נמל המפרץ (צילום: רמי שלוש)
נמל המפרץ (צילום: רמי שלוש)

הוגשה עתירה שלישית נגד נמל המפרץ

לעתירות של עיריית חיפה ושל האדריכל מיכה רטנר מצטרפת כעת עתירה של הפורום הישראלי לשמירה על החופים, אשר מתמקדת בהשפעות הסביבתיות של התוכנית ובסכנה הנשקפת מהפעילות המשותפת של נמל המפרץ ושל מסוף הכימיקלים

פורסם בתאריך: 21.7.19 07:56

התפתחות נוספת בהליכים המשפטיים נגד התוכנית המפורטת שיוזמת חברת נמלי ישראל (חנ"י) לנמל המפרץ: הפורום הישראלי לשמירה על החופים בראשותה של חנה קופרמן הגיש לבית המשפט המחוזי בחיפה עתירה מינהלית שלישית נגד התוכנית. העתירה הנוספת מצטרפת לעתירה שהגישה עיריית חיפה לפני כחודש ולעתירה שהגיש האדריכל מיכאל רטנר בשבוע שעבר.

עתירתו של הפורום מתמקדת בהשפעות הסביבתיות של התוכנית, ובמסגרתה התבקש בית המשפט להורות על ביטול החלטת ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה מחודש מאי לאשר את התוכנית. בעתירה נטען כי יש לבטל את ההחלטה לנוכח "המדיניות התכנונית המשתקפת באופן שבו קודמה הקמת נמל המפרץ, בחלקים-חלקים, בשיטה המאפשרת לקדם תוכניות בעלות פוטנציאל פגיעה נרחב באזרחים ובסביבתם ומבלי שהציבור יוכל לדעת על מימדי הסיכונים בעוד מועד".

נמל המפרץ נמצא אמנם בשלבי בנייה מתקדמים, בהסתמך על תוכנית מתאר ארצית לייבוש שטחי ים שאושרה בפברואר 2014, אך לא ניתן יהיה להפעילו ללא אישור התוכנית המפורטת, הקובעת את השימושים בנמל מעל ל-840 דונם של שטחי ים שיובשו. בהקשר זה מזכיר הפורום בעתירה כי בהוראות תוכנית הייבוש נכתב במפורש כי "ההיתרים מכוח תוכנית זו הם למבניים ימיים בלבד, ולא לשימושים שעל המסוף".

לפני כארבעה חודשים הגישו הפורום ונציגת ההתארגנות "אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות" אלה נווה ערר נגד החלטת הוועדה המחוזית – חיפה מחודש דצמבר לאשר את התוכנית המפורטת לנמל המפרץ, המאפשרת שינוע של כל סוגי מכולות החומרים המסוכנים, הן במכולות והן באיזוטנקים. בערר שהוגש לוועדת המשנה לעררים נטען בין השאר כי לא הוגבלה כמות החומרים המסוכנים בתחום תוכנית נמל המפרץ.

 

 

ועדת המשנה לעררים הורתה כי לתוכנית תתווסף הוראה לפיה היקף החומרים המסוכנים שיעברו בנמל יהיה חמישה אחוז בלבד מהיקף הסחורות הכללי בכל רגע נתון. בעקבות ההחלטה נקבע בהוראות התוכנית כי ההיקף המירבי של מכולות חומרים מסוכנים שיאוחסנו במסוף בכל רגע נתון יהיה עד 1,900 TEU (מידותיה של מכולה בנפח זה הן 6.10 מטרים אורך, 2.44 מטרים רוחב ו-2.59 מטרים גובה).

בעתירה נמתחה ביקורת נוקבת על ההחלטה: "לא ברור על סמך מה ועדת המשנה לעררים מצאה לנכון לאשר את התוכנית בתוך קביעה שרירותית של רף מספרי כלשהו שמעולם לא הוכחה בטיחותו ומבלי שקילת השיקולים הרלוונטיים לנושא זה. בחוסר סבירות קיצוני הוועדה לא התייחסה כלל לסוגיה כיצד ומי יבחן שהכמות שתיקבע אכן היא זו המאוחסנת ומהם המנגנונים שיופעלו להבטחת 'המגבלה' ולאכיפה שזו הכמות הקיימת בפועל בשטח התוכנית".

כמו הערר, גם העתירה מעבירה את המסר שלפיו יש להתייחס במאוחד לנמל המפרץ ולמסוף הכימיקלים. בערר הוצגה דרישה לביטול התוכנית המפורטת, בין השאר עקב ההפרדה המלאכותית בינה לבין התוכנית החדשה שמקודמת למסוף הכימיקלים הצמוד לנמל החדש. תוכנית מסוף הכימיקלים מייעדת שטח בנוי עצום, בנפח כולל של 600,000 מ"ק, לאחסון כימיקלים ולפעולות אחסנה נלוות.

בערר הוצג למעשה נושא חדש במאבק הסביבתי במפרץ והוא ההשפעה המשותפת של פעילות נמל המפרץ ומסוף הכימיקלים והצורך להתייחס אליהם כמכלול אחד: "בתוכנית מסוף הכימיקלים הקשורה באופן הדוק לתוכנית נמל המפרץ מתוכננת תוספת של 600,000 מ"ק חומרים מסוכנים, ובתחומה יהיו פליטות משמעותיות של תרכובות אורגניות נדיפות באזור רגיש לזיהום אוויר. יש קשר הדוק בין היקף הפעילות בנמל המפרץ בתוכנית הנוכחית לבין היקף הפעילות במסוף הכימיקלים. אישור תוכנית נמל המפרץ, מבלי שידוע היקף הסיכונים לזיהום אוויר עתידי ממסוף הכימיקלים, עלול לסתום את הגולל על התנגדויות על בסיס הזיהום במסוף הכימיקלים בטענת 'מעשה עשוי'".

בתוכנית המפורטת לנמל המפרץ אמנם נקבע כי פריקת כימיקלים תותר בשטחו רק בכפוף לאישור תוכנית מפורטת נוספת, אך העתירה מציעה לא להתרשם מכך לנוכח הסברה שפעילות זו "תקרה בתוכנית להרחבת מסוף הכימיקלים".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. מכרו אותנו ואת העיר ואת העתיד ואת הבריאות שלנו

    נמל המפרץ בשמו האמיתי זה נמל ירדן בשליטה סינית.
    אל תשקרו לציבור יותר. לכן הם לא יבטלו בו את מסופי הכימיקלים, כי זה חלק מכל התכתיב הזר ששולט בנמל בשלט רחוק.
    מאוצה סיבה לא שייכו את הנמל מוניציפלית לחיפה הוא נשאר שטח ללא שיוך. לא ברור אם הסינים ישלמו ארנונה ולא ברור אם ישראל בכלל תוכל לפקח מה הסינים מכניסים ומוציאים מהנמל הזה כי כל התפעול ל25 שנה נמסר לחברה הסינית.
    זה הזוי זאת הפקרות מוחלטת והכי חמור יונה יהב אישר את כל זה חתם על הכל ניסה להרדים את הציבור בייפה מהסכנות ועמד להסכים לביתני לוגיסטיקה מחסנים ענקיים בגובה בנייני 7 קומות שימוש הנמל הירדני.. אה.. הסיני.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    יונה יהב לא נשכח ולא נסלח הרסת את החופים שהיו בקריות כשאתה נהנה לך בדניה היפה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר