שדה התעופה בחיפה (צילום: צבי רוגר)
שדה התעופה בחיפה (צילום: צבי רוגר)

העירייה מציעה פשרה: מסלול באורך של 2,100 מטר

חשיפה: עיריית חיפה הבינה שמבתי המשפט לא תצמח הישועה ולכן היא מנהלת משא ומתן עם משרד התחבורה ועם חברת נמלי ישראל בניסיון להגיע להסכם עקרונות על הארכת מסלול ההמראה והנחיתה של שדה התעופה ל-2,100 מטר

פורסם בתאריך: 13.8.19 07:59

עיריית חיפה מנהלת משא ומתן עם משרד התחבורה ועם חברת נמלי ישראל (חנ"י) בניסיון להגיע להסכם עקרונות על הארכת מסלול שדה התעופה, כאשר הגורמים האחרים להסכם יהיו רכבת ישראל, רשות שדות התעופה (רש"ת) ורשות התעופה האזרחית (רת"א).

במסגרת המגעים הציעה העירייה פשרה ולפיה יוסדרו התכנון, הרישוי וההקמה של נמל המפרץ ושדה התעופה, ולייתר בכך את ההליכים המשפטיים שבמסגרתם היא הגישה עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי לביטול החלטת ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית מחודש מאי לדחות את הערר שהגישה העירייה נגד ההחלטתה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה לאשר את התוכנית המפורטת לנמל המפרץ – החלטה שגדעה כל אופציה תכנונית להארכת מסלול ההמראה והנחיתה של שדה התעופה חיפה ל-2,400 מטר.

לפי הסכם העקרונות שמציעה העירייה, מסלול ההמראה והנחיתה של שדה התעופה יוארך ל-2,100 מטר ברוטו, ש-1,900 מטר מהם ישמשו להמראות ולנחיתות ו-200 המטרים הנוספים ישמשו אזור ביטחון. משמעות הדבר היא שהעירייה חוזרת בה מדרישתה להאריך את המסלול ל-2,400 מטר.

אתמול (שני) התקיימה פגישה במשרד התחבורה בין נציגי העירייה, משרד התחבורה וחנ"י במטרה לקדם את הסכם העקרונות. בפגישה השתתפו מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר, נציגי העירייה – מ"מ ראש העיר נחשון צוק, מהנדס העיר אריאל וטרמן והיועצת המשפטית לעירייה ימית קליין, ונציגי חנ"י – המנכ"ל שלמה ברימן, יו"ר הדירקטוריון עוזי יצחקי, סמנכ"ל תכנון אסטרטגי מיכל טוכלר אהרוני וסמנכ"ל הנדסה לביא מאיר. פגישה זו התקיימה בהמשך לפגישה בנושא שנערכה בשבוע שעבר.

לפי ההסכם שמציעה העירייה, תוגש תוכנית בינוי מוסכמת ומתואמת על דעת כל הגורמים לאישורה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה לפי הוראות תוכנית הנמל. התוכנית תציג את הארכת מסלול שדה התעופה הן בביצוע קירוי (בוקס) מעל מסילת הרכבת בתחומי תוכנית נמל המפרץ והן בקירוי שטחים נוספים שנדרשים להארכתו ולהרחבתו של מסלול שדה התעופה, ובמקביל יבקשו הצדדים מהוועדה לאשר את הבקשה להיתר להקמת יסודות המבנה המרכזי ובקשות נוספות למתן היתרים בתחומי התוכנית.

לפי הסכם העקרונות שמציעה העירייה, התכנון המעודכן אשר מתייחס לאזור הכניסה לנמל ולחלק מדרכי הגישה אליו יבטיח את יישום תת"ל (תוכנית תשתית לאומית) 80, אך במקום להאריך את מסלול שדה התעופה ל-1,600 מטר (1,850 מטר ברוטו) – הארכה שלא תאפשר את הגדלת טווח הטיסות מחיפה ואליה – יוארך המסלול ל-2,100 מטר.

 

 

העירייה מציעה כי תת"ל 80 תכלול טרמינל נוסעים סמוך לתחנת מרכזית המפרץ, כולל חיבור במנהרה לתחום שיתווסף לשדה התעופה בצדו המזרחי של המסלול; מסלול ההמראה יוארך ב-115 מטר – הארכה של 80 מטר לכיוון דרום והארכה של 35 מטר למסלול עצמו עד לדרך יגאל ידין; ומסלול ההמראה ואזור הבטיחות יוארכו לכיוון צפון ב-110 מטר נוספים על מה שמוצע היום בתוכנית כך שאורך מסלול ההמראה ואזורי הבטיחות שיכללו בתת"ל יהיה 2,100 מטר ברוטו.

לפי ההסכם המוצע, לאחר עדכון התת"ל היא תוצג לדיון בוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) ובוועדות התכנון השונות ותקודם באופן יעיל ומיטבי לצורך הרחבת שדה התעופה ושימושיו כשדה תעופה בין לאומי אזורי. נוסף על כך, רש"ת תחתום על כתב שיפוי מלא לטובת עיריית חיפה והוועדה המקומית שלה בגין תביעות לירידת ערך ופיצוי הפקעה מכוח התת"ל.

יצוין כי בעירייה הבינו שבתי המשפט נמנעים מלהתערב בהחלטותיהם של מוסדות התכנון השונים, ולכן מבקשת ראש העיר לנסות ולהגיע לסיכומים עם הגורמים הרלוונטיים מבלי להגיע לערכאות. בשל כך מסתיימת הצעתה בכך ש"עם חתימה על הסכם זה יפנו הצדדים בהסכמה לבית המשפט לעניינים מינהליים ויבקשו ליתן להסכם זה תוקף של פסק דין".

מחנ"י נמסר בתגובה: "נמל המפרץ, שמוקם בימים אלו במרחב חיפה, תוכנן ואושר על ידי כל גורמי התכנון הרלוונטיים. לאורך כל הדרך לוו הליכי אישור התוכנית בתמיכה נלהבת של עיריית חיפה ושל הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, וזאת עד לחילופי הנהגת העיר. התנגדותן של עיריית חיפה וגורמיה לתוכנית המפורטת לשטח התפעולי הנמלי בנמל המפרץ יוצרת עיכובים, בין השאר בהנפקת היתרים, ומכאן בעבודות שעל חברת SIPG, שנבחרה להפעיל את נמל המפרץ, לבצע. עיכובים ממושכים באישור התוכנית המפורטת האמורה ובאפשרות להוצאת היתרי בנייה מכוחה עלולים לחשוף את מדינת ישראל ואת חברת נמלי ישראל לנזקים מהותיים. החברה פועלת לצמצום הנזקים שנגרמו ומצרה על פגיעה של עיריית חיפה בפרויקט לאומי בעל אינטרסים וחשיבות לאומית למדינת ישראל בכלל ולמטרופולין חיפה בפרט. בימים אלו ממש מתקיימים מגעים בין הצדדים בניסיון להגיע לפשרה מקצועית, שתכליתה היא הותרת אופציה לתכנון עתידי של הארכת מסלול שדה התעופה ללא כל פגיעה בנמל המפרץ, וזאת לצד הסרת התנגדות העירייה להמשך בנייתו של הנמל ומתן כל ההיתרים והאישורים הדרושים".

עוד נמסר מחנ"י כי "בהמשך להנחיית שר התחבורה נטלה חברת נמלי ישראל חלק בדיונים בראשות מנכ"לית משרד התחבורה, שבמסגרתם נבחנות חלופות תכנוניות להארכה נוספת של מסלול ההמראה של שדה התעופה בחיפה, שלא על חשבון נמל המפרץ או כל פגיעה בו. חנ"י סבורה כי יש חשיבות עליונה לסיום מהיר של כל ההליכים המשפטיים והעיכובים בקבלת ההיתרים הנדרשים לעבודות שעל חברת SIPG לבצע. עיכובים אלו פוגעים בפתיחתו במועד של נמל המפרץ לרווחת הציבור".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

14 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כל הכבוד. יפה מאוד. חשיבה מחוץ לקופסה ןיצירתיות כדי לקדם אינטרסים משותפים. זו הדרך. דרך הפשרה ולא הכוחניות. שתמשיך במהלכים כאלה וחיפה תצא נזכרת.

  2. יפתח

    עלק העיקר אמרו שקליש הולכת ראש בקיר … הנה היא רואה שהיא אפשר בדרך אחת אז היא הולכת בדרך אחרת כל הכבוד לקליש שככה נלחמת עבור העיר חיפה אף ראש עיר לה היה לוחם כמוה(בעצם היא אשכרה באמת לוחמת יש לה חגורה שחורה )

  3. קרוליין

    כל הכבוד כבוד ראש העיר. הלוואי הלוואי אמן ואמן ..
    חשוב לזכור שבתחילת המסלול ברחוב משה דיין ישנה אפשרות להאריך בעוד 150 מטר שהכל ביחד זה משמעותי

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חחח…שימו לב, מיהו באמת, ראש העיר !! מי הדוחף !! קליש בכלל לא השתתפה בפגישה !!

  5. המסביר לצרחן

    תושבי חיפה ממש לא רוצים את הארכת המסלול. זו תהיה בכייה לדורות
    חיפה צריכה להילחם בכל הכח על הפיכת רמת דוד לשדה תעופה בינלאומי עם רכבת מהירה מחיפה. זה יותר קרוב מתל אביב נתב"ג ונותן כמה יתרונות. ראשית, מטוסים לא על הראש של תושבי חיפה והקריות, אבל חשוב יותר, הפיכת השדה תהפוך את כל שטח המפרץ לבעל הגבלות בנייה חמורות מה שיהפוך את פינוי המפעלים לטובת שכונות מגורים ללא כלכלי או במילים אחרות זה משאיר אותנו עם המפעלים לעוד שנים רבות.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שטויות במיץ עגבניות…איך בניו יורק יש שדה תעופה? מטוסים עוברים על ימין ועל שמאל מעל הגורדי שחקים בלי שום בעיה …אז פה בחיפה קל וחומר שאין בעיה ובלי קשר לא ניראה שתיהיה בנייה של גורדי שחקים באזור מפרץ חיפה

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    במקרה של שדה תעופה ברמת דוד יעברו מטוסים כבדים מעל חיפה.
    במקרה של שדה תעופה קטן במפרץ המטוסים ינחתו ממד הים או לחילופין יחוגו מעל בזן

  8. דין דין

    קודם נהרוג תורכי וננוח .שדה תעופה ראוי בחיפה ואחר כך נדון ברמת דוד במדינה הזאת יש כלל תפסת מרובה לא תפסת.

  9. לאה

    יש אמון ויש תקווה. תודה רבה על העשייה והנסיונות, ותודה על עתיד טוב יותר לחיפה. הליך שבוודאי יביא גם לשיקום הדר הכרמל והפיכתו למרכז תוסס לתיירות ולמגורים. בהצלחה לכולנו.

  10. מנהל התכנון ירושלים

    חלופת השדה המשלים לנתבג היא רמת דוד חיפה נפסלה מסיבות רבות.
    * מגבלת גובה תפגע בכל הקריות ובמיזמי התחדשות עירונית, כי בלתי אפשרי לבנות יותר מ 7 קומות.
    בשעה שבבת גלים וברמת דוד בניה לגובה 30 קומות, בלי בעיה.

  11. טרור סיני וירדני נגד חיפה

    אסון לחיפה
    נמל המפרץ קם בחטא והשתלט על שטח ענק ועוד מתכוון לחסל שטחים בהיקף ענק כמו כל העיר התחתית באמצע המפרץ. הכל יהיה מגודר עם שמירה סינית ומבנים 7 קומות מלאים פסולת אלקטרונית שישפך לכאן

  12. אלי

    על פי מצבה העכשווי של העיר נראה שהארכת המסלול זה הדבר היחיד שמעניין את קליש. ובינתיים העיר מוזנחת ומלוכלכת כמו שלא נראתה שנים. ארועי תרבות מבוטלים וממש לא ברורה הדרך. לאן נחשון צוק מושך את העיר? הרי הוא המנהל בפועל..בעצם ראש העיר בפועל.

  13. תגובה למשתמש האנונימי

    מעל ניו יורק לא עוברים מטוסים אלא בגובה רב מאד – 30000 רגל ומעלה. ושדות התעופה רחוקים ממנהטן עשרות ק"מ. כך גם בלונדון .. תלמד את החומר לפני שאתה משבח. וגם… כבר משבחים פה את קליש על התפשרות ועל לוחמת ראויה בעלת חגורה השחורה.. ובכן : אל יתהלל חוגר כמפתח. עוד לא ראינו הישג אחד.

  14. הבוקר פורסם

    הבוקר פורסם שההתפשרות על מסלול קצר יותר ממה שהובטח במסע הבחירות תורמת מעט מאד לאפשרות טיסות אל ומאירופה. אבל יש בה יתרון אחד חשוב. עינת קליש לומדת שלעתים אין מנוס מהתפשרות. ועכשיו הגיע הזמן שתכה על חטא כשטענה שיהב מתפשר אבל היא "תעמוד על שלה"……….! למדה סוף סוף שבחיים האמיתיים, ולא בעולם הפנטזיות שהייתה שרוייה בו כשהתמודדה על התפקיד….אין לעתים קרובות שום אפשרות אלא להתפשר.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר