נמל המפרץ (צילום: רמי שלוש)
נמל המפרץ (צילום: רמי שלוש)

הסנאט: מעורבות סין בנמל המפרץ תסכן את ביטחון ארצות הברית

הצעת חוק אמריקאית, שזוכה לתמיכתם של הרפובליקנים והדמוקרטים, מקדמת אזהרה מפני ההשקעות הסיניות בישראל וקוראת לבית הלבן "להפציר בממשלת ישראל לקחת בחשבון את ההשלכות הביטחוניות של השקעות זרות בשטחה"

פורסם בתאריך: 16.6.19 09:22

הסנאט האמריקאי מצטרף לביקורת של ממשלו של דונלד טראמפ על יחסי ישראל-סין, בדגש על המעורבות הסינית בנמל המפרץ בחיפה. הצעת חוק שמקודמת בימים אלה בסנאט וזוכה לתמיכתם של סנאטורים בולטים משתי המפלגות – הרפובליקנית והדמוקרטית – כוללת אזהרה ברורה לישראל על רקע ההשקעות הסיניות במדינה, ובאופן ספציפי בשל הענקת הזכות לחברה הסינית SIPG להפעיל את נמל המפרץ.

הביקורת על המעורבות הסינית בישראל נכללת בתוך הצעת החוק להסדרת תקציב ההגנה האמריקאי לשנה הקרובה. בין מאות סעיפי החוק מוקדש לראשונה אי פעם סעיף לסוגיה זו, שבו נכתב כי לארצות הברית יש "חשש ביטחוני משמעותי" מהמכרז בין ממשלת ישראל לבין החברה הסינית Shanghai International Port Group להפעלת נמל המפרץ. לפי תנאי המכרז, החברה הסינית צפויה להפעיל את הנמל למשך 25 שנה.

נמל חיפה הסמוך לנמל המפרץ מהווה זה שנים נקודת עגינה עבור הצי השישי של ארצות הברית, ובכירים אמריקאים הזהירו את ישראל בשנה האחרונה כי ארצות הברית עשויה להפסיק להשתמש בו אם החוזה עם החברה הסינית ימומש. בין הצדדים התקיימו שיחות מתוחות בנושא, אך עד כה לא נמצא פתרון. הכעס האמריקאי בסוגיה זו התקבל בהפתעה בישראל, ובכיר ישראלי שהיה מעורב בשיחות סיפר כי האמריקאים "פשוט התפוצצו" מרוב כעס.

בהצעת החוק שמקודמת כעת בסנאט נכתב כי "לארצות הברית יש אינטרס בהמשך הנוכחות של כלי שיט של הצי האמריקאי בנמל חיפה, אבל יש חשש ביטחוני משמעותי בכל הנוגע להסדרי החכירה של נמל המפרץ", כלומר למכרז עם החברה הסינית. עוד נכתב בהצעת החוק כי הסנאט קורא לממשל טראמפ "להפציר בממשלת ישראל לקחת בחשבון את ההשלכות הביטחוניות של השקעות זרות בישראל".

נוסח הצעת החוק מצטרף ללחץ שמפעיל ממשל טראמפ על ישראל בנושא ריסון ההשקעות הסיניות. בכירים בממשל הביעו בשנה האחרונה דאגה גוברת מהקשרים הכלכליים המתהדקים בין ישראל לסין. בשיחות עם שרים ועם פקידים מישראל הועלה החשש האמריקאי כי סין תנצל את הקשרים עם ישראל לשיפור מעמדה האסטרטגי לצד צבירת מידע מודיעיני רגיש וידע טכנולוגי מסווג. הממשל מכוון לפעילות סינית באתרים כמו הנמלים החדשים שנבנים בחיפה ובאשדוד, הרכבת הקלה בתל אביב ומנהרות הכרמל. בביקורו בארץ בינואר האחרון התייחס היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון גם לחדירת חברות טכנולוגיה סיניות, כמו וואווי ו-ZTE לשוק הישראלי.

 

עינת קליש רותם ודונלד טראמפ. האם הוא יציל לה את החלום? (צילומים: שלומי כהן; Susan Walsh, AP)

עינת קליש רותם ודונלד טראמפ. האם הוא יציל לה את החלום? (צילומים: שלומי כהן; Susan Walsh, AP)

 

 

הנציגים האמריקאים ביקשו לקבל מישראל ערבויות לכך שסין לא תוכל לנצל את הפרויקטים שהיא מעורבת בהם בישראל כדי לשפר את מעמדה האסטרטגי ואת יכולותיה המודיעיניות, אך לא השתכנעו כי ישראל מספקת להם תשובות טובות דיין. הנציגים אף הוסיפו כי אם ישראל אינה יכולה לספק ערבויות לכך, יהיה מקום לשקול מחדש את הפרויקטים שהיא חתמה עליהם עם סין.

בחודש שעבר דווח ב"הארץ" כי מערכת הביטחון התנגדה למעורבות של חברה סינית בהקמת מתקן התפלה בשל קרבתו לאתר ביטחוני. התנגדות זו מסתמנת כתחילתו של שינוי במדיניות מערכת הביטחון, שמגבירה את מעורבותה בבחינת עסקאות גדולות בתחום התשתיות ואינה חוששת להעלות התנגדויות מנימוקים ביטחוניים, כאשר ברקע נמצא, בין השאר, הלחץ האמריקאי.

הצעת החוק שמקודמת כעת בסנאט צפויה להגביר את הלחץ ולהבהיר לישראל כי הביקורת בנושא אינה מוגבלת לממשל טראמפ בלבד. הסנאטור הראשי שחתום על הצעת החוק, ג'ים אינהוף, הוא רפובליקאי שמרן שידוע כתומך נלהב של ישראל ומחזיק עמדות ימניות מובהקות בכל הנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני. אינהוף אינו נוהג להביע ביקורת על ממשלת ישראל בנושאים ביטחוניים, ומעורבותו בקידום הנוסח הביקורתי על יחסי ישראל-סין מעידה על גודל התסכול שהסוגיה מעוררת בוושינגטון.

הנוסח הנוכחי של הצעת החוק, כולל הביקורת על ישראל, זכה עד כה לתמיכתם של יותר מ-25 סנאטורים – רפובליקנים ודמוקרטים כאחד – והוא צפוי לעבור בסנאט ברוב משמעותי. המאבק בהגמוניה הכלכלית של סין הוא אחד מהנושאים היחידים בוושינגטון שלגביהם יש כיום קונצנזוס בין ממשל טראמפ לבין המפלגה הדמוקרטית, ושני הצדדים מתחרים ביניהם מי מציע קו קשוח יותר בנושא. כתוצאה מכך, גם סנאטורים שנחשבים לתומכי ישראל מובהקים, יתקשו להתנגד לביקורת עליה בנושא הסיני.

במאמר שפורסם בחודש שעבר ב"וול סטריט ג'ורנל" הזהיר הפרשן ויליאם גלסטון כי המחלוקת בנושא ההשקעות הסיניות בישראל עשויה "לשבש את שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לארצות הברית ולגרור את ישראל לתוך מלחמת הסחר של טראמפ עם סין". גלסטון הוסיף והזהיר כי "עשיית עסקים עם סין אינה זהה לעשיית עסקים עם דמוקרטיה. האם ישראל באמת רוצה לסייע לעלייתה של סין, במחיר היחלשות מערכת היחסים שלה עם בת הברית הגדולה ביותר שלה?".

קישור לכתבה המקורית

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    וכי ישראל נחשבת לדמוקרטיה????? ממש לא!!! דמוקרטיה בכאילו!!!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר