מגילות עם כתב עברי עתיק (צילום: אמיל סלמן)
מגילות עם כתב עברי עתיק (צילום: אמיל סלמן)

חוכמת ההמונים שתנגיש את אוצרות היהדות

אוניברסיטת חיפה פונה לציבור כדי שיסייע בהמרה של מיליוני כתבי יד עבריים עתיקים לפורמט דיגיטלי בעזרת תוכנה מיוחדת של בינה מלאכותית. "אנו מממשים למעשה את החזון של דוד בן גוריון להביא את כל אוצרות התרבות היהודית לישראל", אומר ראש הפרויקט ד"ר משה לביא

פורסם בתאריך: 2.4.19 09:25

אוניברסיטת חיפה מבקשת להסתייע בציבור כדי להמיר כעשרה מיליון כתבי יד יהודיים עתיקים הפזורים בארכיונים ברחבי העולם לפורמט דיגיטלי. המלאכה מתבצעת בעזרת אתר האינטרנט "תיקון סופרים" אשר עושה שימוש בתוכנת בינה מלאכותית שבאמצעותה נסרקים הטקסטים. התוכנה ששמה קראקן מצליחה באמצעים של ראייה ממוחשבת לקרוא חלק ניכר מהטקסטים הכתובים בכתב יד, אך כדי להשלים את העבודה יש לתקן את הטעויות שנוצרות בעת השימוש בתוכנה. משתמש שנרשם לאתר יכול לראות בכל פעם שורה אחרת של הטקסט הדיגיטלי אל מול הטקסט המקורי, והוא מתבקש לתקן את שגיאות הפענוח של קראקן. "אנחנו עדיין צריכים את העין האנושית", אומרים החוקרים.

ד"ר משה לביא מהחוג לתולדות ישראל עומד בראש הפרויקט ביחד עם פרפ' צביקה קופליק מהחוג למערכות מידע. "אנחנו למעשה מממשים את חזונו של דוד בן גוריון שדיבר על הבאת כל אוצרות התרבות והרוח היהודית לישראל", אומר לביא, "הוא ייסד מכון של כתבי יד בירושלים שנמצא היום בספרייה הלאומית. הגענו להבנה שצריך לתרגם את חזונו למאה ה-21 ולהנגיש את כתבי היד העבריים לטכנולוגיה של היום, כלומר לאינטרנט, כדי שהמידע לא יהיה סגור בחדר עם פרופסור מלומד אלא כל הציבור יוכל לראות אותו".

 

 

המשימה הראשונה של התוכנה היתה לקרוא 600 עמודים של טקסט שנקרא "כתב יד ג'נבה של מדרש תנחומא", אשר נכתב במאה ה-13 וכולל מדרשי אגדה על החומש. לביא אומר שהמספר העצום של הטקסטים הניע את החוקרים לפנות לסיוע המונים: "כשהציבור משתתף איתנו במאמץ זה הופך להיות לא רק שלנו אלא של כולם. כאשר נהפוך את כל כתבי היד לטקסטים דיגיטליים אפשר יהיה למצוא את כולם באמצעות גוגל ולקיים מחקרים שיסווגו אותם לסיפורים, לשירים או לתעודות היסטוריות. הפרויקט הזה מהווה מפנה במדעי הרוח שכן הוא משמר ומתעד את כל אוצרות הרוח והתרבות האנושית באינטרנט".

לפרויקט שותפים גם בית הספר היישומי ללימודים מתקדמים EPHE בפריז והספרייה הלאומית בירושלים, והוא נתמך על ידי קרן מיימונידס המשותפת למשרד המדע בארץ ולמשרד להשכלה גבוהה ולמשרד החוץ של צרפת.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר