נמל המפרץ (צילום: רמי שלוש)
נמל המפרץ (צילום: רמי שלוש)

חנ"י: המאבק של העירייה בנמל המפרץ – אבוד

בכתב תשובה שהגישה חברת נמלי ישראל לבית המשפט באשר לבקשתה של עיריית חיפה לצו ביניים, המורה שתוכנית נמל המפרץ לא תיכנס לתוקף עד למתן פסק דין בעתירתה, תיארה חנ"י כבעלת "היתכנות אפסית" את הדרישה להאריך את מסלול ההמראה והנחיתה בשדה התעופה חיפה ל-2,400 מטר

פורסם בתאריך: 3.7.19 08:15

בכתב תשובה שהגישה אתמול (שלישי) חברת נמלי ישראל (חנ"י) לבית המשפט המחוזי בעיר בהליך שמנהלת עיריית חיפה נגד התוכנית המפורטת לנמל המפרץ, תיארה חנ"י כבעלת "היתכנות אפסית" את דרישתה של העירייה להאריך את מסלול ההמראה והנחיתה בשדה התעופה חיפה ל-2,400 מטר.

בהערכתה נשענה חנ"י על החלטת הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) מלפני כחודש להפקיד את תוכנית התשתית הלאומית (תת"ל 80) לשדה התעופה בחיפה אשר כוללת הארכה של המסלול ל-1,850 מטר בלבד.

נמל המפרץ נמצא אמנם בשלבי בנייה מתקדמים, בהסתמך על תוכנית לייבוש שטחי ים שאושרה בפברואר 2014, אך לא ניתן יהיה להפעילו ללא אישור התוכנית המפורטת שיוזמת חנ"י ואשר קובעת את השימושים המדויקים בנמל מעל ל-840 דונם של שטחי ים שיובשו. הארכה של המסלול ל-1,900 מטר מסתיימת בקו המים לשעבר ומעבר לו כבר נמצא שטח הים המיובש המיועד לנמל המפרץ, כך שלמעשה נתיב ההארכה של השדה ל-2,400 מטר נחסם.

לפני כשבועיים הגישה העירייה לבית המשפט המחוזי עתירה מינהלית לביטול החלטת ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית בדבר דחיית הערר שהגישה העירייה על החלטת הוועדה המחוזית מחודש דצמבר לאשר את התוכנית המפורטת. דרישת העירייה להאריך את המסלול ל-2,400 מטר עמדה במרכזו של הערר. לעתירתה של העירייה צורפה בקשה דחופה לצו ביניים המורה שהתוכנית לא תיכנס לתוקף עד למתן פסק דין בעתירה.

בכתב התשובה שהגישה אתמול לבקשה לצו ביניים ביקשה חנ"י לדחות את הבקשה וכתבה: "העובדה שבתחילת יוני הוחלט על העברה להערות ולהשגות של תת"ל 80, באופן שאינו כולל שינוי כלשהו של התוכנית המפורטת לנמל המפרץ ושדוחה את בקשת העירייה להארכת המסלול ל-2,400 מטר, מעידה על ההיתכנות האפסית לאישור בקשתה, באופן שמצדיק את דחיית הבקשה והעתירה. לנוכח השלב המתקדם שאליו הגיעה תת"ל 80, הסיכוי לשינויה כמבוקש בעתירה, בניגוד לעמדת כל הגורמים המוסמכים והרלוונטיים, הוא נמוך מאוד".

 

 

חשוב להדגיש כי ראש העיר עינת קליש רותם אינה מתנגדת להפעלת נמל המפרץ, ובערר שהגישה העירייה בראשותה נגד אישור התוכנית המפורטת נטען כי תוך יישום "שינויים קלים בלבד" ניתן לאפשר את שני השימושים – שדה תעופה מוארך מסלול ונמל ימי. השינוי שמציעה העירייה הוא גריעת שטח של כ-50 דונם בהמשך המסלול בתחום נמל המפרץ, על אף ששטח זה כבר נמסר למפעיל הנמל, ומתן שטח חלופי באותו היקף לפעילות נמלית באזור שיועד לנמל דלק בתחום הנמל, אך בשלב זה לא ניתן להפעיל בו נמל דלק – פעילות שהותנתה באישור תוכנית מפורטת אחרת.

על הצעת העירייה כתבה חנ"י בכתב תשובתה: "לנוכח מגבלות גובה ומגבלות נוספות מדובר בפועל על גריעה של שטח בהיקף של 120 דונם מתוך כ-590 דונם בלבד שישמשו כשטחי המסוף נטו (לא כולל שוברי גלים, רציפים, מתחם המכס ושטח נמל הדלק). ההקטנה הקריטית של נמל המפרץ במסגרת הצעת העירייה מצריכה תכנון מחדש שלו – דבר שישפיע באופן חמור ביותר על יעילותו התפקודית ועל מועד פתיחתו לפעילות, ואף יחייב בעריכת שינויים סטטוטוריים ופיזיים בעלויות כבירות ותוך השתת נזקים עצומים למדינה ולגורמים רבים".

עוד הוסיפה חנ"י בכתב תשובתה: "במצב דברים זה, שבו העירייה דורשת לעכב את התוכנית המפורטת כדי לאפשר לה להשלים מאבק שניתן להגדירו כבר כיום כאבוד (עובדה הידועה לה היטב), דחיית הבקשה לא תפגע בה, שכן ממילא הסיכוי להשגת מטרתה הוא אפסי. העירייה מודעת היטב לכל האמור ולמרות זאת היא ממשיכה, מטעמיה, בתקיפה חסרת תוחלת של התוכנית. הקמת הנמל החדש באמצעות ייבוש שטחי ים בהיקף של מאות דונמים ובעלות של מיליארדי שקלים היא מהלך תשתיתי שיש לו השפעה קריטית ברמת הכלכלה הלאומית הגבוהה ביותר. מהלך זה לא עומד בתחרות או בבחינה פרופורציונלית אל מול בקשתה של ראש העיר החדשה בדמות הכפלת אורכו של מסלול שדה התעופה המקומי, שנשללה זה מכבר ברמת המוסדות הגבוהים ביותר".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. טרור תכנוני של נמל המפלץ

    נמל המפרץ וחנ"י זה גרוע מכל טרור חזבאללה.
    זה יושב בתוך חיפה והורס לנו את העיר במשאיות בזיהום בשינוע חומ"ס בזלילת שטחי חוף הים והרס פארק הקישון למשטחי אספלט.
    זה הטרור האמיתי!! ועכשיו הרס חזון נמל התעופה

  2. מושון

    כל תושבי קרית חיים עלולים להיפגע מהרעש הזיהום.ולהיפגע חס וחלילה מטילי החיזבאללה.אני מציע למי שיש לו שכל למכור מהר

  3. אנשים לא מבינים שזה שטח שעובר לידי סין!!

    מושון תושבי קרית חיים ייפגעו הרבה יותר מהזיהומים שהנמל החדש יייצר
    הוא עובר לידיים סיניות הם יוכלו לאכסן בו חומרים מזהמים ומפגעים שאפילו לא תדעו עד שיתפוצצו
    ברור שעדיף שדה תעופה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר