שדה התעופה בחיפה (צילום: Oyoyoy, Wikipedia CC-BY-SA-3.0)
שדה התעופה בחיפה (צילום: Oyoyoy, Wikipedia CC-BY-SA-3.0)

זעם בקרית חיים: "קליש רותם מכרה אותנו"

ההסכם להארכת מסלול שדה התעופה בחיפה עורר את זעמם של תושבי קרית חיים, שחוששים כי נוסף על זיהום האוויר מהמפעלים במפרץ חיפה ועל הקמתו של נמל המפרץ שעלול לכלול גם נמל דלקים, הם עתידים לסבול גם ממטרדי רעש ומתוספת של זיהום אוויר

פורסם בתאריך: 16.8.19 08:00

בזמן שראש העיר עינת קליש רותם והנהגת העיר חוגגות את חתימת ההסכם מול משרד התחבורה וחברת נמלי ישראל להארכת מסלול שדה התעופה בחיפה ל-2,100 מטר ברוטו (1,900 מטר נטו ועוד 200 מטר כשטחי בטיחות), בקריות סוערות הרוחות. רבים מתושבי קרית חיים חוששים מכך שנוסף על זיהום האוויר מהמפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה ועל הקמתו של נמל המפרץ שעלול לכלול גם נמל דלקים, הם עתידים לסבול גם ממטרדי רעש ומתוספת של זיהום אוויר כתוצאה מהרחבתו של שדה התעופה.

מבחינתה של קליש רותם מדובר בניצחון, על אף שדרישתה היתה להאריך את מסלול שדה התעופה ל-2,400 מטר. "המסלול יאפשר טווחי טיסה עד למרכז אירופה – רומא, בודפשט וקייב", כתבה ראש העיר בדף הפייסבוק שלה, "מדובר בבשורה גדולה לחיפה ולמטרופולין. שדה תעופה הוא מנוף כלכלי חיוני לכל הצפון".

כפי שפורסם כאן ביום רביעי, העירייה התחייבה להסיר את כל התנגדויותיה להמשך הקמת נמל המפרץ ולספק את כל האישורים וההיתרים הנדרשים ממנה. יצוין כי עד כה קליש רותם כלל לא פעלה נגד הפעלתו של נמל המפרץ וכי המאבקים המשפטיים שניהלה העירייה בהובלתה לא נועדו לפגוע בנמל המפרץ אלא לזכות בהארכת המסלול של שדה התעופה. עם זאת, ברשתות החברתיות נשמעת מאז הפרסום הבלעדי ב"כלבו – חיפה והצפון" על הסכם העקרונות שהציעה העירייה טענות על כך שראש העיר העדיפה לוותר על המאבק בהקמת נמל הדלקים בתמורה להארכת המסלול של שדה התעופה.

בתגובה מיהרה קליש רותם לפרסם פוסט נוסף שבו היא כתבה כי "משיכת העתירות נגד נמל המפרץ אינה קשורה ולא תאפשר את הקמת נמל הדלקים, שנכון להיום עדיין אינו מופיע כחלק רשמי בתוכניות. מדובר רק על נמל מכולות. הרחבת הפטרוכימיה במפרץ חיפה היא מאבק נפרד שגם אליו אנחנו מחויבים ושלעולם לא נסכים לוותר עליו, גם לא למען מסלול טיסה".

את רבים מתושבי קרית חיים דבריה של ראש העיר אינם משכנעים. שלושה מחברי מועצת העיר שמתגוררים בקרית חיים ושנמנים עם האופוזיציה העירונית זועמים. השלושה הם מוטי בליצבלאו והילה לאופר מסיעת הירוקים וסופי נקש מסיעת יונה יהב וצעירי חיפה.

בליצבלאו: "שדה תעופה בקרית חיים הוא רעה חולה ודבר בלתי נסבל. רק בקושי אנחנו סובלים את השדה הנוכחי, מה גם שהשדה הנוכחי מהווה כעת אלטרנטיבה זמנית לשדה התעופה של המטוסים הקלים בהרצליה שנסגר, וזה לכשעצמו העלה את מספר המטוסים הקלים שטסים מעלינו לרמות בלתי נסבלות. לא ייתכן שכאשר יש כאן מצבור של חומרים מסוכנים נסכן את כל האזור עם מטוסים כבדים יותר. בהקשר זה חשוב להזכיר שבשנים האחרונות היו שני מקרים של כמעט תאונה עם מטוסים קלים, שאחד מהם כמעט נכנס לבית הספר הטכני. שלא יספרו לי סיפורים על כך שההמראות והנחיתות יהיו מכיוון הים. לפעמים ההמראה היא לכיוון מזרח בהתאם לכיווני הרוח. אנחנו נמצאים בבעיה חמורה מאוד כי רדיוס הסיבוב של מטוס גדול הוא רחב מאוד, והסכנה שיקרה משהו בגלל מצבור החומרים המסוכנים באזור היא גדולה מאוד".

לדבריו של בליצבלאו, "הבנתי מרשות שדות התעופה שאם חס וחלילה יאריכו את השדה יהיה קונפליקט בין השדה בחיפה לשדה המתוכנן ברמת דוד. כאשר מטוס שימריא מרמת דוד יעלה לרום גבוה, הוא כבר יגיע לאזור שבו אמורים לנחות מטוסים גדולים בחיפה. כמו כן, בשדה החיפאי יש רק מסלול אחד, אין אפשרות לעוד מסלול, כך שאין מסלול חירום. זו מכירת חיסול של קרית חיים כדי שקליש רותם תציג לבוחריה איזשהו ניצחון".

בליצבלאו הוסיף: "אני לא רואה שהיא נלחמת בנמל הדלקים שצפוי לקום ושיסכן את קרית חיים כולה. היא אמנם אמרה שתוכנית נמל הדלקים אינה מופיעה בתוכניות של נמל המפרץ, אבל התכנית הזו קיימת, ואני רוצה לראות איך קליש רותם נלחמת נגד נמל הדלקים. המשמעות של נמל הדלקים היא שיצטרכו להקים מאגרי אחסון לדלקים בשטח קרקעות הצפון – האזור הצמוד לגדר המזרחית של בתי הזיקוק ולגדר המערבי של מפעלים לייצור דשנים וחומרים כימיים. במילים אחרות – מהפח אל הפחת. ובעוד מילים אחרות – נמכרנו בנזיד עדשים".

 

 

לאופר: "ההישג שראש העיר מציגה הוא בחלקו שקרי ובחלקו שלילי. הארכת המסלול עדיין לא תאפשר טיסות ליעדים רחוקים כפי שהיא רצתה. הקטסטרופה היא שלמען פייק הישג הסירה קליש רותם כל התנגדות להמשך בנייתו של נמל הדלקים. נמל כזה יביא עלינו עוד זיהום, עוד סכנה לתושבים, עוד לחץ ועוד עומסים על הכבישים בשל משאיות רבות שיגיעו לנמל. זו לא הצלחה אלא כישלון חרוץ. ממשלת ישראל מקדמת שדה תעופה בין לאומי ברמת דוד שייתן מענה לתושבי חיפה והצפון, ועל כך צריך לברך. כחברת מועצה וכתושבת קרית חיים אני מתנגדת לכך נחרצות. הירוקים לא ייתנו לראש העיר להפוך את קרית חיים לבית קברות".

נקש: "נראה לכאורה שקליש רותם מכרה את תושבי קרית חיים תמורת החלום שלה להאריך את מסלול שדה התעופה, תמורת הרחבת הפעילות הפטרוכימית במפרץ חיפה ותמורת הסכמה להקמת נמל דלקים. נראה לכאורה שהיא תאפשר הכנסה של קונדנסט מתעשיית הגז והרחבת הזיקוק שלו בבז"ן. לתושבים ברור עתה כי נושא הזיהום אף פעם לא עניין את ראש העיר, ולכן לא היה אכפת לה לאשר את נמל הדלקים ולעצום עיניים לנוכח הרחבת התעשיות הפטרוכימיות כדי שכספי הארנונה של המפעלים ימשיכו לזרום לקופת העירייה. שדה תעופה מצריך אחסון דלקים מזהמים למטוסים ושטחים תפעוליים. בכל העולם מרחיקים שדות תעופה מהערים, אפילו בהרצליה ובאילת הבינו זאת, ורק בחיפה עדיין לא הפנימו את זה. אלו אטרקציות מחכות בחיפה לתיירים? טיילת לואי? הכי עצוב זה שקליש רותם מכרה את תושבי קרית חיים שהצביעו עבורה, את היהלום הלא מלוטש שהיא הבטיחה שתלטש, תמורת מטוס עם תייר וחצי שלא יישארו בעיר".

מנגד, אלי בן דיין – חבר מועצה נוסף מהאופוזיציה (סיעת הליכוד) שמתגורר בקרית חיים ומשמש גם חבר ועד קרית חיים – דווקא מברך על ההסכם שנחתם: "חברי מועצת העיר מטעם הליכוד שמחים על החלטתה של עיריית חיפה להסיר את ההתנגדויות להקמת נמל המפרץ, אשר אושר על ידי שר התחבורה לשעבר ישראל כץ בתמיכה של ממשלת הליכוד. אנו משוכנעים שהנמל ישמש מנוע צמיחה חשוב לעיר ולסביבה. נוסף על כך, האישור להארכת שדה התעופה שמאפשרת טיסות עד למערב אירופה מהווה נדבך נוסף שבו נהנית העיר משיתוף הפעולה עם ממשלת ישראל. כולנו תקווה שראש העיר, אשר חרתה על דגלה את נושא המאבק בזיהום האוויר והסביבה, תעמוד מקרוב על ההשלכות הסביבתיות והבריאותיות באזור ותסביר אותן לציבור החיפאי, ולא תתעסק רק בתרומה התיירותית שהשדה אמור להביא לעיר. לפי תוכניות העבודה, שדה התעופה לא יורחב אלא רק בעוד כעשור".

שני רוט קפון, פעילה חברתית מקרית חיים, זועמת על ההסכם להארכת מסלול שדה התעופה: "ראש העיר שמה לנגד עיניה שדה תעופה בלי כל התחשבות בתושבי קרית חיים. התושבים כבר מבינים שקרית חיים כבר לא תהיה יהלום מלוטש. אין לנו מנהיג שדואג לנו. כולנו יודעים שיקום נמל דלקים. המכולות הן רק ההתחלה. כל שנותר לנו הוא לקוות לנס שהשדה לא יוארך ושהנמל לא יקום. אני קוראת לראשי הערים הקריות לצאת למאבק נגד הגזרה שהטילה ראש העיר על תושביה".

מנגד, ערן שרון, פעיל חברתי ובעל דף הפייסבוק "הכוח לקרית חיים" מברך על הצעד: "שדה התעופה מועיל מכמה בחינות. מההיבט הכלכלי הוא ממנף את כל הקריה להיות אזור תעסוקתי בשלב הראשון ואזור תיירותי בשלב השני. קרית חיים שוכנת צמוד לשדה התעופה, ולכן המכלול העסקי יעבור דרכה. המינוף הזה יוביל למינוף הקריה גם בהיבט התשתיתי, גם בהיבט הנדל"ני וגם מבחינת השקעות של העירייה ושל משקיעים. כל זה ביחד מעלה אותה גבוה, ולכן הארכת מסלול שדה התעופה הוא היעד הראשון בדרך ארוכה להעלאת הקריה למעלה".

מבין ארבעת ראשי הערים בקריות, רק ראש העיר קרית ביאליק אלי דוקורסקי מביע התנגדות שלא משתמעת לשתי פנים להרחבת שדה התעופה. "אני מתנגד באופן עקרוני להארכת המסלול בשדה תעופה בחיפה. מספר גדול של טיסות ישפיעו על איכות החיים של תושבי הקריות, על איכות הסביבה ועל מפגעי הרעש שמהם יסבלו התושבים. עם זאת, מדובר בסיכום בלבד שלא מגובה בתכנון מפורט שנדון במוסדות התכנון. בכוונתי לדרוש תסקיר השפעה על הסביבה שיציג את כל ההיבטים והמשמעויות על האזור כולו".

ראש העיר קרית מוצקין חיים צורי: "על הרעיון הזה אני שומע כבר עשר שנים, ועד היום זה היה בגדר דיבורים. כשזה יהפוך למשהו רציני עם תוכניות ברורות ועם מידע אמיתי על גודל המטוסים, נביע את העמדה שלנו באופן ברור".

ראש העיר קרית ים דוד אבן צור: "זו תוכנית רעיונית בלבד שעדיין לא גובשה ולא נבחנה לעומק במוסדות התכנון. כאשר תתגבש תוכנית כזו נוכל לבחון אותה לעומק ולדון בה כדי להחליט אם ראוי להוציא אותה אל הפועל".

ראש העיר קרית אתא יעקב פרץ: "שדה התעופה והנמל החדש הם מנופים כלכליים חשובים לאזור. המפתח הוא שמירה על איכות החיים של התושבים ועל ביטחונם".

מעיריית חיפה לא נמסרה תגובה.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

19 תגובות
  1. רועי. קרית אליעזר

    קליש מעולה. תניחו לה. רציתם "רק לא יונה"
    עכשיו תתנו צאנס למחליף לעשות דברים יפים חדשים….

  2. קרוליין

    איזה אוסף של שייט ושטויות . מוטב היה להשקיע את מרצם ובמיוחד לגברת נק"ש בנושא המאבק בבתי הזיקוק ולא בשדה תעופה חדש לחיפה שימנע הרחבת מפעלים מזהמים על שטח זה. אין ספר שטענות המופרחות והדביליות שלה באות לנגח את ראשת העיר בשל אינטרס אישי ולא אינטרס ציבורי . מה היא לא תעשה בשביל כיסא. דמגוגיה זולה ונמוכה של שינא וקינאה שבאה להסיט ולפלג. האישה הזאת חייבת להשלים מעט ידע בנושאי כלכלה חברה תשתיות תחבורה תעסוקה. ולצאת מרדידות שאינה מיישרת קו עם העולם המודרני

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בועז, תשנה את הכותרת. ״זעם באופוזציה״ . קליש עמדה בהבטחות שלה לבוחרים. האמת צדיק אחד מפרגן אלי בן דיין

  4. האם 'כלבו' הוא אנטי קאליש?

    אי אפשר להגיד שהגברת היא ראשת עיר מעולה אבל כל יום יוצאים נגדה בכותרות אנטי.משהו שלא זכור מתקופתו של יהב.
    מזכיר קצת את שנאת החינם של התקשורת לנתניהו ואת הסיקורים השליליים רק בהקשר שלו.
    חבר'ה, מה עם קצת איזון?

  5. סכנת נפשות

    תראו כמה בתי הזיקוק ומיכלי חוות הגז קרובים למסלול הזה.
    סכנת חיים כל סטייה קטנה, רוח חזקה או תקלה ויהיה אסון קולוסלי עשרות הרוגים בפיצוץ מטורף
    בשום מקום בעולם אין מסלול של שדה תעופה מוקף במיכלי חומרים מסוכנים ודלקים.
    הזוי טוטאלית.

  6. רועי אוא

    איזה אוסף של חחחחראאאא עד כמה הם חושבים שאפשר לזלזל באינטלגנציה של אנשים
    איזה בורות איזה רדידות חסרת בסיס טיעונים מופרחים בכדי לנסות ולרמוס את שמה של ראש העיר וכל זאת בשל האינטרס הפוליטי האישי . ולא האינטרס הציבורי הלאומי מוטב היה לו היה משקיעים את מרצם בשילוב הרעל שמופרש שהם מוכרים לציבור נגד בתי הזיקוק שהורגים פה את כולנו
    מפגן של חוסר ידע בסיסי המשולב בדברי סטנה ובורות מעוררת רחמים בנושאי חברה תחבורה כלכלה חברה ותעסוקה הגיע הזמן שבקריית חיים יפסיקו כבר עם השטויות שלהם . קריית חיים בכלל לא במסלול הטיסה של מטובים מסחריים ואין קשר למרחב האוירי בגישת נחיתה מהים לשדה מספיק כבר להתאבד על הטיעונים המופרחים האלה . מאז ומתמיד היו טיסות בינלאומיות ופנימיות בחיפה . כפי שלא הפריע לאיש בעבר זה לא מורגש כלל בהווה וכך גם בעתיד .ללא הכותרות המרגשות והמשמחות בתקשורת הארצית והבינלאומית המברכות על התחדשות שדה התעופה חיפה . ספק בכלל עם היו מודעים לכך שיש טיסות וגם אתם מערכת כולבו מוטב לחשוב בהיגיון לפני שמעלים פוסט שכזה זאת לא כתבה ולא ידיעה זה הסטה ושיימינג מוחלט .בושה וחרפה..

  7. חסן שוקרי

    ברכות ל"מצבע"- החשש מקנסות ועוד "הקלות" מטעם הממשלה הכריעו את הכף לטובת בעלי הה…..

  8. קרוליין ממונקו

    מהפח אל הפחת.
    כעת ברור שקליש לא פעלה נגד הנמל, אלא רק רצתה שדה תעופה.
    גם נגד המזהמים לא פעלה אלא נגררה אחרי הצלחות של ארגונים ירוקים ותכנית כחלון לפינוי המפרץ.

    הקיצר גורנישט מיט גורנישט הקאלעש הזו.

  9. אין כמעט הבדל ברעש בין מה שיש היום ל737

    תבדקו לכם.
    גם המשך המסלול אינו עובר מעל שטח מיושב.
    הזיהום זניח, ופחות מהזיהום הצפוי משדה בעמק.
    אופוזיציה, תנוחו, השדה הזה טוב!

  10. בואינג

    העיקר , נוכל לטוס לאירופה מהקריות? נתבג גמר לי תחיים, לבוא להשאיר את הרכב בחניון – יצאתי בדפיציטים

  11. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לא מבין???? הרי כולם ידעו שזה הטיקט של קליש !!!! אז מה פתאום עכשיו הם מיתממים????? קליש הרי אמרה שזה מה שהיא הולכת לעשות!!!! אז מה פתאום עכשיו נזכרו להתלונן???? איזה דמגוגיה זולה של כמה פלצנים

  12. אייל

    נמל המפרץ כבר חצי בנוי. הוא עובדה מוגמרת. הטענה שקליש מאפשרת את ההקמה שלו היא מופרכת, היא פועלת נגדו כבר שבע שנים.
    שדה התעופה קיים כבר עשרות שנים ומשמש את חיל האוויר בנוסף לטיסות אזרחיות, היה להם מספיק זמן לבקש לסגור אותו.
    ְהמטרה של קליש היא לסלק את התעשייה הפטרוכימית ולהרחיב את העיר עבור התושבים, שדה תעופה זה אחד האמצעים.
    הירוקים צודקים בדרישות שלהם לאיכות חיים אבל יש גם שיקולים של כלכלה, תעסוקה ותחבורה.

  13. מירה

    לצערי קליש הבטיחה הרבה מאוד הבטחות ולא מימשה אפילו הבטחה אחת איך בחרתי בה טעות חמורה כמו שהיא הבטיחה לשקם את הדר ובסוף נתנה תקציבים לחתולי רחוב במקום ראש העיר שאין לה מילה זו בעיה עוד 3 שנים אני בטוחה שיותר מ50 אחוז שבחרו בה ישלחו אותה הביתה מקוה שהציבור יבין זאת

  14. עמירם

    בכל העולם מתחילים להלחם בתיירות.
    האם אצלנו זה לא יקרה?
    העובדים בתיירות הם אוכלוסיה חלשה, האם זה מה שחסר בחיפה?
    מבחינה כלכלית זה לא יעזור, מבחינה חברתית נסבול.

  15. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בואו נפסיק להיתמם:מחיר שדה התעופה יהיה השלמה עם נמל הדלקים המזהמים והאויר בחיפה יהיה עוד יותר מסוכן ממטוסים רועשים או( חו"ח) נופלים

  16. לקטר, תתחילו לקטר.

    רק קיטורים רואים כאן, זה חודשים על גבי חודשים. איפה הייתם 14 שנה?

  17. דין דין

    לדעתי קאליש צריכה להסביר לתושבי חיפה מה גרם לה להחליט כפי שהחליטה ואחרי שתסביר יש או אין מקום לבקורות.לא לצלוב אותה בככר העיר.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר