל לשאטלים משדות תעופה של הרבה ערים גדולות.
    לא זה מה שיביא פרנסה רבה יותר לחיפה.
    .
    הבעיה העיקרית גם לא תהיה הריגול הסיני על פעילות צה"ל בים ובאוויר אלא יותר על כך שאנחנו פוגעים בארץ היחידה שעוזרת לנו כלכלית וצבאית – ארצות הברית וגם בחלק נכבד מבקששות הסנקציות שארצות ערב מנסות שהאו"ם יטיל עלינו.
    .
    הסינים הם מכה פוליטית מבחינתנו, במיוחד בגלל ארצות הברית שעלולה להתנער מאיתנו ואז יהיו סביבנו רק ארצות ערב עם התמיכה הקבועה של רוסיה מבחינה טכנולוגית וצבאית ואילו אנחנו נישאר עם כלום.
    .
    חשוב להבין את המנטליות הסינית שנותנת כבוד רק לסינים הטהורים, כל השאר זניחים ולא מכובדים.
    הסינים רוצים לשלוט בעולם ועושים זאת דרך הכלכלה.
    .
    הם מהלוקחים לא הנותנים.
    .
    אין להתחשב במאה מליון דולר שנתרמו לטכניון כי בדרך זו הם הצליחו להגיע למחשבי הטכניון עם כל המחקרים של המדענים שלנו שהיה עולה להם המוני מליארדי דולרים לרכוש ושלא היו יכולים להגיע אל התוצאות בכוחות עצמם.

  5. אורן הררי

    לקחת דוגמא מהמבורג. הנמל השני בגודלו באירופה… ובכל זאת העיר נחשבת כעיר אקולוגית לדוגמא.. אפשר לעשות זאת אם נדע לאכוף חוקים. אבל נמל תעופה בינלאומי לא יפתור את בעיות כניסת תיירים לחיפה. גם כיום מגיעים אלפי תיירים באניות שיוט ענקיות, אבל הם לא נשארים כאן כי העיר משעממת אותם. את זה צריך לפתור..

  6. המלצה לקמפיין לכחול-לבן:

    קחו 2 מסרים ותחזרו עליהם:
    1. נתניהו מוכר צוללות למצרים. מסתיר זאת משר הביטחון שהוא מינה. מהרמטכל שהוא מינה. מראש המוסד… ביבי – איזה סוד אתה מסתיר???
    2. להשמיע שוב ושוב את ביבי מדבר על הגבלת הכהונה
    רק כך אפשר לנצח את האופן בו התעמולה של הליכוד משחקת בראש של הציבור.

  7. יהב מכר אותנו

    להתלות בתוכניות מתאר ארציות זה בזיון, כאילו לראשי ערים חדשים אין שום כח לשנות כיוון?
    ייבוש הים – אפשר לחשוב מה כבר מבקשים.
    50 דונם מתוך 800!!!!!!!!!
    אין גבול לחמדנות של הנמלים. הפכתם את חיפה לחצר האחורית של נמל חיפה.
    לוגיסטיקה, מכוניות, כימיקלים, מכולות וארובות. הרסתם אותנו עד העצם אפילו 50 דונם גדול להם בעיניים!!!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר