חניה בכחול-לבן בהדר (צילום: חגי פריד)
חניה בכחול-לבן בהדר (צילום: חגי פריד)

קליש רותם מציגה: מדיניות אכיפת החניה בחיפה

בישיבת מועצת העיר שתתקיים מחר יתבקשו חבריה לאשר את מדיניותה של ראש העיר עינת קליש רותם בנושא אכיפת החניה. קליש רותם: "לעתים קרובות נתפשים השינויים כשליליים וכמקוממים, אך בסופו של דבר אנשים מגלים שזה הדבר הכי טוב שקרה לעיר"

פורסם בתאריך: 1.7.19 08:00

בישיבת מועצת העיר שתתקיים מחר יתבקשו חבריה לאשר את מדיניותה של ראש העיר עינת קליש רותם בנושא אכיפת חניה. במסמך שנשלח לכל חברי המועצה הציגה קליש את תוכניתה, וכתבה: "חיפה סובלת ממחסור חמור במקומות חניה. בכל שנה מתווספות כ-3,000 מכוניות (מהן כ-2,800 פרטיות), בעוד שמספר מקומות החניה לא משתנה משמעותית. יתרה מכך, יותר מקומות נדרשים לחניות נכים, למרכזי פעילות, למקומות עבודה וכו'. הביקוש למקומות חניה גדל בזמן שההיצע נשאר קבוע במקרה הטוב, ואף קטן במקרה הרע".

לדבריה של קליש רותם, "בחודשי כהונתי כראש עיר התחלנו לקדם את תוכנית האב לחניה, שבמסגרתה מאותרים מגרשים
המאפשרים הקמת חניונים ונבדקת היתכנות כלכלית למתקני חניה מתקדמים כפי שיש בערים רבות בעולם. עם זאת, מדובר בפתרון חלקי וזמני בלבד. מכוניות הן לא הפתרון, ועוד ועוד מקומות חניה רק יחריפו את הבעיה. בכל העולם המתקדם כבר הבינו שהפתרון הוא תחבורה ציבורית מתקדמת, אלא שעשוי לעבור עוד זמן עד שמערכת התחבורה הציבורית בעיר תפעל ביעילות. עד אז אנו נדרשים למציאת פתרונות ביניים יצירתיים שיאפשרו גם מעבר מהתחבורה הפרטית אל התחבורה הציבורית ולהיפך, בנוחות וביעילות. רק כך יוכלו התושבים לעבור ממערכת אחת לשניה בקלות ולבחור את שיטת הניידות המתאימה להם בכל רגע נתון, לפי הסיטואציה ובכל אזור בעיר. עד שכל זה יקרה אנחנו חייבים למצוא דרך לחיות בעיר בשלום האחד עם השני – הולכי הרגל ומכוניות, תושבים שמחפשים מקום חניה כשמגיעים לעבודה בבוקר, ואלה שמחפשים מקום חניה בעת שחוזרים הביתה אחר הצהריים, בעלי המוגבלויות שצריכים להחנות קרוב לביתם לעומת בעלי המוגבלויות שנעים ברחוב על כיסא גלגלים וצריכים עבורו מדרכה פנויה וחלקה".

ראש העיר הוסיפה כי "מספר הקונפליקטים שקיימים היום בין המשתמשים במרחב העירוני הוא עצום. בשנים האחרונות ניתנה בחיפה זכות ראשונים למכוניות, בעוד שהולכי הרגל היו אזרחים סוג ב' ובעלי מוגבלויות היו סוג ג', אם בכלל. ערים רבות בעולם עברו תהליכי שינוי שנמשכו שנים – מערים מוטות כלי רכב לערים מוטות הולכי רגל ורוכבי אופניים. השינויים הם איטיים ואינם תמיד מובנים בהתחלה, ולעתים קרובות אף נתפשים כשליליים וכמקוממים, אך בסופו של דבר אנשים מגלים שזה הדבר הכי טוב שקרה לעיר. כאן נדרשת סבלנות ואמונה. המטרה היא טובה ונכונה".

לשיטתה של קליש רותם, "בתקופה הראשונה, עד שנקים עוד חניונים ונגבש את תכנית האב לתחבורה, יהיה שינוי במדיניות אכיפת החניה בעיר. כל עוד יש מחסור חמור במקומות חניה, האכיפה ברחובות מגורים ובפנים השכונות תהיה מתחשבת וייעשה מאמץ לא להקשות על התושבים. עם זאת, חשוב לחזור ולהדגיש שהמדרכות שייכות בראש ובראשונה להולכי הרגל, ובהם ילדים, קשישים, הורים עם עגלות, בעלי מוגבלות, ולמעשה כולם. כולנו בסופו של דבר הולכי רגל. פגיעה בזכות הבסיסית הזאת להליכה נעימה ובטוחה במדרכה תוך ביצוע עבירה תחייב אכיפה, לרבות גרירה בנסיבות מסוימות. מטרתה של מדיניות זו היא להסדיר את סדרי העדיפויות לאכיפה בהתחשב במהות העבירה, במועד ביצועה ובמיקום העבירה – ברחובות מקומיים או צדדיים, בשכונות מגורים או בעורקי תחבורה ראשיים, ברחובות מאספים או במקומות הומי אדם".

תחת הכותרת "מדיניות אכיפת חנייה בחיפה" נכתב במסמך כי עיריית חיפה פועלת לאכיפה של עבירות החנייה ברחבי העיר, אך בשים לב למגבלות כוח אדם ותקציב היא מנתבת את פעילותם של הפקחים לפי סדרי עדיפות המשתנים לפי פרמטרים של זמן ומקום.

בסעיף "עקרונות מדינות האכיפה, סדרי עדיפות וקווים מנחים לאכיפה" נכתב כי העירייה מבצעת אכיפת עבירות חנייה הן באמצעות פקחים והן באמצעות מצלמות נייחות. האכיפה באמצעות מצלמות מבוצעת בנסיבות שבהן החניה עלולה לפגוע בסדר הציבורי או ליצור הפרעה לתנועה או למשתמשי דרך אחרים (לדוגמה – חניה בצמתים, במעברי חצייה, בתחנת
אוטובוס, בנתיבי תחבורה ציבורית ובמקומות חניה לנכים, חניה כפולה וחסימת נתיבי נסיעה). לדבריה של קליש רותם, "נקודת המוצא היא כי על אף חשיבותה הרבה של אכיפת עבירות תעבורה, הלכה למעשה היא אינה ניתנת למימוש בכל החזיתות. עומדים ביסוד זה טעמים רבים, וביניהם ניתן למנות את כוחות האכיפה המוגבלים הנתונים בידי הרשות המוסמכת אשר נובעים ממגבלות של תקציב, היערכות וכוח אדם, ומנגד – ההיקף הגדול של הפרות החוק. היקף העבירות מחד והמשאבים המוגבלים מאידך מצריכים קביעת סדרי עדיפות לאכיפה, המתבססים על מערכת מורכבת של שיקולים ענייניים ואמות מידה".

ראש העיר ציינה כי "מדיניות זו נועדה לקבוע עקרונות מנחים, ומן הראוי ככלל לפעול לפיהם. עם זאת, אין היא מהווה דין
נוקשה שאסור לסטות ממנו, נהפוך הוא – המדיניות לא נועדה לשלול את שיקול הדעת של מי שמוסמך על פי דין להחליט כיצד יש ליישמה ולפעול לאורה. מדיניות זו תיבחן מעת לעת בהתאם לשינוי העתים והצרכים המשתנים. הסדרי החנייה ברחבי העיר יבחנו מעת לעת על ידי העירייה, וזאת בהתאם להתפתחויות הרלוונטיות עם התקדמות מימושם של פתרונות ארוכי טווח למצוקות התחבורה והחנייה בעיר. כל זאת, בדגש על האיזון הראוי בין האינטרסים והזכויות המתנגשים, באופן שמעניק מענה הולם לצורכי כלל התושבים – בעלי מוגבלויות, בעלי צרכים מיוחדים, הולכי רגל ובעלי רכב".

 

חניה על מדרכה

חניה על מדרכה

 

 

עקרונות המדיניות והקווים המנחים הם:
1. אכיפה הוגנת, שוויונית ואחידה – האכיפה תהיה הוגנת, שוויונית ולא בררנית, ככל שניתן, והיא תהיה מבוססת על שיקולים ענייניים ותממש את עיקרון השוויון בפני החוק.
2. אכיפה יזומה – תבוצע אכיפה יזומה המבוססת על מדיניות, על עקרונות ועל סדרי עדיפויות. לצד זה יינתן מענה לתלונות של אזרחים במקרים המצדיקים זאת.
3. אכיפה יעילה – האכיפה תהיה יעילה, מושכלת ואפקטיבית ככל שניתן ובמסגרת המשאבים המוגבלים הקיימים.
4. אכיפה בהתאם לאופי האזור.
5. אכיפה בהתאם לחומרת העבירה, לרמת הסכנה לשלום הציבור, לרמת הפגיעה באיכות החיים והסביבה, ולרמת הפגיעה בתשתיות ציבוריות.
6. אכיפה המחייבת הסדרה דחופה.
7. משתני תנועה.
8. סיווג הרחובות העירוניים.
9. הרשות תפעל לעצב את המרחב הציבורי באופן המעניק מענה הולם לצורכי כלל התושבים – בעלי מוגבלויות, בעלי צרכים מיוחדים, הולכי רגל ובעלי רכב.

עוד צוין במסמך כי העירייה פועלת לאכיפת עבירות החנייה על פי סדר העדיפויות המפורט ובהתאם לתפוסת כוח האדם ולשעות הפעילות:
1. חנייה המהווה הפרעה להולכי הרגל.
2. חנייה במקום המיועד לחניית אנשים עם מוגבלויות.
3. חנייה המהווה הפרעה לתנועה.
4. חנייה בתחום צומת.
5. חניה בתחום מעבר חצייה.
6. חנייה בתחום תחנת אוטובוס, תחנת מוניות, נתיב תחבורה ציבורית וחניות ייעודיות אחרות.
7. איסורי חניית אוטובוסים ומשאיות ברחבי העיר בהתאם להוראות החוק והתמרורים.
8. חנייה במקום חנייה מוסדר בתשלום מבלי לשלם אגרת חנייה בימי חול בשעות 20:00-9:00 ובימי שישי ובערבי חג בשעות 15:00-9:00.

במסמך נכתב כי בימי חול בשעות 20:00-7:00 תבוצע אכיפה לפי העקרונות הכלליים בדגש על עבירות חנייה בעורקי תנועה מרכזיים וברחובות מאספים; ועל עבירות חניה על המדרכות ברחובות ראשיים, בשכונות על בסיס תלונות ובתנאי שקיימת הפרעה להולכי הרגל.

עוד צוין כי בימי חול בשעות 20:00-7:00 יבוצע עיקר האכיפה על בסיס תלונות ולפי תוכנית העבודה של רשות החנייה בדגש על עבירות חנייה בעורקי תנועה מרכזיים וברחובות מאספים בתנאי שקיימת הפרעה לתנועה; על עבירות חניה על המדרכות בתנאי שקיימת הפרעה לתנועת הולכי רגל ובעלי מוגבלויות לאורך רחובות ראשיים, ובתנאי שמוכחת הפרעה לתנועת הולכי רגל ובעלי מוגבלויות ברחובות המקומיים בתוך השכונות; על עבירות חנייה במקום המיועד לחניית אנשים עם מוגבלויות; על עבירות חניה במקומות בילוי מרכזיים במועדים שבהם מתקיימים אירועים הומי אדם; על חנייה בניגוד לתמרורים המוצבים בחניונים בחופי הים; ועל חנייה על משטחי גינון.

באשר לאכיפה בשכונות מגורים נכתב במסמך כי היא תתבצע לפי קריאות מוקד בהתחשב במועד קבלת התלונה, בשעת קבלתה (יום או לילה) ובכוח האדם ברשות החנייה באותה העת (שעות העבודה או מעבר לשעות העבודה). אכיפה בשכונות מגורים תשים את הדגש על ההגנה על זכות התנועה של ציבור הולכי הרגל, ובייחוד בעלי המוגבלות, ותבחן את הפגיעה בפועל כלפי המתלונן.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

12 תגובות
  1. מאיר

    עד היום כל נושא החנייה בחיפה היה ברדק אחד גדול. יונה יהב יצר כאוס גדול גם בנושא הזה וסוף סוף אנחנו רואים ראש עיר עם אג'נדה ברורה ותוכנית מסודרת לטיפול בנושא הבעייתי הזה. הגיע הזמן.

  2. חיפאי שאכפת לו

    קליש תצאי לצ מהארנק. חיפה עם הארנונה הגבוהה בארץ עם הכבישים הכי דפוקים בישראל. די תעשי סדר בעיר. אני קורא לתושבים משלממ המיסים לעזוב את העיר ולהשאיר את קליש על כל אלה שלא משלמים מיסים.

  3. דן

    היא לא מביאה שום פיתרון רק אומרת שניתן קנסות ונקצה משאבים של פיקוח לפי מחיר הקנס….מהיקר לזול….למה לאסוף קנסות של 100 שח כשאפשר לקחת 500 שח על חניה על מדרכה כשזה כביכול מפריע לתנועת ההולכי רגל שאף אחד לא הולך שם וכולם מסתדרים יפה במדרכה ממול

  4. תגובה למאיר

    לא היה שום כאוס בעניין זה , בתקופת יהב. זה כל כך שקוף שאתה תומך מהופנט בקלישאה.

  5. דני דין

    הגירה שלילית מהעיר ןאין מקומות חניה.אלה שנכנסים לחיפה בבוקר ויוצאים בצהרים שישלמו.

  6. רמי חן

    כאשר אין תחבורה ציבורית ראויה, גם לא פתרונות תחבורה ראויים לנסיעה בכלי רכב פרטיים בתוך העיר, נראה שהמהלך של ראש העיר הוא ניסיון ברור לגרד עוד כסף מהציבור השבוי, ורק מהציבור.
    רק כך ניתן להגדיר גם את מהלך ההגדלה האוטומטית של הארנונה בעיר שתושביה משלמים את הארנונה בין הגבוהות בערי ישראל, עיר שהשירותים בה ברמה מאד נמוכה.
    ראש העיר בחרה פתרון של תבוסתנים.
    ראש העיר מחפשת את "הכסף האבוד" של העיר מתחת ל"פנס התושבים הפריירים", היא לא מנסה לפתור את הבעייה באכיפה טובה של תשלום הארנונה, לא בצמצום כוח אדם המיותר שיש בעירייה אשר בולע חלק גדול מהתקציב שלה.
    נראה שהפעולה חסרת חשיבה ניהולית, חסרת חשיבה יצירתית, אם כי נדמה שיש בה את החשיבה המרובעת של מתכנני ערים.

  7. משתמש רק בתחבורה ציבורית

    את הקנסות יש להעביר לקרן לבניית חניות ולא לעיריה שגובה סכומי עתק ולא ממלאת את תפקידה בעניין החניות

  8. חיפאי עם אוטו

    קליש ממשיכה בהצהרות בומבסטיות שאין מאחריהן כלום. תחבורה ציבורית טובה יותר תוריד מכוניות מהכביש? שבי עם משרד התחבורה ותשפרי את תחבורה הציבורית? מעבר לכך בקמפיין הבחירות וענת שיש הגירה שלילית של תושבים ומפעלים. אז איך מספר המכוניות גדל? יכול להיות שאת וציוני לא בדיוק אמרתם אמת? ומה הכוונה ב"אכיפה בחופי הים"? חשבתי שירדנו מהנושא.
    לא האמנתי שאי פעם אגיד זאת אבל אני מתגעגע ליהב.

  9. מיקו חיפאי עצוב.

    בלה,בלה,בלה, כלום עם כלום,הנהגה כושלת בראשות ראשת העיר גב' קאליש.

  10. אזרחית

    בהתחלה כשרצינו לשמוע מה העמדות שלה – לא דיברה כלום,עכשו לא מפסיקה לדבר ולא עושה כלום – בקיצור רוצה לדפוק את התושבים בקנסות להביא עוד כסף לקופת העיריה. יונה יהב לא דיבר ורק עשה ועשה והעיר התפתחה ללא הכר . גם בעלי מוגהלות שלא מוצאים חניה ומחנים על מידרכה -יקבלו קנס -איפה לשים את המכונית ? על הראש? תפסיקי להכנס לנו לורידים ,וכשיהיה לך פיתרון תבצעי ואל תקשי על חיינו.

  11. הפקקים בחיפה הם ירושות מהעבר

    מגיבים שעובדים בכלבו, תפסיקו לעורר כאוס. תצלמו יותר טוב רחובות באיינשטיין, וברחובות הסמוכים ותראו מה הירושות של השלטון הקודם, שהיום קשה מאוד לטפל בהם. לא ניתן ללכת על המדרכות בגלל עודף מכוניות מבניי של תמ"א 38. תפסיקו לילל.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר