האדריכל מיכאל רטנר (צילום: אורי סבח)
האדריכל מיכאל רטנר (צילום: אורי סבח)

עתירה נוספת נגד תוכנית נמל המפרץ

בעתירה ממוקדת יותר מהעתירה של עיריית חיפה, מבקש האדריכל מיכאל רטנר מבית המשפט להוציא צו עשה המורה לוועדה לתשתיות לאומיות להטיל מגבלות שיאפשרו לפתח את שדה התעופה בחיפה עם מסלול באורך של 2,400 מטר

פורסם בתאריך: 10.7.19 20:56

התפתחות משמעותית בהליכים המשפטיים נגד התוכנית המפורטת שיוזמת חברת נמלי ישראל (חנ"י) לנמל המפרץ נרשמה אתמול (שלישי) לאחר שלבית המשפט המחוזי בחיפה הוגשה עתירה מינהלית נוספת נגד התוכנית. את העתירה, אשר מצטרפת לעתירה שהגישה עיריית חיפה לפני כחודש, הגיש האדריכל החיפאי הוותיק מיכאל רטנר. בדומה לעירייה, גם רטנר מבקש בעתירתו לקדם את הארכת מסלול ההמראה והנחיתה בשדה התעופה חיפה ל-2,400 מטר, אך העתירה שלו, שהוגשה באמצעות עו"ד דביר לנגר, כוללת בקשה לסעדים רחבים יותר מאלה שנכללו בעתירה של העירייה.

נמל המפרץ נמצא אמנם בשלבי בנייה מתקדמים, בהסתמך על תוכנית מתאר ארצית לייבוש שטחי ים שאושרה בפברואר 2014, אך לא ניתן יהיה להפעילו ללא אישור התוכנית המפורטת, הקובעת את השימושים המדויקים בנמל מעל ל-840 דונם של שטחי ים שיובשו.

כיום אורכו של מסלול ההמראה והנחיתה בשדה התעופה חיפה הוא 1,300 מטר. הארכה של המסלול ל-1,900 מטר מסתיימת בקו המים ובעתירה מבקש רטנר, אשר מתמחה בתכנון נמלים, מעגנות ופיתוח צמוד מים, להבטיח שתתאפשר הארכה של 500 מטר נוספים מעבר לקו המים, למרות שבאזור זה יובש שטח ים המיועד לנמל המפרץ.

בחודש מאי דחתה ועדת המשנה לעררים שבעה עררים שהוגשו נגד החלטת הוועדה המחוזית חיפה מחודש דצמבר לאשר את התוכנית המפורטת, ובהם עררה של העירייה שבו נדרש לקדם את הארכת המסלול ל-2,400 מטר. בעתירתה ביקשה העירייה להורות על ביטול החלטת ועדת המשנה "ואישור עמדת העותרת", ולחילופין להורות על השבת התוכנית לשולחן מוסדות התכנון "לצורך השלמת הבחינות התכנוניות בכל אשר נדרש".

 

 

רטנר, לעומת זאת, מבקש סעדים ממוקדים יותר. נוסף על סעד הצהרתי בדבר ביטולה של החלטת ועדת המשנה לעררים, מבקש רטנר מבית המשפט להוציא צו עשה המורה לוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) להטיל מגבלות אשר יאפשרו לפתח את שדה התעופה עם מסלול באורך של 2,400 מטר.

הבדל נוסף בין שתי העתירות הוא בזהות המשיבים. בעוד שהעתירה של העירייה הוגשה נגד שלוש רשויות ציבוריות בלבד – ועדת המשנה לעררים, הוועדה המחוזית וחנ"י – עתירתו של רטנר הוגשה גם נגד הוות"ל, משרד התחבורה, רשות התעופה האזרחית (רת"א) ורשות שדות התעופה (רש"ת). בעתירתו הודגש כי תוכנית המתאר הארצית לתפרושת שדות התעופה בישראל (תמ"א 15) שאושרה בשנת 2000 קבעה כי אורכו של המסלול יהיה 2,400 מטר, ובנסיבות הקיימות תוכנית המתאר הארצית לייבוש שטחי ים אינה יכולה לקבוע עובדות בשטח שימנעו את הארכת המסלול.

"יוטעם כי לא קיים קושי בלתי פתיר טכנית להארכת המסלול לתוך הים, כך שיהיה באורך של 2,400 מטר ואף יותר מכך", נכתב בעתירה, שאליה צורפה חוות דעת של החברה הספרדית ALG, אשר מתמחה בתכנון שדות תעופה בין לאומיים, ולפיה אין מניעה להרחבת המסלול בחיפה ל-2,400 מטר ואף ליותר מכך.

העתירה כוללת התייחסות גם לתוכנית התשתית הלאומית (תת"ל 80) שיוזמת רש"ת לשדה התעופה בחיפה ואשר מציעה להאריך את המסלול ל-1,850 מטר בלבד. בתחילת חודש יוני החליטה הוות"ל להפקיד את התוכנית במתכונת זו, אך בהתייחס לכך שמדובר בתוכנית מוצעת שרחוקה מאוד מאישור נכתב בעתירה כי "בשלב זה תת"ל 80 לא קבעה, וגם לא היתה יכולה לקבוע, קביעה הסותרת את הוראות תמ"א 15 כי אורכו של המסלול בחיפה יהיה קצר מ-2,400 מטר".

משיבה נוספת לעתירה היא עיריית חיפה לנוכח "התנהלותה הבלתי עקבית לאורך השנים". בהקשר זה הוזכר בעתירה כי ראש העיר לשעבר עמרם מצנע הוביל בשנים 2003-1993 מאמץ לטובת שדה תעופה בין לאומי משמעותי בחיפה, אך "בתקופתו של ראש העיר יונה יהב משרד התחבורה ועיריית חיפה נתנו עדיפות לפיתוח של הנמל הימי על פני ועל חשבון פיתוחו של שדה התעופה".

נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה רון שפירא קבע היום כי הדיון בעתירתו של רטנר יאוחד עם הדיון בעתירתה של העירייה, שזומן ל-23 ביולי.

 

שדה התעופה בחיפה (צילום: צבי רוגר)

שדה התעופה בחיפה (צילום: צבי רוגר)

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

10 תגובות
  1. רחלי

    איוולת קבורת שדה התעופה בחייפה ע"י יונה יהב עם חנ"י, רת"א וישראל כץ- היא בכיה לדורות. תנו לחיפה להתנקות ולפרוח ! שדה תעופה יחיה את העיר.

  2. תגובה לרחלי

    כאילו…ממש כמו שנתב"ג החייה את העיר לוד. תל אביב רחוקה מנתב"ג עשרות ק"מ. לוד ממש סמוכה… ועובדה: לוד זו העיר שהיא ה-ע-י-ר במרכז. חחחחחחחחח…

  3. נתב"ג רק פגע בלוד ובתושבים מסביב לשדה התעופה !!! ולא תרם בכלום לעיר לוד !!!

    זאת עובדה.

    קצת קשה להתווכח עם עובדות !

  4. לא מבין למה כולם מתעוררים רק עכשיו... הרי את נמל המפרץ התחילו לבנות כבר ב- 2014 ואישרו את הקמתו עוד הרבה לפני !

    איפה היו כולם כל השנים האלו ?!?!?

  5. גילה

    כל הכבוד למיכה רטנר שמעולם לא ויתר על המלחמה בנמל המפרץ הפרטי המיותר וכל זה כאדם פרטי ואכפתי

  6. כדאי שנפנים

    המדינה החליטה שחיפה תהיה פח הזבל לתשתיות מזהמות ואחסון מכולות
    ושום דבר לא יזיז את ההחלטה הזאת נקודה
    מפרץ חיפה אצלם זה פח הזבל הלאומי

  7. איך מכרו אותנו

    נתב"ג צריך לתת תעודת הוקרה ליונה יהב
    הוא סידר שלא יהיה להם תחרות ושכל הצפון יצטרך הלאה להיגרר ברכבות אל נתב"ג שעה ורבע עד שעתיים..
    מגיע לו איזה טרקלין בנתב"ג על שמו גם ככה כל הקדנציה שלו רק הייתה נסיעות סתמיות בכל העולם על חשבוננו

  8. מה שייך?

    מישהו באמת חושב שנמל גדול בתוך שטחי העיר – יועיל לחיפה? מישהו באמת עשה חקר ביצועים בעניין? או שמה שקליש אמרה הוא קדוש ואסור להתנגד לכך? צודק זה שכתב שנתב"ג רק פגע בעיר לוד. ובהחלט ייתכן שמי שיצא נשכר מהנמל הן: נצרת ונהרייה. וחיפה תישאר גם עם זיהום הרעש הנורא של מטוסי סילון..

  9. לוד דוגמה מצוינת ואיתה כל התפתחות גוש דן בגלל קירבה לנתבג

    מי שמביאים את העיר לוד כן בזכות נתבג היא מתפתחת מאד, מספיק לראות את עשרות אלפי העובדים באיירפורט סיטי ושאר המתחמים המסתמכעם על קירבה לשדה תעופה אז אם אתם לא מבינים בכלכלה גלובלית ומה נחוץ לה, מוטב לא להגיב.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר