צבוע בפארק הכרמל (צילום: רשות הטבע והגנים)
צבוע בפארק הכרמל (צילום: רשות הטבע והגנים)

צמצום במספר חיות הבר שמגיעות לחפש מזון בחניוני פארק הכרמל

רשות הטבע והגנים מדווחת על ירידה חדה במספר חיות הבר שמגיעות לחניוני פארק הכרמל בחיפוש אחר אוכל בפחי הזבל, ומייחסת את הירידה בהחלפת הפחים העיליים בפחים מוטמנים המוגנים מחדירת בעלי חיים

פורסם בתאריך: 31.7.19 15:25

ירידה חדה בשיעור של עשרות אחוזים במספר חיות הבר אשר מגיעות לחניוני פארק הכרמל בחיפוש אחר מזון בפחי הזבל הפרושים בהם. ברשות הטבע והגנים (רט"ג) מייחסים את הירידה בחלפת הפחים העיליים (פחי "צפרדע") ב-35 בפחים גדולים המוגנים מחדירת בעלי חיים והטמנתם בקרקע.

ברט"ג מציינים שחיות הבר שמגיעות ל-20 החניונים בפארק מזיקות לטבע ולחוויית המטיילים. ב-11 מהחניונים בוצע ניטור באמצעות מצלמות שהותקנו סמוך לפחים החל מחודש אפריל 2017 ועד לקיץ 2019, וכעת נחשפות התוצאות. בבדיקה של 1,700 צילומים, שחלקם בוצעו לפני הטמנת הפחים וחלקם לאחר ההטמנה, התגלתה ירידה של 60 אחוז במספר חיות הבר שהגיעו לנבור בפחים. בין בעלי החיים נצפו צבועים, שועלים, נמיות, חתולים, קיפודים, חזירי בר ותנים, אשר מהווים מטרד גם בשכונות העיר.

 

שועל בפארק הכרמל (צילום: רשות הטבע והגנים)

שועל בפארק הכרמל (צילום: רשות הטבע והגנים)

 

 

את הנתונים הציגו אנשי הרט"ג שמוליק ידוב ועמית דולב וציינו כי יש מינים מקומיים של חיות בר שאוכלוסיותיהם גדלו מעבר לכושר הנשיאה הטבעי של השטח, ובשל כך הם גורמים נזק לטבע, לאדם, לחקלאות ולתשתיות גינון, ופוגעים במערכות אקולוגיות טבעיות. כתוצאה מצפיפותן של אותן אוכלוסיות הן מהוות קרקע פורייה להפצת מחלות כדוגמת הכלבת. ברט"ג מדגישים שפסולת מזון של אדם, תוצרי חקלאות שדה ומטעים, ריכוזי מזון המיועדים להאכלת בעלי חיים ופגרים של בעלי חיים ממשקים המגדלים אותם מהווים מקורות מזון פוטנציאליים למינים מתפרצים.

 

תנים בפארק הכרמל (צילום: רשות הטבע והגנים)

תנים בפארק הכרמל (צילום: רשות הטבע והגנים)

 

יצוין כי לאורך שנים ארוכות נוסו שיטות רבות כדי לדלל אוכלוסיות שונות של בעלי חיים, ובהן ציד, הקמת חלקות מיגון ושימוש בכלבי רועים כדי לנסות ולהפחית טריפות של בקר וצאן, אך הם לא הועילו לאורך זמן. לעומת זאת, כאשר ננקטו פעולות להפחתת מזון שמקורו באדם צומצמה אוכלוסיית חיות הבר. עוד אומרים ברט"ג כי במקביל להטמנת הפחים בוצעה פעילות הסברה למטיילים שכללה חלוקת שקיות אשפה והכוונה לפחים המוטמנים, ופעולות אלו סייעו לצמצם את מספר חיות הבר שהגיעו לחניונים.

 

חזירי בר בפארק הכרמל (צילום: רשות הטבע והגנים)

חזירי בר בפארק הכרמל (צילום: רשות הטבע והגנים)

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. ינאי.

    מדהים כמה שאפשר להיות אטום לבעלי חיים אחרים.
    האדם הוא חיה נוראה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר